En hemlig plats

French, Tana

| 2016

Fotot visar en leende tonrskille. ver hans bl t-shirt har ngon omsorgsfullt klistrat fast utklippta bokstver: Jag vet vem som ddade honom.Det har gtt ett r sedan Christopher Harper hittades ihjlslagen p den vlklippta grsmattan innanfr murarna p flickinternatet St Kilda's. Chris var sexton r och elev p pojkskolan i nrheten. Nu dyker en av tjejerna p St Kilda's, Holly Mackey, upp p polisstationen med ett foto p Chris i handen. Holly sger att hon hittat bilden p internatskolans anslagstavla, dr eleverna stter upp lappar med sina hemligheter. Hennes historia ger nytt liv t fallet och kriminalaren Stephen Moran ser sin chans att ntligen klttra i graderna. Men fr att lyckas mste han samarbeta med Antoinette Conway: kantig, illa omtyckt och utsttt bland de manliga kollegorna p mordroteln. Och han mste trnga sig in i den slutna och laddade vrlden p internatet.Kriminalpoliserna...

janne lindh

2018-07-05

Jag har tidigare tyckt mycket om Tana Frenchs bcker, men den hr gngen blir jag besviken. Boken knns alldeles fr lng och den stndiga tonrsjargongen blir efter ett tag bara pfrestande enformig. Behllningen blir faktiskt skildringen av poliserna.

2017-10-30

...med snudd p en fyra. French har ett lysande sprk, hr har versttaren med den ran ftt jobba med att ge det lite tonrsknsla. Stark ungdomsvnskap p internatet, drmmar och krlek, och till slut omogen verklighetsflykt som tar en frfrande vndning. Kanske hade boken vunnit p att kortas lite, men samtidigt r det fascinerande att flja tonrstjejernas krumbukter liksom de bda kriminalarnas munhuggande samarbete.

2017-10-22

Det r lite lustigt med Tana French. Jag var beredd att ge upp henne efter att jag hade lst den frsta delen i den hr serien. Andra bokbloggare vertygade mig om att ge henne en andra chans. Efter att nu ha lst ut femte delen s r jag vldigt glad fr att jag lt mig pverkas. Ls mer p min blogg

Amanda - Lsbulle

2017-10-01

Om stark vnskap, och den frtrollande knslan det innebr att vara ung. Samtidigt som det vxlar mellan eufori och panik. En pojke hittas mrdad utanfr en internatskola och fallet r fortfarande olst ett r efter hndelsen. Polisen har gett upp hoppet d det helt pltsligt dyker upp nya antydningar: ett fotografi p Chris, den mrdade pojken, med texten "Jag vet vem som mrdade honom". Helt pltsligt fr utredningen ny fart och kompisband stts p prov nr polisen rotar i det mest privata. Vi fr flja bde poliserna Stephen och Conway i nutid, samt flickorna p internatet under ret fram till mordet. Spnnande och intensivt, tonren var ingen ltt tid, helt klart. Jag kastas liksom tillbaka till mina egna tonr. Vissa delar har jag i princip frtrngt, men som jag pminns om nr jag lser boken. Obehagligt, men bra!

Per Ahlin

2017-09-05

Alldeles fr lng. Kunde ha kortats 100 sidor ltt. Svagaste volymen i denna serie.

Anneli Johansson

2016-12-12

Gav upp efter halva boken. Trist sprk och handling. Dessutom helt utan driv. Nej tack inget fr mig.

2016-09-06

Tonrstjejer i grupp p internat! Herregud s elaka de kan vara. Som vanligt en mycket bra deckare med driv p att komma in i huvudet och tankarna p de inblandade. En mycket bra bok.

Jonna

2016-05-28

Typ 200 sidor fr lng. Tappade bort mig vldigt ofta i tonringarnas alla funderingar, stt att vara och beskyllningar. Den var helt okej men stundvis trkig.

Marianne Strandberg

2016-03-28

En svag fyra. Boken r vl lng. Och jag har lite svrt att frst dessa tonringar.

Kerstin Johansson

2016-03-13

Bra bok om det inte hade varit ett rackarns hoppande fram och tillbaka i tiden.
Varfr str det inte i kapitelrubriken eller varfr inte anvnda sig av olika typsnitt.
I vrigt bra

Gunilla Jnsson

2016-02-29

French bsta bok, s hr lngt.

2016-02-15

Det hr r den frsta boken som jag lser av Tana French, och som jag har frsttt det s r det hennes femte bok.

Boken r en blandning av en kriminalroman och en ungdomsskildring tycker jag.

Det r en mordhistoria och en polisutredning i grunden. Men huvuddelen av boken gnas t skildringen av tv grupper, med fyra flickor i varje grupp, p en internatskola.

Tyckte mycket om boken, ven om den kanske kunde ha kortats ner ngot i min smak. Men jag rekommenderar den absolut, och jag kommer att lsa flera bcker av frfattaren.