En helt annan historia

Nesser, Håkan

| 2007

Ett antal svenska turister umgås ett par sommarveckor i Finistère i Bretagne i början på 2000-talet, två par och två löshästar, sex nyblivna vänner inalles. De badar, äter, gör utflykter och flirtar en smula över äktenskapsgränserna. Kvar finns några spridda foton, möjligen en gruppbild, en akvarell, och en anonym dagbok som skildrar deras eskapader.    Fem år senare börjar någon döda dem, en efter en, men först sedan kriminalinspektör Gunnar Barbarotti i Kymlinge brevledes förvarnats om morden. Det förblir ett uppmärksammat men ouppklarat mysterium och drevet mot den ansvarige polisen går i kvällspressen.    I den andra boken om Gunnar Barbarotti får vi på nytt möta den luttrade tvivlaren och intresserade bedjaren som vi lärde känna i romanen Människa utan hund. Hans yrkeskarriär förefaller honom alltmer dubiös medan tillvaron i övrigt...

Mats Brandberg

2021-10-17

Nesser är kung, barbarotti serien helt suverän

Helena Rasmusson

2014-09-30

Mycket bra

Maritha .

2014-05-12

Förmodligen den bästa svenska kriminalroman jag någonsin läst. Helt enkelt.

Katarina Johansson

2014-03-11

Bra, spännande och läsvärd.

Katarina

2013-11-27

Hade fått högre betyg om den varit kortare och inte haft så rumphugget slut.

Emma Griph

2013-10-22

Marita Ryen

2013-10-11

Tyckte mycket om denna bok nr 2 om kriminalinspektör Gunnar Barbarotti. En bok med en speciell mordgåta, varm humor och härligt språk. Tog sig fram i sakta mak. En mysig deckare med andra ord.

Karin Lundberg

2013-06-29

Lite för lång men en helt okej historia. Spännande, hemsk och mysig på samma gång.

O

Olga Lund

2013-05-13

Språkligt underbar, som vanligt. Dock utdragen och lite långtråkig historia. Nästan som om all kraft ägnades åt språket och ingen blev kvar för själva intrigen... En svag trea för min del.

Rune Linder

2013-01-15

Nesser med sitt språkliga öra. Läsvärt.

Maria Brusewitz

2012-12-05

En bra Nesser. Har en annan favorit. Men denna är helt ok.

Henrik Hedner

2012-09-05

Älskar Håkan Nessers stil och dramaturgi.

Nils Thor

2012-04-29

Här har Nesser fått ihop en riktigt bra historia. Men boken var onödigt lång. En stark trea får den.

2012-03-08

Tycker om Nesser. Hans sätt att skriva gör böckerna lättlästa men ändå spännande. Gillar hans lite småmysiga humor som inte tar plats.
Men jag undrar fortfarande hur det var med "En detalj i anteckningarna" i slutet. Har inte kommit underfund med den.

Min första bok av Håkan Nesser. Jag tyckte inte alls om den här ljudboken första gången jag lyssnade på den. När jag efter något år gav den en ny chans ändrades min uppfattning totalt. Det tog ett tag för mig att upptäcka vilken fantastisk författare och berättare Håkan Nesser är. Nu har jag lyssnat på allt han skrivit och kan utan att skämmas utnämna honom till Sveriges i särklass bäste författare inom den genre han tillhör.

Rolf Hedberg

2011-10-17

Rolig & spirituell berättelse om: ond, bråd död. Nesser
ger också kvällspressen några välförtjänta snytingar
för "infantiliseringen" av sina läsare. Bra! Boken är kanske lite lång i mitt tycke.

2011-10-10

Sveriges bästa deckarförfattare enligt mig. Håkan Nesser skriver fantastiskt bra. Riktigt spännade och finurlig intrig. Jag vill verkligen veta hur det slutar. han har riktigt bra karaktärer och språket är riktigt bra. Dessutom har han en härlig humor som känns naturlig och inte så där forcerat och överdrivet som många deckarförfatter försöker vara.

Ulrica Björnhag

2011-08-19

Nessers härliga språk och sköna humor gör som vanligt hans böcker till härlig läsning. Barbarotti är en härlig figur och deckarhistorien har en underordnad roll jämfört med människorna som målas upp. Mycket bra!

Sofie Petersson

2011-05-24

Jag vet inte varför jag har så svårt för Håkan Nessers deckare. Det är någonting med hans verk som gör att jag inte gillar dem. Kanske är det min enkla hjärna som inte uppskattar hans mörka historier trots ett bra språk och en känsla för att göra något annorlunda. En helt annan historia fick pris för årets bästa deckare 2007. Boken lämnar en något konfus.

2011-04-09

Jag är verkligen förtjust i Nessers sätt att skriva, all torr humor inräknad och Barbarottis kohandlande med de högre makterna. Det långsamma tempot känns också bra, mestadels, men det blir lite för pratigt och lite för långsamt ibland. Mycket transportsträckor. Och vad är det här med sluten på de två Barbarotti-böckerna? Jag vill ju veta mer. Vad hände egentligen? Och varför? Var deras teori rätt? Visst, jag kan förstå tjusningen med slut som skapar mer frågor än svar, men inte på en deckare.

Jessica Nilsson

2011-03-27

Toppenbra bok. Gillar Karaktären Barbarotti. Hoppas på fler böcker.

Carina B

2011-03-22

Som vanligt är Nessers språk grymt och han får boken att bli lite mer än en "vanlig" deckare vilket är kul. Dock lite lång och slutet var lite trist. En stark 3 får han av mig!

Eva Svensson

2011-02-15

Håkan Nesser slår man inte på fingrarna.

2011-02-09

En mycket bra Nesser, med många nivåer. (Det här var innan "jag gjorde slut").

Victoria G

2011-01-05

Som vanligt med Nesser är det språket jag gillar, så även denna gång. Han är en mästare på att berätta historien runt historien, den här gången höll däremot inte själva mordgåtan måttet riktigt tycker jag. Slutet var en besvikelse efter en mycket lovande intrig. Det var knappt att jag kunde uppbåda intresset att avsluta de sista 10 sidorna.

Mats Olander

2010-08-25

Första boken jag läste av Håkan Nesser. Hade större förväntningar. 250 sidor för lång men ändå ganska väl skriven. Ska läsa en bok till och ge honom en riktig chans.

Annelie S

2010-03-09

Nu blev jag besviken. Inte alls lika bra som "Människa utan hund" tycker jag. Boken segade sig fram från mitten till slutet. När jag hade 4 sidor kvar i boken somnade jag ifrån den, det säger rätt mycket. Hängde inte riktigt med i twisten där, måste nog läsa om några delar för det retar mig. Får en tvåa i betyg för att den var så seg och långtråkig. Även om den inte är dålig, jag gillar ju Barbarotti och undrar hur det ska gå för honom....

2010-02-02

En helt OK kriminalare. För lång men spännande.

Karin Löfstrand

2009-09-30

Wow! Att andra boken om Barbarotti kunde bli bättre än första! Vilken bra historia och vilket pussel. Den tog slut alldeles för fort de där sommardagarna på den Öländska stranden, ge mig mer...

Linda H

2009-09-26

Helt ok men ingen bok som jag inte kunde släppa i från mig. Tog mig länge att läsa. Inte så händelserik

Christin Carlsson

2009-09-16

En bra, spännande deckare, oväntat slut som alltid i Nessers böcker

Johanna Falkered

2009-07-01

Oj vilken twist på slutet. Läsvärd!

Mina Böcker

2009-06-14

"Jag tycker inte om deckare" påstod jag och blev genast attackerad av ett antal kollegor. För att skaffa mig hållbara argument till mitt ställningstagande påbörjade jag projekt "ge deckargenren en chans". Nu säger jag att jag inte läser deckare, förutom Håkan Nesser som har ett sådant härligt, underfundigt språkbruk. Gör sig dessutom UTMÄRKT som ljudbok.

Jack Russel

2009-05-23

I denna bok får man en mycket närmare presentation av vem Gunnar Barbarotti är. Tappar lite tempo halvvägs, men tar sig framåt slutet igen. Inte lika bra som Människa utan hund, men helt ok. Svag 4.