En helt vanlig familj

Edvardsson, Mattias

Psykologisk spänningsroman om en familj i sönderfall Hur långt skulle du gå för att skydda din familj? Och hur väl känner du egentligen dina barn?De är en helt vanlig familj. Prästen Adam, juristen Ulrika och deras 19-åriga dotter Stella. De bor i en fin villaförort utanför Lund och på ytan tycks deras tillvaro perfekt. Men en dag raseras allt. Stella anklagas för mord och hamnar i häktet.Kvar finns de förtvivlade föräldrarna som inte förstår vad som har hänt eller vad de ska ta sig till. De är båda beredda att göra allt för att hjälpa Stella, men frågan är bara om de egentligen känner sin dotter. Eller varandra.I tre olika delar får vi följa fadern, modern och dottern, och bit för bit avslöjas sanningen om vad som egentligen hände.Mattias Edvardsson har skrivit en oavlåtligt spännande roman som skildrar varje förälders mardröm. En helt vanlig familj handlar om tre människor...

Linda Vanil

2023-11-09

Spännande och välskriven!

Linda Vanil

2023-11-09

Spännande och välskriven!

Tomas Karlsson

2023-10-09

Trovärdig psykologisk thriller, lyckat grepp med 3 st olika perspektiv som lyckat väver ihop historien. Mersmak att läsa mer av Edvardsson, 5:an är nära.

Annica Sandström

2023-06-15

Besviken på den usla moralen trots att det handlar om familjen

Nina Gustafsson

2022-01-01

Väluppbyggd spänningsroman med tre berättare. Sakta byggs historien upp och med tiden blir perspektiven fler. Lätt att sträckläsa och jag blir nyfiken på fler böcker av samma författare.

2021-04-22

Den var bra men jag hade kanske lite väl höga förväntningar som inte riktigt infriades. Ljudboken hade tre inläsare vilket jag inte uppskattade just när det byttes men det funkade sen när jag vant mig (igen).

Sofia Bergendahl

2021-03-06

👌🏻

2020-10-26

Psykologisk spänningsroman. Skriven ur tre familjemedlemmars perspektiv. Dottern anklagad för mord. Sakta men säkert kommer vi närmare och närmare vad som verkligen hände. Det är skickligt gjort och moral och lojaliteter blir kärnfrågor i boken. Överraskande bra.

Amanda Sköldenäs

2020-09-24

Spännande bok som är skriven ur tre personers perspektiv vilket gör boken helt fantastisk. Boken ger läsaren en tankeställare hur man själv hade agerat i denna situation. En av mina favoritböcker.

Therese

2020-07-20

Den här historien berättas ur tre olika familjemedlemmars perspektiv och det är ett väldigt lyckat. Det är spännande från första till sista sidan och historien är långt ifrån förutsägbar. Intressant persongalleri och ett bra språk.

2020-05-30

Det här är en bok i min smak. Jag tycker om när man får följa samma händelser ur olika personers synvinkel.

2020-04-14

Inte lockande för mig. En oändlig rad långtråkiga utläggningar utan spänst. Först efter 300-400 sidor börjar jag få ett uns nyfikenhet på hur detta ska knytas ihop.

petter sylvan

2020-01-01

2019-12-21

Varför väntade jag så länge med att läsa denna? Och varför var denna bok inte nominerad till #åretsbok2019 ?? Det här är en sträckläsningsbok, en bok du inte kan lägga ifrån dig förrän den är klar. Det är en spänningsroman om en familj där dottern i familjen blir anklagad för mord. En mardröm för föräldrarna. Vad var det som egentligen hände och är deras dotter skyldig?

Mattias berättar den här historien ur tre perspektiv, fadern, dottern och modern. Vi får följa deras tankar, händelseförloppet och bit för bit avslöjas sanningen om vad som egentligen hände.

Det här är en förbaskat bra bok, en bok du bör läsa om du inte redan har gjort det. Mattias ord liksom flyger fram, språket är lätt att följa. Berättelsen är trovärdig och spännande. Mattias Edvardsson kan skriva, han skriver dessutom jäkligt bra!

Har du inte läst så bara gört!! Det här är en av de bästa böckerna jag läst i år. Hatten av @mattiasedvardssonforf !! Grym du är!!

Gunilla Pellerina

2019-12-01

Sträckläste.

Helena Rasmusson

2019-11-04

Tyckte inte alls om början med faderns berättelse. Upplevde den obehaglig. Boken & berättelsen fick ett helt annat driv när dottern berättar! Då blev den svår att lägga ifrån sig! Den är klart värd att läsa, även om jag tyckte början drog ner den lite!

2019-10-03

Henrik Johansson

2019-07-20

Riktigt spännande och utmanande. Vad som är sant varierar beroende på vem som upplever.

Eva Pettersson

2019-07-18

Denna bok höll mig vaken på nätterna, eftersom jag måste läsa ”bara en sida till”. Spännande upplägg med samma historia berättad ur tre olika personers synvinkel. Läs den!

Kerstin Kjällgren

2019-07-15

Spännande

2019-07-10

En välskriven och spännande psykologisk thriller. Svår att lägga ifrån sig. Men nu med facit i handen, undrar jag om personporträtten var så trovärdiga. Känner mig dragen vid näsan, men hade en god och lite obehaglig stund då jag läste romanen.

Tomas J

2019-06-21

Spännande och välskriven

Anna Hedenstedt

2019-06-17

Läste i bokcirkeln. Ok spänning emellanåt, men också genomgående lite krystat.

Jenny Månsson Rahm

2019-06-01

Spännande!

Sara Höglund

2019-04-22

Hanna Hjorth

2019-04-17

Spännande bok med oväntad upplösning. Spännande hur de tre olika historierna vävs samman med varandra. Intressant approach att få följa pappa, dotter och mamma var för sig.

Emma Göhran

2019-04-02

Intressant grepp snarare än spännande, lite som en deckare men med ett annorlunda upplägg

Linda Lasu

2019-04-01

Spännande och oförutsägbar, ett spännande grepp att beskriva händelseförloppet med tre olika personers perspektiv.

Bokslukerskan 93

2019-03-26

Spännande! Jag läser den i ett nafs!

Emma Göhran

2019-03-05

ida stenmark

2019-01-28

Spännande och intimt skildrat.

Sarah

2019-01-26

Superbra. Spännande och bra lätt språk. Vill läsa mer av författaren. En av 2018 års bästa.

Karolin L

2018-12-31

Jag gillar hur genuint språket är beroende på vilken person det är man följer. Ända sedan ” Gone girl ” verkar det vara inne att beskriva händelser utifrån olika personers perspektiv. Edwardsson hanterar det mästerligt. En av de bättre böckerna jag läst 2018!

A H

2018-11-18

Riktigt bra. Rekommenderas

Läser denna bok nu och jag är faktiskt besviken, den håller inte måttet. Jag kan inte hjälpa att irritera mig fruktansvärt på karaktärerna och när författaren går över till att beskriva utifrån dotterns perspektiv så börjar han använda slang och fraser som tonåringar väntas använda sig av men som läsare är det bara irriterande, känns krystat och nästan lite pinsamt....
Jag tragglar mig igenom boken för jag vill veta slutet men det är definitivt inte en bok jag med nöje tar upp. Kommer sluta med att jag skumläser mig fram till upplösningen.

Carin Norberg

2018-10-25

En historia i tre olika perspektiv. Välskriven och ett bra språk.
Jättebra!

Johanna Åberg

2018-10-18

Boken var mycket bra!

Maja Dukic

2018-10-12

En helt vanlig familj av Mattias Edvardsson ———
Sådär, tre månaders bibliotekskö senare, är denna pärla till bok, utläst på två dagar!! Och wow, vilken bok!! Det var värt att vänta på den!! Vad är sanning? Vad är lögn? Hur långt ska man gå för att skydda sin familj? Hur väl känner du din man? Din fru? Ditt barn? Helt vanlig familj, pappa Adam som är präst i Svenska Kyrkan, mamma Ulrika som är jurist och dottern Stella som är 19 år, jobbar på H&M och sparar pengar till sin Asienresa. Alltså allt som ska hända i boken har egentligen hänt. Polisen ringer en kväll och säger att Stella är gripen för mord. Boken är indelad i tre berättelsen, alla i familjen berättar sin sida av storyn. Spänningen byggs upp redan från sida 1, man kan nästan känna på den, den håller en kvar ändå till sista sidan, sista meningen. Helt otrolig bok! Spännade, otäck och gripande!! Jag lovar er fantastiskt läsupplevelse, om ni inte har läst denna!! Som mamma till en tonårspojke, väckte historien många starka känslor inom mig. Nackhåret reste sig i början av boken och så var det ända in i slutet. Vad skulle du göra för ditt barn? Förbättras livet av en sanning? Boken tog slut fort och jag ville läsa mer. Fantastiskt! Läsvärd!

Maria Lindkvist

2018-10-01

Bra och välskriven bok.

Helena Emanuelsson

2018-09-25

Superbra

Anna Gustafsson

2018-08-31

Jag ville ha mer! Få veta hur gick det sen då för Stella? En mycket spännande och välskriven bok.

Ann Simonsson

2018-08-16

Får 📚📚📚📚

Maria Lind

2018-07-30

Väldigt skickligt berättad. En av de bästa och mest spännande böcker jag läst i år.

Gorba Tjov

2018-07-27

Bra bok.

2018-07-25

En helt vanlig familj av Mattias Edvardsson är helt klart en av årets bästa böcker.

Man ska ju inte jämföra böcker med varandra, men ibland gör jag ju det ändå. Och på något sätt så tycker jag att den här boken påminner mig om boken Störst av allt av Malin Persson Giolito, som också är en helt fantastisk bok.

Jag har läst en bok tidigare av Mattias Edvardsson, för ett och ett halvt år sedan, som heter En nästan sann historia. Den boken var också bra, men inte alls i närheten av hur bra den här boken var, och länken går till min recension av den.

En helt vanlig familj, som man väl kan kalla en dramathriller, är oerhört bra skriven, mycket spännande, väldigt gripande, och totalt oförutsägbar. Väldigt intressant att man får följa tre olika personers versioner av vad som har hänt, och inte förrän precis på slutet får man veta allt.

Rekommenderar absolut boken till alla.

Mycket bra bok "GILLADE"👍👍😊

Cecilia Engqvist

2018-07-05

Läs den! Spännande och välskriven.

Evasbokhylla

2018-07-01

En mycket läs- och tänkvärd bok

2018-06-20

Mattias Edvardsson har snabbt blivit en favoritförfattare och för varje bok jag läser så blir jag mer och mer orolig att jag ska bli besviken. Förväntningarna är ju skyhöga och det borde inte vara möjligt att leva upp till dem. För att recensera En helt vanlig familj så behövs egentligen bara ett enda ord: Perfekt. Läs mer på min blogg