En halv gul sol

MaPa

Sara Frimodig

2016-11-17

Otroligt lsvrd bok. Jag lrde mig jttemycket om Nigerias historia och sgs samtidigt in i karaktrerna och deras relationer. Gripande och vlskrivet.

Helena Thiman

2016-08-11

Ls ls ls! En bok som har allt... Storslagen.

mili dub

2015-11-17

Vldigt vackra personportrtt och en oerhrt intressant och vl berttad historia. Kan verkligen rekommendera denna bok!

Teresia Kjellgren

2015-10-14

En tegelsten vrd att lsa. Av ngon anledning har det tagit tid att lsa den. Den r bra och nr jag vl har satt mig s r det svrt att sluta lsa men nd ngot som drar ner betyget. Den skildrar ett krig i Afrika p det grymma och brutala stt ett krig r. Personerna griper inte riktigt tag. Tycker nd att den r vrd att lsa.

Emma Fgerlind

2015-10-12

Intressant skildring av ett krig jag inte visste nt om. Frfattaren r bra som vanligt och ska jag sga nt lite smre s r det att boken r lite fr lng. Och kanske saknar det lilla extra som behvs fr att jag ska stta det hgsta betyget.

Karin Granander

2015-07-15

Underbar frfattare!! Vlskriven historia, som lr mig mycket om Nigeria.

2015-07-06

Bra skriven, humoristisk, fngslande men mot slutet tappade den mitt intresse och efter att ha lst ver 400 sidor ville jag nd lsa klart alla 660 sidor. Den blev bttre i slutet men tyvrr sitter knslan jag-vill-bara-lsa-klart-den kvar s drfr fr den 3 av 5. Vill nd rekommendera den och man fr en historielektion p kpet.

2015-07-06

En mycket intressant och bra skriven bok om Nigerias i alla fall fr mig oknda historia.

Sara Bentfors

2015-04-26

Lrorikt och underhllande p samma gng. Frfattaren har frmga att fngsla lsaren med en gng, historien flyter p i lagom tempo och rymmer svl politik som relationsproblem. Lsaren fr flja ett par mnniskor ur olika samhllsklasser och av olika etniciteter. Definitivt en frfattare att lsa mer av!

Linda Aulin

2015-02-24

Fantastisk frfattare! Mste lsa fler av hennes bcker.

Henrik Johansson

2015-02-19

Som uppvuxen p 70-talet finns frasen biafrabarn nrvarande i minnet. En fantastisk berttelse om hopp och besvikelse. Kan man beskriva det som en varm och gripande berttelse om krig och elnde?

Sofia Johnsson

2014-04-13

En storslagen berttelse om krlek och stor sorg under ett fruktansvrt inbrdeskrig i Nigeria p 60-talet.

Hussein Hamad

2014-02-21

Grym bok av en mycket bildad frfattare. Se grna Chimamandas fina tal om faran med stereotyper p TEDtalks:

Vad gller boken s r det nog den bsta genvgen att p ett underhllande stt f en inblick i biafrakriget. Bra lsupplevelse kombinerat med bra allmnbildning, kan inte bli bttre.

Vissa saker upplevde jag som lite strande, som att frfattaren inte skildrade berttelsen i kronologisk ordning, vxlingen mellan brjan p 60-talet och slutet p 60-talet som man som lsare mste vara medveten om, dvs. vilken tidsperiod boken skildrar.

En annan faktor i boken jag skulle kunna klara mig utan r epilogerna med utdrag frn boken Vrlden var tyst nr vi dog, som fljer vissa av bokens kapitel.

Men men, det r vl en smaksak. Annars ett litterrt msterverk som ven tar upp sociologiska fenomen som postkolonialism. Mycket lsvrd.

Karin Alexandersson

2014-01-23

En av vrldens bsta bcker. Punkt.

Gunnar Jacobsson

2013-11-24

Biafrakriget knns nra, kanonerna mullrar i fjrran och spelet mellan huvudpersonerna r kta.

Elisabeth Nord

2013-11-14

One of the best books Ive read. Its a fiktive story, set in nigeria during the "Biafra war". The book made me feel like I was there myself, or at least my friends that I was very close to. Horrible but at the same time very important to read about. Adichie will probably receive the Nobel Prize in litterature one day.

Nina Nystrm

2013-08-25

Vardagen i ett krig. Hemsk. Beskriver mnniskans anpassningsfrmga.

Marianne Beanier

2013-02-08

fantastisk bok

Elisabeth Karlberg

2012-11-18

En intressant och gripande bok om ett krig som vi alla nog var ganska dligt insatta i. Bokens huvudpersoner fr nog anses hra till de bttre bemedlade och inte s hrt drabbade som vrig civilbefolkning. Det gav en ngot konstig knsla t boken. Men sammanfattningsvis - en mycket intressant berttelse som fler borde lsa.

Lotta Strandberg

2012-09-30

Mycket bra frsta halva sedan lite konstruerad i vissa partier. Av ngon anledning lite seg i slutet dr det borde varit n mer gripande. 300 sidor fr lng men en mycket bra information om Biafra, jag visste knappt ngot om detta mste jag erknna.

Karin Lundberg

2012-09-08

Det tog lng tid (2.5 mnad) men oj s bra!

Fanny Gunnarsson

2012-07-04

En bok som skildrar ett antal mnniskor under Biafrakriget 1967-70. Passionerad, nrvarande och nyanserad mnniskoskildring. Det var extra intressant att lsa, d den utspelar sig i en milj som r ganska frmmande och lngt ifrn vr trygga vrld.

Hade jag kunnat lsa boken mer intensivt hade betyget skert blivit n hgre.

2012-06-11

S bra. Mnga kommer antagligen ihg bilderna p Biafrabarnen som fanns i tidningarna p 60-talet. Men vad lg egentligen bakom. Tragisk men utan att bli fr sentimental. ven lrorik.

Sandra Svensson

2012-01-26

En lttlst, gripande och vlskriven bok om kriget i Nigeria och om relationer. Starka karaktrer, blev mycket berrd..

Linn van Keppel

2011-12-28

Jag lskade varje sekund av boken och mste nog lsa om den igen!

Helena Lind

2011-12-20

En av de bsta bckerna jag lst.

Linda Svedberg

2011-12-06

Intressant!

2011-10-10

Fantastiskt bra bok. Ett bra driv i berttandet. En frfattare jag definitivt kommer att lsa mer av i framtiden. Berttar bde "vanliga" mnniskors liv samt en fruktansvrd verklighet i ett krig som lika vl kunde vara ett av de krig som utspelar sig idag.

Sara Sandquist

2011-09-28

Frsta halvan r helt fantastisk. Och den lrde mig mycket om ett land och en historia som jag inte visste mycket om.

eva arkelid

2011-07-12

Ls den och ven Lila hibiskus

Ullis N

2011-03-22

Till en brjan tyckte jag bara att boken var okej, sen vxte berttelsen efterhand. Jag fick inte bara en fantastisk berttelse utan mer kunskap om Biafra och vad som utspelade sig under befrielsekriget.

Eva Nilsson

2011-03-14

vilken underbart bra bok.Inte heller jag visste mycket om detta krig som man nd r s "bekant" ,med att lsa och lra gillar jag!

elisabeth u

2011-03-09

En bra och intressant bok.

En otroligt bra bok,med en intressant historia!
Var svr att lgga ifrn sig:=))

Elias Chougui

2011-01-30

Otroligt vacker och gripande.

harriet karlsson

2011-01-24

Bra , intressant men det r knepigt med alla namn som till synes ser ganska lika ut och s visar det sig att jag tog fel p person.
Kommer ni ihg Biafra tiden?

Monika Lundberg

2010-11-12

En bok svr att lgga sig ifrn sig. Som en ros p trtan lr man sig massor om hur landen Nigeria och Biafra hade det d det bagav sig.

Adaocha Odu

2010-10-18

Fantastisk bok. Spnnande, sorglig, gripande, tragisk, lrorik, vlskriven...Jag har efterfljande kpt allt annat av Chimamanda.

Linda Abramsson

2010-10-11

En fantastisk och intressant bok om Nigeria/Biafra och ett krig jag inte visste s mycket om. Bde vacker och sorglig bok som beskriver riktiga mnniskor, deras liv, krlek och sorger. Dessutom fr man en liten historielektion p kpet. Ls den!

Nils Thor

2010-10-11

En mycket bra och vlskriven skildring av ngra mnniskors liv fre och under Biafra-kriget. Om deras relationer och kamp fr att verleva. Gripande, intressant och lrorik.

Eyez Only

2010-08-17

Jag var inte fdd under tiden fr Biafra-kriget. I skolmatsalen dremot blev jag pmind om att alltid ta upp maten fr "barnen i Biafra hade blivit glada om de ftt den". Och det var nda ca 17 r efter kriget slutade. Det blev naturlligtvis vldigt abstrakt att hra om den stora svltkatastrofen och kriget i skolan, och i lrobckerna. I den hr boken fr man en betydligt mer levande bild av kriget och man fr flja tv systrar och deras vnner och familjer fre och nr kriget bryter ut tills det slutar. Det enda irriterande r att att hela bokens handling str att lsa p bokens baksida, s det blir ingen riktig spnning eller verraskning i boken, man vet ju redan att de och de r otrogna, han gr ut i krig osv. Det r synd fr annars hade boken ftt en femma.

Josefine Ejebjrk

2010-08-13

Inte s bra som jag hade hoppats. Det var lnga stycken hon kunde hoppat ver.

Hillevi Good

2010-07-12

En av mina bsta bcker! En vldigt engagerande historia, och jag blev dessutom mer bildad av den (om Biafra-konflikten).

Marina Trenkoska

2010-07-02

Sorglig, rolig och vacker pa en och samma gang! Rekommenderas!

Kristin Larsson

2010-06-30

Det hr r verkligen en bok om krlek och krig, som ngon skrev nedan. Intressanta mnniskor och relationer som frndras i takt med Nigeria-Biafras konflikt. Rekommenderas verkligen!

Linda Fedko

2010-06-30

Det r allt fr sllan, att det utkommer romaner frn den ?svarta? delen av Afrika.
Drfr var det ngot som lockade mig till att ppna ?En halv gul sol? av Chimamand Adichie.
Jag mste sga, att hennes berttelse levde upp till mina frvntningar. Adichie har skrivit en barsk, vacker och gonppnande bok, en berttelse om krlek och krig, som griper tag i dig frn frsta meningen och som medbringar ett litet hrn av Afrikas historia helt in i kroppen. Fruktansvrt vacker och fruktansvrt inhuman.

Bea Skild

2010-06-04

Vlskriven! En riktig saga, i alla bemrkelser.

Ingrid Selnes

2010-03-08

Berättelsen kretsar kring tvillingsystrarna Olanna och Kainene. Systrarna är väldigt olika varandra, både till utseende och temperament. Olanna betraktas av omgivningen som den vackra och mjuka och kvinnliga, medan Kainene är mer sluten, hårdhudad och ordknapp. Trots olikheterna står de varandra väldigt nära. De hör till den välbeställda medelklassen och lever i början av berättelsen ett gott liv, socialt och ekonomiskt.
Systrarnas olika vägar till kärleken och karriären leder till avstånd både geografiskt och känslomässigt, men de håller kontakten livet igenom.

Ytterligare en central person i berättelsen är Ugwu, tjänstepojken som är anställd hos Olanna och maken Odenigbo.

Kriget och svälten
Etniska och religiösa konflikter bidrar till en dramatisk händelseutveckling för huvudpersonerna i boken. Konfliktens kärna är regionen Biafra, som vill frigöra sig från Nigeria och bilda en egen stat. Bokens titel syftar på Biafras flagga, som symboliserades av en halv gul sol, på botten av Nigerias flaggfärger svart, rött och grönt. Utvecklingen går mot ett inbördeskrig. De förut så trygga och harmoniska familjerna tvingas på flykt och får leva under allt svårare villkor. Till slut handlar allt om att hitta mat för dagen och en plats att sova på utan rädsla för bomber.

Trots att boken kan upplevas som en eländesskildring av krig och grymhet är den som helhet en stor läsupplevelse. Det är en tjock bok på över 600 sidor, och en episk berättelse av klassiskt snitt som Dostojevskij eller Dickens. Levande människor och miljöer träder fram, dofter och färger och bilder förnimmas av läsaren i takt med berättelsen framskridande. Kontrasterna mellan familjernas rikemansliv och tjänstepojkens vardag skildras insiktsfullt och ofta humoristiskt. Boken handlar till det yttersta om mänskliga behov oavsett vilken världsdel vi bor i, vad som händer med vår identitet och värdighet i en krigssituation, och om att gå vidare efter katastrofen.

Ingrid Selnes

2010-02-02

Trots att boken kan upplevas som en elndesskildring av krig och grymhet r den en stor lsupplevelse, bde till innehll och omfng. Kontrasterna mellan familjernas rikemansliv och tjnstepojkens vardag skildras insiktsfullt och ofta humoristiskt. Jag lngtade till kvllens lsning varje dag och knde stor tomhet nr den var slut. Inte s mnga bcker man knner s kring.

2010-02-02

Om Biafra: ?Vren 1967 gjorde igbobefolkningen i sydstra Nigeria ett vpnat uppror mot centralregeringen och utropade en egen stat, Biafra. Dessfrinnan hade igbofolket utsatts fr omfattande massakrer. Andra, mindre vlsituerade befolkningsgrupper fruktade att igbo skulle f fr stor makt p deras bekostnad. Svlt och bristande vapenresurser knckte Biafra 1970.? Hr har vi denna vlskrivna och intressanta romans huvudtema. Statens upptakt och slut skildras genom ngra personer: de rika och vlutbildade systrarna Olanna och Kainene, deras mn: Odenigbo och den vite engelsmannen Richard. Men det r bara tjnstepojken Ugwu som helt vinner mitt hjrta och intresse. Boken r inte lttlst. Det vimlar av namn p personer och orter. Norra Nigeria r muslimskt och den sdra kristen, det frstr man inte riktigt nr man lser, inte heller det politiska spelet. Papper och penna samt kartbok r nog ndvndigt fr att hnga med i de 682 sidorna. Ls den och upplev.

Annika Lnneborg

2010-01-31

Underbar och hemsk!

Helena Eriksson

2010-01-07

Nej, jag tog mig inte igenom denna berttelse...

Karin Lfstrand

2010-01-07

En stark och ptryckande lsupplevelse om en konflikt i afrikas nutidshistoria som jag inte visste mer om n de svltande barnens svullna magar. Vl och vackert berttat med ett persongalleri som berr. Lsning som pverkade tankarna ven lng tid efter avslutad lsning.

Daniel Kjellgren

2010-01-05

Den hr r grym p mnga stt inte minst de bra stten. Den myllrar och lever s dr som jag gillar.

Sofia kerberg

2010-01-03

Mer intressant n bra. Vldigt upplysande om en period i afrikansk historia som fr en 70-talist lter s otroligt vlbekant (vem har inte hrt talas om de svltande barnen i Biafra?) men som man egentligen inte visste ngot om. Boken visar ocks tydligt hur rrat ett land blir av ockupation/kolonialisering och att allt som den koloniserande makten slnger in ligger kvar och jser, lngt efter att de sjlva har frsvunnit. Litterrt r jag dock inte lika vertygad, en bra personlig historia och ett ok sprk men inte mer n det.

Maiken Karlsson

2010-01-02

En helt fantastisk tegelsten! En riktig bladvndare! Om Nigeria/Biafra under 1960-talet, om riktiga mnniskor som, trots en helt annan milj, r ganska lika oss. Ls den!

S vacker och sorglig historia. Ls den.

Pia W

2009-11-15

En mktig bok. Lite torrt osentimentalt saklig, just drfr s stark i skildringen av det fruktansvrda i Biafrakriget. Vldigt mycket Afrika, berttat inifrn. Sdana bcker r det ont om och de r viktiga.

IngaLill Appelvik

2009-10-22

jag var nybliven TV-gare och 26 r nr Biafrakriget visades varje dag p TV. Ngot om bakgrunden borde jag ha frsttt d- men icke!
Frst nu 2009 nr jag lser En halv gul sol brjar jag fatta ngot. I boken finns ocks en del fakta
tex att r 1884 vid Berlinkonferensen samlades
Europas makthavare och delade upp Afrika mellan sig!! Vem gav Europa den rtten undrar jag.
Mycket intressant bok som gjort att jag satt i post-it-lappar i boken och gtt vidare med faktainhmtande. Det r absolut den frsta bok som jag gjort s med. Beskrivningen av mnniskorna r gripande ven om man velat veta mer om dem. En mycket intressant bok

Stefan Hall

2009-10-09

Jag vill ogrna kritisera boken eftersom jag tycker den var fantastiskt bra. Men jag mste sga att den i mina gon mest intressanta systern fick fr lite plats i romanen. nd, ls den!

tina merup

2009-09-30

Bra bok och intressant om ett land och ett krig man inte vet mycket om. Karaktrerna griper tag....

Merja A

2009-09-19

Gripande skildring om hur kriget ndrar livsvilkoren fr bde fattiga och rika.

Merete Madsen

2009-09-10

En mycket bra bok om tiden fr Biafrakriget.

Mankan

2009-08-18

Utspelar sig under Biafrakriget. Mnniskorna i boken engagerar inte och man lr sig inte srskilt mycket om Biafra heller.

Emma Utter

2009-08-10

En halv gul sol utspelar sig i Afrika under brjan till slutet av 60-talet d det r inbrdeskrig i Nigeria och efter att ha lst den s skms jag ver hur lite jag vet om Afrika. Jag lskade varenda sida och ville inte att den skulle ta slut. Karaktrerna knns levande och kta och det sakliga och knslofattiga stt denna stundtals hemska historia skildras p, gr berttelsen nnu starkare. Detta r en bok som knappast kan lmna ngon oberrd.

kristina wirn

2009-08-10

Det r lnge sedan jag lste en s stor roman. Bilderna i dagstidningarna av svltande barn frn Biafra var mitt frsta mte med en grym och skoningsls vrld. Jag kan inte ha varit mnga r men bilderna etsade sig fast och det r med dessa i minnet som jag lser En halv gul sol. Hr fr jag frklaringarna och viktigast av allt; de drabbade mnniskorna. Boken r ett msterverk och vinnare av 2007 rs Orange Prize.

Gunvi Lundqvist

2009-07-13

En roman som ger mycket, tminstone t mig.
Nr jag hrde om boken beslt jag att lsa den, i mitt minne fanns frn lngt tillbaka C G von Rosen och hans hjlpsndningar till just Biafra.
Karaktrerna i boken r intressanta och man lever med de olika personerna. Slaven eller snarare hjlpredan allt i allo Ugwu och den inbitna affrskvinnan Kainene lmnar kvar. Den andra systern var snll men ganska sltstruken i mitt tycke ven om hon hade huvudrollen i denna bok. Undrar om denna bok filmatiserats. Skulle vara intressant att se . Skulle kanske pminna lite om "Mitt Afrika".
Femman hller definitivt.

Jack Russel

2009-05-23

En ganska lng bok, delvis baserad p hndelser som utspelades under kriget i Kenya -67 - 70 d Biafra frskte bryta sig loss och bli en egen stat. Fr mig var detta ngot helt oknt. Afrikas historia, frutom de kolonialtida ervringarna, r inget jag minns att vi gtt igenom under skolren s detta tyckte jag var vldigt intressant att lsa om.