En halv gul sol

Olanna och Kainene är så olika som två tvillingsystrar kan bli. Olanna har ärvt sin moders mjuka kvinnliga skönhet och hon gör sig till vän med alla. Kainene är sluten och hård och bestämmer sig tidigt för att gå i sin välbeställda faders fotspår och bli affärskvinna. Hon möter engelsmannen Richard som blir blixtförälskad i henne men hon funderar inte ett ögonblick på att bilda familj till skillnad från Olanna som flyttar ihop med sin stora kärlek, den politiskt engagerade Odenigbo och får en dotter, Baby.  Hos Odenigbo möter vi också hans unge tjänare Ugwu, en fattig pojke från landet som i tidig ålder visar att han har huvudet på skaft och behandlas som en i familjen.  Men det är svåra tider i Nigeria även för de privilegierade och när kriget bryter ut blir de alla offer för fruktansvärda händelser som sliter sönder deras liv. Hem och familj splittras, Ugwu blir tillfångatagen...

MaPa

Otroligt läsvärd bok. Jag lärde mig jättemycket om Nigerias historia och sögs samtidigt in i karaktärerna och deras relationer. Gripande och välskrivet.

Helena Thiman

2016-08-11

Läs läs läs! En bok som har allt... Storslagen.

mili dub

2015-11-17

Väldigt vackra personporträtt och en oerhört intressant och väl berättad historia. Kan verkligen rekommendera denna bok!

Teresia Kjellgren

2015-10-14

En tegelsten värd att läsa. Av någon anledning har det tagit tid att läsa den. Den är bra och när jag väl har satt mig så är det svårt att sluta läsa men ändå något som drar ner betyget. Den skildrar ett krig i Afrika på det grymma och brutala sätt ett krig är. Personerna griper inte riktigt tag. Tycker ändå att den är värd att läsa.

Emma Fägerlind

2015-10-12

Intressant skildring av ett krig jag inte visste nåt om. Författaren är bra som vanligt och ska jag säga nåt lite sämre så är det att boken är lite för lång. Och kanske saknar det lilla extra som behövs för att jag ska sätta det högsta betyget.

Karin Granander

2015-07-15

Underbar författare!! Välskriven historia, som lär mig mycket om Nigeria.

2015-07-06

Bra skriven, humoristisk, fängslande men mot slutet tappade den mitt intresse och efter att ha läst över 400 sidor ville jag ändå läsa klart alla 660 sidor. Den blev bättre i slutet men tyvärr sitter känslan jag-vill-bara-läsa-klart-den kvar så därför får den 3 av 5. Vill ändå rekommendera den och man får en historielektion på köpet.

2015-07-06

En mycket intressant och bra skriven bok om Nigerias i alla fall för mig okända historia.

Sara Bentfors

2015-04-26

Lärorikt och underhållande på samma gång. Författaren har förmåga att fängsla läsaren med en gång, historien flyter på i lagom tempo och rymmer såväl politik som relationsproblem. Läsaren får följa ett par människor ur olika samhällsklasser och av olika etniciteter. Definitivt en författare att läsa mer av!

Linda Aulin

2015-02-24

Fantastisk författare! Måste läsa fler av hennes böcker.

Henrik Johansson

2015-02-19

Som uppvuxen på 70-talet finns frasen biafrabarn närvarande i minnet. En fantastisk berättelse om hopp och besvikelse. Kan man beskriva det som en varm och gripande berättelse om krig och elände?

Sofia Johnsson

2014-04-13

En storslagen berättelse om kärlek och stor sorg under ett fruktansvärt inbördeskrig i Nigeria på 60-talet.

Hussein Hamad

2014-02-21

Grym bok av en mycket bildad författare. Se gärna Chimamandas fina tal om faran med stereotyper på TEDtalks:

Vad gäller boken så är det nog den bästa genvägen att på ett underhållande sätt få en inblick i biafrakriget. Bra läsupplevelse kombinerat med bra allmänbildning, kan inte bli bättre.

Vissa saker upplevde jag som lite störande, som att författaren inte skildrade berättelsen i kronologisk ordning, växlingen mellan början på 60-talet och slutet på 60-talet som man som läsare måste vara medveten om, dvs. vilken tidsperiod boken skildrar.

En annan faktor i boken jag skulle kunna klara mig utan är epilogerna med utdrag från boken Världen var tyst när vi dog, som följer vissa av bokens kapitel.

Men men, det är väl en smaksak. Annars ett litterärt mästerverk som även tar upp sociologiska fenomen som postkolonialism. Mycket läsvärd.

Karin Alexandersson

2014-01-23

En av världens bästa böcker. Punkt.

Gunnar Jacobsson

2013-11-24

Biafrakriget känns nära, kanonerna mullrar i fjärran och spelet mellan huvudpersonerna är äkta.

Elisabeth Nord

2013-11-14

One of the best books Ive read. It´s a fiktive story, set in nigeria during the "Biafra war". The book made me feel like I was there myself, or at least my friends that I was very close to. Horrible but at the same time very important to read about. Adichie will probably receive the Nobel Prize in litterature one day.

Nina Nyström

2013-08-25

Vardagen i ett krig. Hemsk. Beskriver människans anpassningsförmåga.

Marianne Beanier

2013-02-08

fantastisk bok

Elisabeth Karlberg

2012-11-18

En intressant och gripande bok om ett krig som vi alla nog var ganska dåligt insatta i. Bokens huvudpersoner får nog anses höra till de bättre bemedlade och inte så hårt drabbade som övrig civilbefolkning. Det gav en något konstig känsla åt boken. Men sammanfattningsvis - en mycket intressant berättelse som fler borde läsa.

Lotta Strandberg

2012-09-30

Mycket bra första halva sedan lite konstruerad i vissa partier. Av någon anledning lite seg i slutet där det borde varit än mer gripande. 300 sidor för lång men en mycket bra information om Biafra, jag visste knappt något om detta måste jag erkänna.

Karin Lundberg

2012-09-08

Det tog lång tid (2.5 månad) men oj så bra!

Fanny Gunnarsson

2012-07-04

En bok som skildrar ett antal människor under Biafrakriget 1967-70. Passionerad, närvarande och nyanserad människoskildring. Det var extra intressant att läsa, då den utspelar sig i en miljö som är ganska främmande och långt ifrån vår trygga värld.

Hade jag kunnat läsa boken mer intensivt hade betyget säkert blivit än högre.

2012-06-11

Så bra. Många kommer antagligen ihåg bilderna på Biafrabarnen som fanns i tidningarna på 60-talet. Men vad låg egentligen bakom. Tragisk men utan att bli för sentimental. Även lärorik.

Sandra Svensson

2012-01-26

En lättläst, gripande och välskriven bok om kriget i Nigeria och om relationer. Starka karaktärer, blev mycket berörd..

Linn van Keppel

2011-12-28

Jag älskade varje sekund av boken och måste nog läsa om den igen!

Helena Lind

2011-12-20

En av de bästa böckerna jag läst.

Linda Svedberg

2011-12-06

Intressant!

2011-10-10

Fantastiskt bra bok. Ett bra driv i berättandet. En författare jag definitivt kommer att läsa mer av i framtiden. Berättar både "vanliga" människors liv samt en fruktansvärd verklighet i ett krig som lika väl kunde vara ett av de krig som utspelar sig idag.

Sara Sandquist

2011-09-28

Första halvan är helt fantastisk. Och den lärde mig mycket om ett land och en historia som jag inte visste mycket om.

eva arkelid

2011-07-12

Läs den och även Lila hibiskus

Ann-Marie Sjöberg

2011-07-10

Intressant och fängslande. Borde läsas av alla!

Ullis N

2011-03-22

Till en början tyckte jag bara att boken var okej, sen växte berättelsen efterhand. Jag fick inte bara en fantastisk berättelse utan mer kunskap om Biafra och vad som utspelade sig under befrielsekriget.

Eva Nilsson

2011-03-14

vilken underbart bra bok.Inte heller jag visste mycket om detta krig som man ändå är så "bekant" ,med att läsa och lära gillar jag!

elisabeth u

2011-03-09

En bra och intressant bok.

En otroligt bra bok,med en intressant historia!
Var svår att lägga ifrån sig:=))

Elias Chougui

2011-01-30

Otroligt vacker och gripande.

Agneta J

2011-01-26

Jag tycker så mycket om den här berättelsen som utspelas innan och under Biafrakriget. Jag inser att jag inte visste någonting om bakgrunden till de hemska bilderna på svältande barn som jag minns från barndomen. Jag tycker det här är en mästerlig bok. Intressant,rörande,lärorik och mycket,mycket välskriven.

harriet karlsson

2011-01-24

Bra , intressant men det är knepigt med alla namn som till synes ser ganska lika ut och så visar det sig att jag tog fel på person.
Kommer ni ihåg Biafra tiden?

Monika Lundberg

2010-11-12

En bok svår att lägga sig ifrån sig. Som en ros på tårtan lär man sig massor om hur landen Nigeria och Biafra hade det då det bagav sig.

Adaocha Odu

2010-10-18

Fantastisk bok. Spännande, sorglig, gripande, tragisk, lärorik, välskriven...Jag har efterföljande köpt allt annat av Chimamanda.

Linda Abramsson

2010-10-11

En fantastisk och intressant bok om Nigeria/Biafra och ett krig jag inte visste så mycket om. Både vacker och sorglig bok som beskriver riktiga människor, deras liv, kärlek och sorger. Dessutom får man en liten historielektion på köpet. Läs den!

Nils Thor

2010-10-11

En mycket bra och välskriven skildring av några människors liv före och under Biafra-kriget. Om deras relationer och kamp för att överleva. Gripande, intressant och lärorik.

Eyez Only

2010-08-17

Jag var inte född under tiden för Biafra-kriget. I skolmatsalen däremot blev jag påmind om att alltid äta upp maten för "barnen i Biafra hade blivit glada om de fått den". Och det var ända ca 17 år efter kriget slutade. Det blev naturlligtvis väldigt abstrakt att höra om den stora svältkatastrofen och kriget i skolan, och i läroböckerna. I den här boken får man en betydligt mer levande bild av kriget och man får följa två systrar och deras vänner och familjer före och när kriget bryter ut tills det slutar. Det enda irriterande är att att hela bokens handling står att läsa på bokens baksida, så det blir ingen riktig spänning eller överraskning i boken, man vet ju redan att de och de är otrogna, han går ut i krig osv. Det är synd för annars hade boken fått en femma.

Josefine Ejebjörk

2010-08-13

Inte så bra som jag hade hoppats. Det var långa stycken hon kunde hoppat över.

Hillevi Good

2010-07-12

En av mina bästa böcker! En väldigt engagerande historia, och jag blev dessutom mer bildad av den (om Biafra-konflikten).

Marina Trenkoska

2010-07-02

Sorglig, rolig och vacker pa en och samma gang! Rekommenderas!

Kristin Larsson

2010-06-30

Det här är verkligen en bok om kärlek och krig, som någon skrev nedan. Intressanta människor och relationer som förändras i takt med Nigeria-Biafras konflikt. Rekommenderas verkligen!

Linda Fedko

2010-06-30

Det är allt för sällan, att det utkommer romaner från den ?svarta? delen av Afrika.
Därför var det något som lockade mig till att öppna ?En halv gul sol? av Chimamand Adichie.
Jag måste säga, att hennes berättelse levde upp till mina förväntningar. Adichie har skrivit en barsk, vacker och ögonöppnande bok, en berättelse om kärlek och krig, som griper tag i dig från första meningen och som medbringar ett litet hörn av Afrikas historia helt in i kroppen. Fruktansvärt vacker och fruktansvärt inhuman.

Bea Skiöld

2010-06-04

Välskriven! En riktig saga, i alla bemärkelser.

Ingrid Selnes

2010-03-08

Berättelsen kretsar kring tvillingsystrarna Olanna och Kainene. Systrarna är väldigt olika varandra, både till utseende och temperament. Olanna betraktas av omgivningen som den vackra och mjuka och kvinnliga, medan Kainene är mer sluten, hårdhudad och ordknapp. Trots olikheterna står de varandra väldigt nära. De hör till den välbeställda medelklassen och lever i början av berättelsen ett gott liv, socialt och ekonomiskt.
Systrarnas olika vägar till kärleken och karriären leder till avstånd både geografiskt och känslomässigt, men de håller kontakten livet igenom.

Ytterligare en central person i berättelsen är Ugwu, tjänstepojken som är anställd hos Olanna och maken Odenigbo.

Kriget och svälten
Etniska och religiösa konflikter bidrar till en dramatisk händelseutveckling för huvudpersonerna i boken. Konfliktens kärna är regionen Biafra, som vill frigöra sig från Nigeria och bilda en egen stat. Bokens titel syftar på Biafras flagga, som symboliserades av en halv gul sol, på botten av Nigerias flaggfärger svart, rött och grönt. Utvecklingen går mot ett inbördeskrig. De förut så trygga och harmoniska familjerna tvingas på flykt och får leva under allt svårare villkor. Till slut handlar allt om att hitta mat för dagen och en plats att sova på utan rädsla för bomber.

Trots att boken kan upplevas som en eländesskildring av krig och grymhet är den som helhet en stor läsupplevelse. Det är en tjock bok på över 600 sidor, och en episk berättelse av klassiskt snitt som Dostojevskij eller Dickens. Levande människor och miljöer träder fram, dofter och färger och bilder förnimmas av läsaren i takt med berättelsen framskridande. Kontrasterna mellan familjernas rikemansliv och tjänstepojkens vardag skildras insiktsfullt och ofta humoristiskt. Boken handlar till det yttersta om mänskliga behov oavsett vilken världsdel vi bor i, vad som händer med vår identitet och värdighet i en krigssituation, och om att gå vidare efter katastrofen.

Ingrid Selnes

2010-02-02

Trots att boken kan upplevas som en eländesskildring av krig och grymhet är den en stor läsupplevelse, både till innehåll och omfång. Kontrasterna mellan familjernas rikemansliv och tjänstepojkens vardag skildras insiktsfullt och ofta humoristiskt. Jag längtade till kvällens läsning varje dag och kände stor tomhet när den var slut. Inte så många böcker man känner så kring.

Engelska Väninnan

2010-02-02

Om Biafra: ?Våren 1967 gjorde igbobefolkningen i sydöstra Nigeria ett väpnat uppror mot centralregeringen och utropade en egen stat, Biafra. Dessförinnan hade igbofolket utsatts för omfattande massakrer. Andra, mindre välsituerade befolkningsgrupper fruktade att igbo skulle få för stor makt på deras bekostnad. Svält och bristande vapenresurser knäckte Biafra 1970.? Här har vi denna välskrivna och intressanta romans huvudtema. Statens upptakt och slut skildras genom några personer: de rika och välutbildade systrarna Olanna och Kainene, deras män: Odenigbo och den vite engelsmannen Richard. Men det är bara tjänstepojken Ugwu som helt vinner mitt hjärta och intresse. Boken är inte lättläst. Det vimlar av namn på personer och orter. Norra Nigeria är muslimskt och den södra kristen, det förstår man inte riktigt när man läser, inte heller det politiska spelet. Papper och penna samt kartbok är nog nödvändigt för att hänga med i de 682 sidorna. Läs den och upplev.

Annika Lönneborg

2010-01-31

Underbar och hemsk!

Tina Frennesson

2010-01-11

Jag kommer ihåg Lutherhjälpens insamling till barnen i Biafra men inte så mycket mer och mammas uppmaning om att äta upp min mat på tallriken: "Tänk på barnen i Biafra". I den här romanen får jag en form av förklaring till kriget, även om det är svårt att förstå. Men de som befinner sig i krig måste ju försöka överleva, fortsätta att leva sin liv så gott det går. Därför är den här romanen inte enbart en krigsskildring där livet är ett helvete utan också en roman om kärlek och vänskap skildrat i en humoristisk anda. Adichie är en skicklig författare och jag sträckläste boken. Nu hör det till saken att jag är förtjust i afrikansk litteratur och var välvilligt inställd till boken från början, inte desto mindre är den ett mästerverk.

Helena Eriksson

2010-01-07

Nej, jag tog mig inte igenom denna berättelse...

Karin Löfstrand

2010-01-07

En stark och påtryckande läsupplevelse om en konflikt i afrikas nutidshistoria som jag inte visste mer om än de svältande barnens svullna magar. Väl och vackert berättat med ett persongalleri som berör. Läsning som påverkade tankarna även lång tid efter avslutad läsning.

Daniel Kjellgren

2010-01-05

Den här är grym på många sätt inte minst de bra sätten. Den myllrar och lever så där som jag gillar.

Sofia Åkerberg

2010-01-03

Mer intressant än bra. Väldigt upplysande om en period i afrikansk historia som för en 70-talist låter så otroligt välbekant (vem har inte hört talas om de svältande barnen i Biafra?) men som man egentligen inte visste något om. Boken visar också tydligt hur ärrat ett land blir av ockupation/kolonialisering och att allt som den koloniserande makten slänger in ligger kvar och jäser, långt efter att de själva har försvunnit. Litterärt är jag dock inte lika övertygad, en bra personlig historia och ett ok språk men inte mer än det.

Maiken Karlsson

2010-01-02

En helt fantastisk tegelsten! En riktig bladvändare! Om Nigeria/Biafra under 1960-talet, om riktiga människor som, trots en helt annan miljö, är ganska lika oss. Läs den!

Så vacker och sorglig historia. Läs den.

Pia W

2009-11-15

En mäktig bok. Lite torrt osentimentalt saklig, just därför så stark i skildringen av det fruktansvärda i Biafrakriget. Väldigt mycket Afrika, berättat inifrån. Sådana böcker är det ont om och de är viktiga.

IngaLill Appelvik

2009-10-22

jag var nybliven TV-ägare och 26 år när Biafrakriget visades varje dag på TV. Något om bakgrunden borde jag ha förstått då- men icke!
Först nu 2009 när jag läser En halv gul sol börjar jag fatta något. I boken finns också en del fakta
tex att år 1884 vid Berlinkonferensen samlades
Europas makthavare och delade upp Afrika mellan sig!! Vem gav Europa den rätten undrar jag.
Mycket intressant bok som gjort att jag satt i post-it-lappar i boken och gått vidare med faktainhämtande. Det är absolut den första bok som jag gjort så med. Beskrivningen av människorna är gripande även om man velat veta mer om dem. En mycket intressant bok

Stefan Hall

2009-10-09

Jag vill ogärna kritisera boken eftersom jag tycker den var fantastiskt bra. Men jag måste säga att den i mina ögon mest intressanta systern fick för lite plats i romanen. Ändå, läs den!

tina merup

2009-09-30

Bra bok och intressant om ett land och ett krig man inte vet mycket om. Karaktärerna griper tag....

Merja A

2009-09-19

Gripande skildring om hur kriget ändrar livsvilkoren för både fattiga och rika.

Bulliga B

2009-09-10

En av de allra bästa böckerna som jag läste under sommaren 2008. Omöjlig att lägga ifrån sig.

Merete Madsen

2009-09-10

En mycket bra bok om tiden för Biafrakriget.

Mankan

2009-08-18

Utspelar sig under Biafrakriget. Människorna i boken engagerar inte och man lär sig inte särskilt mycket om Biafra heller.

Emma Utter

2009-08-10

En halv gul sol utspelar sig i Afrika under början till slutet av 60-talet då det är inbördeskrig i Nigeria och efter att ha läst den så skäms jag över hur lite jag vet om Afrika. Jag älskade varenda sida och ville inte att den skulle ta slut. Karaktärerna känns levande och äkta och det sakliga och känslofattiga sätt denna stundtals hemska historia skildras på, gör berättelsen ännu starkare. Detta är en bok som knappast kan lämna någon oberörd.

kristina wirén

2009-08-10

Det är länge sedan jag läste en så stor roman. Bilderna i dagstidningarna av svältande barn från Biafra var mitt första möte med en grym och skoningslös värld. Jag kan inte ha varit många år men bilderna etsade sig fast och det är med dessa i minnet som jag läser En halv gul sol. Här får jag förklaringarna och viktigast av allt; de drabbade människorna. Boken är ett mästerverk och vinnare av 2007 års Orange Prize.

Gunvi Lundqvist

2009-07-13

En roman som ger mycket, åtminstone åt mig.
När jag hörde om boken beslöt jag att läsa den, i mitt minne fanns från långt tillbaka C G von Rosen och hans hjälpsändningar till just Biafra.
Karaktärerna i boken är intressanta och man lever med de olika personerna. Slaven eller snarare hjälpredan allt i allo Ugwu och den inbitna affärskvinnan Kainene lämnar kvar. Den andra systern var snäll men ganska slätstruken i mitt tycke även om hon hade huvudrollen i denna bok. Undrar om denna bok filmatiserats. Skulle vara intressant att se . Skulle kanske påminna lite om "Mitt Afrika".
Femman håller definitivt.

Jack Russel

2009-05-23

En ganska lång bok, delvis baserad på händelser som utspelades under kriget i Kenya -67 - 70 då Biafra försökte bryta sig loss och bli en egen stat. För mig var detta något helt okänt. Afrikas historia, förutom de kolonialtida erövringarna, är inget jag minns att vi gått igenom under skolåren så detta tyckte jag var väldigt intressant att läsa om.