En högre rättvisa

Kriminalpsykologen Sebastian Bergman har förlikat sig med tanken på att hans dagar på Riksmord är förbi och har återgått till att hålla föreläsningar och skriva böcker. Den enda från teamet han har sporadisk kontakt med är Ursula. Sin dotter Vanja har han inte hört av på fyra månader. Vanja är inte heller kvar på Riksmord, hon har ett tillfälligt jobb som kriminalare i Uppsala. Sedan en månad tillbaka arbetar hon med att utreda en serie våldtäkter, där gärningsmannen smyger sig upp på sina offer bakifrån, söver dem med en spruta och placerar en säck över huvudet innan han fullbordar övergreppet. När ett av offren dör kopplas Riksmord in, och snart också Sebastian Bergman. Åter samlade tvingas teamet att lägga sina personliga problem och strider åt sidan för att fånga den brutale våldtäktsmannen som fortsätter sätta skräck i Uppsala. Så småningom finner de ledtrådar som tyder på att offren...

Bra serie!

janne lindh

2019-11-03

Rutinerat skrivet--men också pratigt och skruvat.

A Bookaholic Swede

2019-05-01

En högre rättvisa är den första boken jag har läst i serien av Sebastian Bergman. Dock har jag sett alla filmatiserade avsnitt och jag älskar serien. Efter att ha läst denna bok kan jag även konstatera att läsa om Sebastian Bergman och resten av karaktärerna är lika intressant som att se på tv-serien. Samt att Sebastian Bergman är precis lika självisk och stundtals otrevlig som han är i tv-serien. Dock kan jag ändå inte låta bli att gilla honom. Det kan bero på att jag ser Rolf Lassgård framför mig under bokens gång och han är inte bara en fantastisk skådespelare han passar perfekt som Sebastian. Fallet är fängslande och jag gillar verkligen hur man sakta men säkert inser mer och mer vad som binder de olika offren ihop. Slutet är chockerande och hemskt och nu längtar jag efter att läsa fortsättningen!

En högre rättvisa är precis min typ av kriminalare. Suveräna karaktärer och en fängslande handlingen med ett slut som verkligen överraskade mig.

Lotta Strandberg

2019-02-17

Hmm, blir allt mer komplicerat runt teamet ffa Billy. Storyn med upprepade våldtäkter lite förutsägbar men visst mycket twistar på slutet. Sebastian B ställer ju onekligen till det för alla runt sig, ffa Vanja.

A H

2019-01-11

Rekommenderas

Karolin L

2019-01-03

Jag tycker inte den är lika bra som de tidigare. Kanske har jag tröttnat på den komplicerade relationen mellan Bergman och hans dotter. Känns inte så spännande längre.

2018-12-10

En efterlängtad bekantskap. Här finns också en cliffhanger så man kan hoppas på en fortsättning. En gedigen deckare med bra driv, spännande intrig. Bra att ha läst serien tidigare, det tillför en dimension att "känna" huvudpersonerna. Här finns några ställen som verkar mekaniskt skrivna med lite halvborttappat sammanhang men tråden återfinns och det är inget som drar ner betyget.

2018-12-09

Bättre än den senaste, som då handlade lite väl mycket om alla inblandades privatliv till höger och vänster. Lite sånt är ju kvar och det tycker jag är bra men det var en mer lagom mängd. Ganska spännande fall, lite bladvändare helt enkelt. Mot slutet började jag undra (speciellt ett kapitel) om det var ett filmmanus jag läste men annars tycker jag storyn flöt på bra.

Evasbokhylla

2018-12-04

Den här boken fick vi vänta på. Men det var det värt. Längtar efter nästa bok.

2018-11-26

Betyg: 4,5 av 5.

Boken En högre rättvisa är den sjätte boken i serien om kriminalpsykologen Sebastian Bergman och kollegorna på Riksmord. Jag har läst alla dom fem tidigare böckerna, och tyckt mycket om dom alla. Här är länkar till mina recensioner av dom, i den ordning som dom har utgetts: Det fördolda, Lärjungen, Fjällgraven, Den stumma flickan, och De underkända.

Det är ju hela tre år sedan den senaste boken kom ut, så jag har verkligen längtat efter en uppföljare. Och jag blev absolut inte besviken. För den här var lika bra som dom tidigare böckerna.

Jag tycker verkligen om författarnas sätt att skriva, och jag tycker mycket om alla karaktärerna. Spännande, välskriven, och lättläst är boken, och absolut inte förutsägbar.

Jag hoppas på att det inte tar tre år innan nästa bok i serien kommer. För jag vill veta hur det går med Sebastian, Vanja, Torkel, Ursula, och Billy. Några cliffhangers slutar ju även den här boken med, vad gäller huvudpersonernas privatliv. Själva fallet i boken, är däremot helt avslutat.

Rekommenderas absolut, men precis som med alla bokserier, så tycker jag att man ska läsa serien från början. För i den här serien, liksom i många andra serier, så är det huvudpersonernas liv som är viktigast och inte fallen i böckerna.