En högre rättvisa

Hjort/Rosenfeldt är tillbaka - 4 miljoner sålda böcker! En serie våldtäkter sätter skräck i Uppsala: gärningsmannen smyger sig på sina offer bakifrån, söver dem med en spruta och placerar en säck över huvudet innan övergreppet fullbordas. Riksmordkommissionen är splittrad. Vanja arbetar tillfälligt i Uppsala och utreder det otäcka fallet. Sebastian åker runt i landet och pratar om sina böcker. Torkel, Ursula och Billy har sina egna angelägenheter som upptar dem. Men när ett av våldtäktsoffren hittas död samlas de igen och teamet måste lägga personliga problem och strider åt sidan. Ledtrådar tyder på att offren inte är slumpvis utvalda. Men vad är kopplingen mellan dem? Och varför verkar så många personer inte vilja att sanningen kommer fram? En högre rättvisa är den sjätte boken i den framgångsrika serien om kriminalpsykologen Sebastian Bergman och kollegerna på Riksmord. ”En anmärkningsvärt...

Anita H

Rekommenderas

Jag tycker inte den är lika bra som de tidigare. Kanske har jag tröttnat på den komplicerade relationen mellan Bergman och hans dotter. Känns inte så spännande längre.

En efterlängtad bekantskap. Här finns också en cliffhanger så man kan hoppas på en fortsättning. En gedigen deckare med bra driv, spännande intrig. Bra att ha läst serien tidigare, det tillför en dimension att "känna" huvudpersonerna. Här finns några ställen som verkar mekaniskt skrivna med lite halvborttappat sammanhang men tråden återfinns och det är inget som drar ner betyget.

Bättre än den senaste, som då handlade lite väl mycket om alla inblandades privatliv till höger och vänster. Lite sånt är ju kvar och det tycker jag är bra men det var en mer lagom mängd. Ganska spännande fall, lite bladvändare helt enkelt. Mot slutet började jag undra (speciellt ett kapitel) om det var ett filmmanus jag läste men annars tycker jag storyn flöt på bra.

Den här boken fick vi vänta på. Men det var det värt. Längtar efter nästa bok.

Betyg: 4,5 av 5.

Boken En högre rättvisa är den sjätte boken i serien om kriminalpsykologen Sebastian Bergman och kollegorna på Riksmord. Jag har läst alla dom fem tidigare böckerna, och tyckt mycket om dom alla. Här är länkar till mina recensioner av dom, i den ordning som dom har utgetts: Det fördolda, Lärjungen, Fjällgraven, Den stumma flickan, och De underkända.

Det är ju hela tre år sedan den senaste boken kom ut, så jag har verkligen längtat efter en uppföljare. Och jag blev absolut inte besviken. För den här var lika bra som dom tidigare böckerna.

Jag tycker verkligen om författarnas sätt att skriva, och jag tycker mycket om alla karaktärerna. Spännande, välskriven, och lättläst är boken, och absolut inte förutsägbar.

Jag hoppas på att det inte tar tre år innan nästa bok i serien kommer. För jag vill veta hur det går med Sebastian, Vanja, Torkel, Ursula, och Billy. Några cliffhangers slutar ju även den här boken med, vad gäller huvudpersonernas privatliv. Själva fallet i boken, är däremot helt avslutat.

Rekommenderas absolut, men precis som med alla bokserier, så tycker jag att man ska läsa serien från början. För i den här serien, liksom i många andra serier, så är det huvudpersonernas liv som är viktigast och inte fallen i böckerna.