En helvetes vinter

Woodrell, Daniel

| 2008

Ree Dolly, 16 r, bor med sin familj i ett risigt hus i hlan Ozark, i den amerikanska sderns skogsmarker. I Ozark r alla mer eller mindre slkt med varann och frsrjningen kommer huvudsakligen frn tillverkning och frsljning av narkotiska preparat. Hr skjuter man ett par ekorrar till middag och gifter sig om man blir p smllen. Ree, som r fast hemma med en sinnessjuk mamma och tv smbrder, drmmer om att ska sig till armn fr att komma bort frn sin miserabla tillvaro. Pappa Jessup r sllan hemma, och en dag knackar polisen p drren och meddelar att han r kallad till rttegng. Infinner han sig inte faller den borgen han stllt med huset som skerhet. Fr att rdda huset och familjens enda trygga punkt, mste Ree nu snabbt finna Jessup och vertala honom att instlla sig infr rtten i tid. Men ingen vill hjlpa Ree, som blir kallt avvisad av folket i trakten. Ingen...

Josefine Ejebjrk

2016-09-29

ntligen lst boken filmen r baserad p

C L

2012-05-11

Jag anvnder den till en sociologi tenta om fattigdom och kriminalitet, men jag tyckte vrigt mycket om boken. Filmen gr den inte riktigt rttvisa, fast den r bra. Ett USA som man sllan fr se.

Alva Ordnrden

2012-03-31

Huvudpersonen r Ree Dolly, 16 r. Hon bor i ett ruckel i ett bergsomrde i USA tillsammans med sina smbrder och sin psykiskt sjuka mamma. Deras pappa har sprlst frsvinnut och Ree har accepterat att han inte lngre finns. Tills en dag d polisen kommer och sger att hennes pappa mste infinna sig i rtten och att det fallfrdiga huset stllts som skerhet i borgen av den talade (Ree's pappa). D mste Ree handla snabbt, hon mste hitta pappan s att familjen inte frlorar det enda, lilla de har. Hon vnder sig till sina slktingar, vilka alla r mer eller minder kriminella, men alla - frutom hennes farbror som hon r livrdd fr - vnder ryggen till. ven om Ree r ovanligt tuff och modig fr en tjej i hennes lder, blir det inte ltt...

Jag lste den hr boken, som mnga ven knner till som filmen Winter's bone, p flygplanet till Edinburgh fr att frdriva tiden. Den var ganska lttlst och handlingen flt p i lagom takt. Men samtidigt var den ganska trkig. Den r nog mer spnnande som film (dock r det 15 rsgrns s jag har inte sett den) men vissa saker i boken som man lser och samtidigt rycker p axlarna t, kan nog vara ganska otcka om man ser det p en stor skrm i mrkret p en biosalong. Det r en roman som r tnkt till vuxna, men jag tycker att den var helt okej s jag rekommenderar den till alla som r 12-13 och uppt.

Denna bok r bara s bra :)

Samuel Karlsson

2012-01-03

Lysande. Ls och njut.

Elisabeth E

2012-01-03

Riktigt bra! Ls!

Robin Harrysson

2011-11-09

Tyckte filmen var skrp, men boken r bra. Riktigt bra.

Karin Sder

2011-11-08

En vldigt bra och lskig bok! Kan tnka mig att det ligger nra sanningen fr fler n man tror! Ruggigt!

Sofie Petersson

2011-11-04

Det blir nstan en femma fr denna stenhrda bok inom den s kallade country noir-genren. En litterr kftsmll.

Ulla Englund

2011-09-15

Det hr r den bsta bok jag har lst p vldigt lnge, den r helt enkelt enastende. Huvudpersonen, en tuff, 15-rig flicka i white trashmilj som slss fr sin familjs verlevnad, r s msterligt skildrad.

Detta r helt klart en mycket bra bok.
Jag tyckte bara s synd om lilla Ree som letade efter sin pappa och hur hennes liv sg ut.
Denna bok fr helt klart en 5a av mig =)

Desire Fredlund

2011-05-27

Och nog fr att det var country noir alltid. Osympatiska mnniskor, sn, misr och fattigdom. Rostiga bilar och mgliga tapeter. Woodrell visar det vldigt tydligt fr mig. Och dr, med kngorna lngt nere i gyttjan och i mormors kappa finner vi Ree, som r fast besluten om att finna sin pappa. Dd eller levande.

desireefredlund@blogspot.com

Jakob Nylin

2011-02-20

Livet i byarna kring Ozarkbergen r fattigt, smutsigt och hrt. Alla r slkt med alla, och alla har koll p alla; det som r outsagt ska s frbli. Nr 16-riga Ree utmanar grundregeln att hlla kft utvecklas en gripande och minst sagt spnnande historia!

Karl Nordstrm

2011-01-31

Well worth the short while it lasted

Louise A

2010-10-06

Det r fattigt, smutsigt, kallt och vldsamt. Med iakttagande blick skriver Woodrell om livet p USAs baksida, dr han sjlv r uppvxt. "Country noir" r en fr Sverige ny genre, dr vi har Olle Lnnaeus "Det som ska sonas" att brja med.