En handfull vingar

Kidd, Sue Monk

| 2015

1803, Charleston, South Carolina. Sarah fyller elva år. I present av sin mor får hon en egen slav. Sarah är uppväxt i en välbärgad plantageägarfamilj, men har sett slavarna på gården piskas, och hon vämjes av tanken på att äga en annan människa. Sarahs försök att frige den jämnåriga slaven Trubbel misslyckas, men en ovanlig vänskap växer fram. I hemlighet delar de sina drömmar om förändring och frihet. Men när de båda bestraffas för att Sarah lärt Trubbel läsa blir det plötsligt uppenbart att deras omvärld inte vill förändras. Deras livslånga kamp mot slaveriet har dock bara påbörjats.

Katarina Nord

2016-01-17

En fantastisk historia med mycket smärta och besvikelser, men berättad på ett målande sätt med lite långsamma toner som jag tycker speglar författarens sätt att skriva.

Solveig Andersson

2015-10-17

Enastående roman. Sue Monk Kidd är fullkomligt lysande!

2015-10-02

En fantastisk bok om slaveriet i Sydstaterna. Otäck men också varmhjärtad. Om vänskapen mellan Trubbel (slav) och Sarah "ägare". Om ett lapptäcke med minnen och om hur vingarna ska växa ut och ge dem frihet. Om syskonen Sarah och Angelina Grimké , de första kvinnorna som reste runt och talade för slaveriets avskaffande. LÄS!

2015-09-10

En historisk roman som inspirerats av Sarah Grimkés(1792-1873) liv. Hennes framväxande kamp mot kvinnoförtryck och för slaveriets avskaffandet. Mycket läsvärt för den som vill förflytta sig till Charleston och Philadelphia under 1800-talets första hälft.