En halv gul sol

Olanna och Kainene r s olika som tv tvillingsystrar kan bli. Olanna har rvt sin moders mjuka kvinnliga sknhet och hon gr sig till vn med alla. Kainene r sluten och hrd och bestmmer sig tidigt fr att g i sin vlbestllda faders fotspr och bli affrskvinna. Hon mter engelsmannen Richard som blir blixtfrlskad i henne men hon funderar inte ett gonblick p att bilda familj till skillnad frn Olanna som flyttar ihop med sin stora krlek, den politiskt engagerade Odenigbo och fr en dotter, Baby.  Hos Odenigbo mter vi ocks hans unge tjnare Ugwu, en fattig pojke frn landet som i tidig lder visar att han har huvudet p skaft och behandlas som en i familjen.  Men det r svra tider i Nigeria ven fr de privilegierade och nr kriget bryter ut blir de alla offer fr fruktansvrda hndelser som sliter snder deras liv. Hem och familj splittras, Ugwu blir tillfngatagen...

2023-02-08

Allt jag har hrt om En halv gul sol skulle nstan kunna bli en bok, nd har det drjt s lnge innan jag lste den. En anledning skulle kunna vara att jag alltid blir skeptisk nr alla verkar vara verens om en boks frtrfflighet. En annan anledning vet jag r att jag har pocketboken och ja, de brukar vara jobbiga att lsa nr de r s hr tjocka. Nu var den inte alls speciellt svrlst. Sidorna bara flg fram. Och ja, alla har rtt.

Trots att jag hrt s mycket om boken s hade jag uppenbarligen inte en aning om vad den handlade om och inte heller vad titeln syftade p. Lite frvnad blev jag nr den handlade om Biafras fdelse och korta liv. Nr jag var liten s nmndes Biafra ofta, men d bara i samband med att man skulle tnka p Biafrabarnen nr man sa att man inte ville ta upp maten. Det r min enda relation till Biafra. Eller var. Det r omjligt att inte fundera ver varfr vi inte fick lra oss detta i skolan.

Jag vet inte om det r meningen att En halv gul sol ska vara hoppfull, men jag knner mest sorg och tomhet. Det r ofattbart vad mnniskor kan gra mot mnniskor och jag mste i stllet frska fokusera p vad mnniskor kan gra fr andra mnniskor. Det hr r s otroligt fult, men samtidigt hnfrande vackert. Mnskligheten i ett ntskal.

OBS! Detta r en kraftigt frkortad text. Hela finns p min blogg https://bokslut.blogspot.com/2023/02/bok-en-halv-gul-sol-av-chimamanda-ngozi.html

Charlotta CG

2022-10-23

Fantastisk bok med mnga dimensioner. De brokiga huvudpersonerna med olika bakgrund fljs efter kolonialvldets uppbrottstid i Nigeria med arvet av imperiers kartor utan hnsyn till olika folkgrupper och det inbrdeskrig som fljer pverkar bde deras egna familjerelationer och det klassamhlle de levt i. Utver att vara vldigt bra skrivet om svek och frltelse och om vad krig och hunger gr med mnniskor s ger en stor del av boken ocks insikt i det gigantiska Nigerias komplexitet (Adichie har tagit hjlp av mycket litteratur utver det hon sjlv visste och skapat sin historia runt detta) och en nskan om att lsa mer om landet eftersom konflikterna fortstter n idag. Mycket intressant att lra sig mer om Biafra som i min barndom anvndes som ett fr svenska barn abstrakt uttryck fr att man skulle ta upp sin mat. Boken lyckas ocks pverka min syn p det intellektuella Afrika och omvrdera hur jag ser p Afrika generellt. Strcklsning. Vilken frfattare.

Carl-Johan Andrn

2020-12-06

Otroligt gripande bok!

Malin Brilioth

2019-12-02

En fascinerande berttelse om krlek, familjeband och hur mnniskan frndras genom att frlora allt.

Katrin Lindh

2019-11-22

Sofia C J

2019-05-29

En bok som engagerar. Ibland hade jag dock svrt att hlla isr alla karaktrer och ortnamn. Boken lrde mig ocks mycket om andra kulturer och om historia.

Hanna Fries

2019-01-03

Lsvrd.

Magnus Mohell

2018-05-16

2018-02-10

En helt lysande berttare och berttelse, huvudsakligen om Biafrakrigets fasor och om en grupp mnniskors den och sammanfltade liv. Wow!

Jenny Olsson

MaPa

2017-01-01

Sara Frimodig

2016-11-17

Otroligt lsvrd bok. Jag lrde mig jttemycket om Nigerias historia och sgs samtidigt in i karaktrerna och deras relationer. Gripande och vlskrivet.

Helena Thiman

2016-08-11

Ls ls ls! En bok som har allt... Storslagen.

mili dub

2015-11-17

Vldigt vackra personportrtt och en oerhrt intressant och vl berttad historia. Kan verkligen rekommendera denna bok!

Teresia Kjellgren

2015-10-14

En tegelsten vrd att lsa. Av ngon anledning har det tagit tid att lsa den. Den r bra och nr jag vl har satt mig s r det svrt att sluta lsa men nd ngot som drar ner betyget. Den skildrar ett krig i Afrika p det grymma och brutala stt ett krig r. Personerna griper inte riktigt tag. Tycker nd att den r vrd att lsa.

Emma Fgerlind

2015-10-12

Intressant skildring av ett krig jag inte visste nt om. Frfattaren r bra som vanligt och ska jag sga nt lite smre s r det att boken r lite fr lng. Och kanske saknar det lilla extra som behvs fr att jag ska stta det hgsta betyget.

Karin Granander

2015-07-15

Underbar frfattare!! Vlskriven historia, som lr mig mycket om Nigeria.

2015-07-06

Bra skriven, humoristisk, fngslande men mot slutet tappade den mitt intresse och efter att ha lst ver 400 sidor ville jag nd lsa klart alla 660 sidor. Den blev bttre i slutet men tyvrr sitter knslan jag-vill-bara-lsa-klart-den kvar s drfr fr den 3 av 5. Vill nd rekommendera den och man fr en historielektion p kpet.

2015-07-06

En mycket intressant och bra skriven bok om Nigerias i alla fall fr mig oknda historia.

Sara Bentfors

2015-04-26

Lrorikt och underhllande p samma gng. Frfattaren har frmga att fngsla lsaren med en gng, historien flyter p i lagom tempo och rymmer svl politik som relationsproblem. Lsaren fr flja ett par mnniskor ur olika samhllsklasser och av olika etniciteter. Definitivt en frfattare att lsa mer av!

Linda Aulin

2015-02-24

Fantastisk frfattare! Mste lsa fler av hennes bcker.

Henrik Johansson

2015-02-19

Som uppvuxen p 70-talet finns frasen biafrabarn nrvarande i minnet. En fantastisk berttelse om hopp och besvikelse. Kan man beskriva det som en varm och gripande berttelse om krig och elnde?

Sofia Johnsson

2014-04-13

En storslagen berttelse om krlek och stor sorg under ett fruktansvrt inbrdeskrig i Nigeria p 60-talet.

Hussein Hamad

2014-02-21

Grym bok av en mycket bildad frfattare. Se grna Chimamandas fina tal om faran med stereotyper p TEDtalks:

Vad gller boken s r det nog den bsta genvgen att p ett underhllande stt f en inblick i biafrakriget. Bra lsupplevelse kombinerat med bra allmnbildning, kan inte bli bttre.

Vissa saker upplevde jag som lite strande, som att frfattaren inte skildrade berttelsen i kronologisk ordning, vxlingen mellan brjan p 60-talet och slutet p 60-talet som man som lsare mste vara medveten om, dvs. vilken tidsperiod boken skildrar.

En annan faktor i boken jag skulle kunna klara mig utan r epilogerna med utdrag frn boken Vrlden var tyst nr vi dog, som fljer vissa av bokens kapitel.

Men men, det r vl en smaksak. Annars ett litterrt msterverk som ven tar upp sociologiska fenomen som postkolonialism. Mycket lsvrd.

Karin Alexandersson

2014-01-23

En av vrldens bsta bcker. Punkt.

Gunnar Jacobsson

2013-11-24

Biafrakriget knns nra, kanonerna mullrar i fjrran och spelet mellan huvudpersonerna r kta.

Elisabeth Nord

2013-11-14

One of the best books Ive read. Its a fiktive story, set in nigeria during the "Biafra war". The book made me feel like I was there myself, or at least my friends that I was very close to. Horrible but at the same time very important to read about. Adichie will probably receive the Nobel Prize in litterature one day.

Nina Nystrm

2013-08-25

Vardagen i ett krig. Hemsk. Beskriver mnniskans anpassningsfrmga.

Marianne Beanier

2013-02-08

fantastisk bok

Elisabeth Karlberg

2012-11-18

En intressant och gripande bok om ett krig som vi alla nog var ganska dligt insatta i. Bokens huvudpersoner fr nog anses hra till de bttre bemedlade och inte s hrt drabbade som vrig civilbefolkning. Det gav en ngot konstig knsla t boken. Men sammanfattningsvis - en mycket intressant berttelse som fler borde lsa.

Lotta Strandberg

2012-09-30

Mycket bra frsta halva sedan lite konstruerad i vissa partier. Av ngon anledning lite seg i slutet dr det borde varit n mer gripande. 300 sidor fr lng men en mycket bra information om Biafra, jag visste knappt ngot om detta mste jag erknna.

Karin Lundberg

2012-09-08

Det tog lng tid (2.5 mnad) men oj s bra!

Fanny Gunnarsson

2012-07-04

En bok som skildrar ett antal mnniskor under Biafrakriget 1967-70. Passionerad, nrvarande och nyanserad mnniskoskildring. Det var extra intressant att lsa, d den utspelar sig i en milj som r ganska frmmande och lngt ifrn vr trygga vrld.

Hade jag kunnat lsa boken mer intensivt hade betyget skert blivit n hgre.

2012-06-11

S bra. Mnga kommer antagligen ihg bilderna p Biafrabarnen som fanns i tidningarna p 60-talet. Men vad lg egentligen bakom. Tragisk men utan att bli fr sentimental. ven lrorik.

Sandra Svensson

2012-01-26

En lttlst, gripande och vlskriven bok om kriget i Nigeria och om relationer. Starka karaktrer, blev mycket berrd..

Linn van Keppel

2011-12-28

Jag lskade varje sekund av boken och mste nog lsa om den igen!

Helena Lind

2011-12-20

En av de bsta bckerna jag lst.

Linda Svedberg

2011-12-06