En historia om Balkan : Jugoslaviens uppgång och fall

Resic, Sanimir

| 2006

»Resic behärskar Balkans historia och kulturer suveränt. Såväl hans överblick som hans detaljkunskaper är imponerande och man känner sig trygg i hans sällskap på resan i Balkans vindlande historia." » Sydsvenska Dagbladet År 1991 utbröt krig i forna Jugoslavien och en förvånad omvärld såg hur ett europeiskt land sögs in i en fruktansvärd våldsspiral. Journalister och akademiker, politiker och statsmän, men även en oförstående och oroad allmänhet, blev varse om att brutala konflikter och etnisk rensning faktiskt ägde rum i Europa efter kalla krigets slut. Hur kunde sådant ske på vår kontinent i slutet av 1900-talet? Krigen i det forna Jugoslavien innebar även att intresset för Balkan ökade dramatiskt. Den internationella marknaden har översvämmats av böcker om Jugoslavien och Balkan. Men i Sverige har det länge saknats en bok som grundligt, balanserat och på svenska behandlar...

D

Lättfattlig översikt över den politiska och diplomatiska historien som kom att leda fram till krigen i Jugoslavien från antiken och framåt. Dock finner jag titeln lite missvisande - övriga länder på Balkan behandlas enbart om de har något med Jugoslavien att göra.

Algot Johansson

2013-01-10

En bra och omfattande översikt för den som tycker Balkan och Jugoslaviens historia är svår att greppa.

Pia W

2010-06-26

Författaren gör en komplicerad historia mer begriplig. Metodiskt och sakligt orkar han lotsa fram genom århundraden av motsättningar. För mig var det lagom detaljerat, går på djupet men blir inte helt intrassalt. Ett kaotiskt hörn av Europa känns nu mer förståeligt.

Tommy Derngren

2010-04-05

Efter att läst den här boken förstår jag mer av vad som hände och händer i Jugoslavien. Boken är hårt packad från början till slut, med god anledning. Den skulle med lätthet kunna vara tre gånger så lång. Författaren faller i en lättuptackt grop, återkommande fraser. När boken når vår tid har författaren synbart svårt att hålla en objektiv synvinkel. Fokus ligger hela tiden på huvudtemat och helt saknar de intressanta frågeställningar eller detaljer som gör Peter Englunds böcker så läsvärda. Alltså, ett starkt arbete som saknar berättarens finess. Jag tror att detta är författarens debut, godkänt! Jag kan vara intresserad i framtiden.