En halv gul sol

En halv gul sol foregår i Nigeria/Biafra i perioden 1963-70 i tiden op til, under og efter en af det 20. århundredes blodigste krige, Biafra-krigen. Det er en roman om kærlighed, svigt og forsoning, der forbilledligt forener den store politiske historie med den intime skildring af fire mennesker og deres forsøg på at navigere i kaos.

2023-02-08

Allt jag har hört om En halv gul sol skulle nästan kunna bli en bok, ändå har det dröjt så länge innan jag läste den. En anledning skulle kunna vara att jag alltid blir skeptisk när alla verkar vara överens om en boks förträfflighet. En annan anledning vet jag är att jag har pocketboken och ja, de brukar vara jobbiga att läsa när de är så här tjocka. Nu var den inte alls speciellt svårläst. Sidorna bara flög fram. Och ja, alla har rätt.

Trots att jag hört så mycket om boken så hade jag uppenbarligen inte en aning om vad den handlade om och inte heller vad titeln syftade på. Lite förvånad blev jag när den handlade om Biafras födelse och korta liv. När jag var liten så nämndes Biafra ofta, men då bara i samband med att man skulle tänka på Biafrabarnen när man sa att man inte ville äta upp maten. Det är min enda relation till Biafra. Eller var. Det är omöjligt att inte fundera över varför vi inte fick lära oss detta i skolan.

Jag vet inte om det är meningen att En halv gul sol ska vara hoppfull, men jag känner mest sorg och tomhet. Det är ofattbart vad människor kan göra mot människor och jag måste i stället försöka fokusera på vad människor kan göra för andra människor. Det här är så otroligt fult, men samtidigt hänförande vackert. Mänskligheten i ett nötskal.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2023/02/bok-en-halv-gul-sol-av-chimamanda-ngozi.html

Charlotta CG

2022-10-23

Fantastisk bok med många dimensioner. De brokiga huvudpersonerna med olika bakgrund följs efter kolonialväldets uppbrottstid i Nigeria med arvet av imperiers kartor utan hänsyn till olika folkgrupper och det inbördeskrig som följer påverkar både deras egna familjerelationer och det klassamhälle de levt i. Utöver att vara väldigt bra skrivet om svek och förlåtelse och om vad krig och hunger gör med människor så ger en stor del av boken också insikt i det gigantiska Nigerias komplexitet (Adichie har tagit hjälp av mycket litteratur utöver det hon själv visste och skapat sin historia runt detta) och en önskan om att läsa mer om landet eftersom konflikterna fortsätter än idag. Mycket intressant att lära sig mer om Biafra som i min barndom användes som ett för svenska barn abstrakt uttryck för att man skulle äta upp sin mat. Boken lyckas också påverka min syn på det intellektuella Afrika och omvärdera hur jag ser på Afrika generellt. Sträckläsning. Vilken författare.

Carl-Johan Andrén

2020-12-06

Otroligt gripande bok!

Malin Brilioth

2019-12-02

En fascinerande berättelse om kärlek, familjeband och hur människan förändras genom att förlora allt.

Katrin Lindh

2019-11-22

Sofia C J

2019-05-29

En bok som engagerar. Ibland hade jag dock svårt att hålla isär alla karaktärer och ortnamn. Boken lärde mig också mycket om andra kulturer och om historia.

Hanna Fries

2019-01-03

Läsvärd.

Magnus Mohell

2018-05-16

2018-02-10

En helt lysande berättare och berättelse, huvudsakligen om Biafrakrigets fasor och om en grupp människors öden och sammanflätade liv. Wow!

Jenny Olsson

MaPa

2017-01-01

Sara Frimodig

2016-11-17

Otroligt läsvärd bok. Jag lärde mig jättemycket om Nigerias historia och sögs samtidigt in i karaktärerna och deras relationer. Gripande och välskrivet.

Helena Thiman

2016-08-11

Läs läs läs! En bok som har allt... Storslagen.

mili dub

2015-11-17

Väldigt vackra personporträtt och en oerhört intressant och väl berättad historia. Kan verkligen rekommendera denna bok!

Teresia Kjellgren

2015-10-14

En tegelsten värd att läsa. Av någon anledning har det tagit tid att läsa den. Den är bra och när jag väl har satt mig så är det svårt att sluta läsa men ändå något som drar ner betyget. Den skildrar ett krig i Afrika på det grymma och brutala sätt ett krig är. Personerna griper inte riktigt tag. Tycker ändå att den är värd att läsa.

Emma Fägerlind

2015-10-12

Intressant skildring av ett krig jag inte visste nåt om. Författaren är bra som vanligt och ska jag säga nåt lite sämre så är det att boken är lite för lång. Och kanske saknar det lilla extra som behövs för att jag ska sätta det högsta betyget.

Karin Granander

2015-07-15

Underbar författare!! Välskriven historia, som lär mig mycket om Nigeria.

2015-07-06

Bra skriven, humoristisk, fängslande men mot slutet tappade den mitt intresse och efter att ha läst över 400 sidor ville jag ändå läsa klart alla 660 sidor. Den blev bättre i slutet men tyvärr sitter känslan jag-vill-bara-läsa-klart-den kvar så därför får den 3 av 5. Vill ändå rekommendera den och man får en historielektion på köpet.

2015-07-06

En mycket intressant och bra skriven bok om Nigerias i alla fall för mig okända historia.

Sara Bentfors

2015-04-26

Lärorikt och underhållande på samma gång. Författaren har förmåga att fängsla läsaren med en gång, historien flyter på i lagom tempo och rymmer såväl politik som relationsproblem. Läsaren får följa ett par människor ur olika samhällsklasser och av olika etniciteter. Definitivt en författare att läsa mer av!

Linda Aulin

2015-02-24

Fantastisk författare! Måste läsa fler av hennes böcker.

Henrik Johansson

2015-02-19

Som uppvuxen på 70-talet finns frasen biafrabarn närvarande i minnet. En fantastisk berättelse om hopp och besvikelse. Kan man beskriva det som en varm och gripande berättelse om krig och elände?

Sofia Johnsson

2014-04-13

En storslagen berättelse om kärlek och stor sorg under ett fruktansvärt inbördeskrig i Nigeria på 60-talet.

Hussein Hamad

2014-02-21

Grym bok av en mycket bildad författare. Se gärna Chimamandas fina tal om faran med stereotyper på TEDtalks:

Vad gäller boken så är det nog den bästa genvägen att på ett underhållande sätt få en inblick i biafrakriget. Bra läsupplevelse kombinerat med bra allmänbildning, kan inte bli bättre.

Vissa saker upplevde jag som lite störande, som att författaren inte skildrade berättelsen i kronologisk ordning, växlingen mellan början på 60-talet och slutet på 60-talet som man som läsare måste vara medveten om, dvs. vilken tidsperiod boken skildrar.

En annan faktor i boken jag skulle kunna klara mig utan är epilogerna med utdrag från boken Världen var tyst när vi dog, som följer vissa av bokens kapitel.

Men men, det är väl en smaksak. Annars ett litterärt mästerverk som även tar upp sociologiska fenomen som postkolonialism. Mycket läsvärd.

Karin Alexandersson

2014-01-23

En av världens bästa böcker. Punkt.

Gunnar Jacobsson

2013-11-24

Biafrakriget känns nära, kanonerna mullrar i fjärran och spelet mellan huvudpersonerna är äkta.

Elisabeth Nord

2013-11-14

One of the best books Ive read. It´s a fiktive story, set in nigeria during the "Biafra war". The book made me feel like I was there myself, or at least my friends that I was very close to. Horrible but at the same time very important to read about. Adichie will probably receive the Nobel Prize in litterature one day.

Nina Nyström

2013-08-25

Vardagen i ett krig. Hemsk. Beskriver människans anpassningsförmåga.

Marianne Beanier

2013-02-08

fantastisk bok

Elisabeth Karlberg

2012-11-18

En intressant och gripande bok om ett krig som vi alla nog var ganska dåligt insatta i. Bokens huvudpersoner får nog anses höra till de bättre bemedlade och inte så hårt drabbade som övrig civilbefolkning. Det gav en något konstig känsla åt boken. Men sammanfattningsvis - en mycket intressant berättelse som fler borde läsa.

Lotta Strandberg

2012-09-30

Mycket bra första halva sedan lite konstruerad i vissa partier. Av någon anledning lite seg i slutet där det borde varit än mer gripande. 300 sidor för lång men en mycket bra information om Biafra, jag visste knappt något om detta måste jag erkänna.

Karin Lundberg

2012-09-08

Det tog lång tid (2.5 månad) men oj så bra!

Fanny Gunnarsson

2012-07-04

En bok som skildrar ett antal människor under Biafrakriget 1967-70. Passionerad, närvarande och nyanserad människoskildring. Det var extra intressant att läsa, då den utspelar sig i en miljö som är ganska främmande och långt ifrån vår trygga värld.

Hade jag kunnat läsa boken mer intensivt hade betyget säkert blivit än högre.

2012-06-11

Så bra. Många kommer antagligen ihåg bilderna på Biafrabarnen som fanns i tidningarna på 60-talet. Men vad låg egentligen bakom. Tragisk men utan att bli för sentimental. Även lärorik.

Sandra Svensson

2012-01-26

En lättläst, gripande och välskriven bok om kriget i Nigeria och om relationer. Starka karaktärer, blev mycket berörd..

Linn van Keppel

2011-12-28

Jag älskade varje sekund av boken och måste nog läsa om den igen!

Helena Lind

2011-12-20

En av de bästa böckerna jag läst.

Linda Svedberg

2011-12-06

Intressant!

2011-10-10

Fantastiskt bra bok. Ett bra driv i berättandet. En författare jag definitivt kommer att läsa mer av i framtiden. Berättar både "vanliga" människors liv samt en fruktansvärd verklighet i ett krig som lika väl kunde vara ett av de krig som utspelar sig idag.