En gud i spillror

Atkinson, Kate

| 2016

RAF-piloten Teddy Todd trodde inte att han skulle överleva andra världskriget. Nu är hans stora utmaning att möta en framtid han inte räknade med att få uppleva.En gud i spillror är, tillsammans med sin föregångare Liv efter liv, Atkinsons allra bästa verk. The GuardianI Liv efter liv fick vi följa Ursula Todds oändliga liv om och om igen. I En gud i spillror riktas blicken mot den älskade brodern. Teddy Todd som ville bli poet, tar värvning som RAF-pilot under andra världskriget. Han överlever, men krigets fasor existerar parallellt med hans liv som make, far och morfar. Han förstår inte sin omvärld och det absurda i att just han fick överleva.Med intelligens och eftertanke visar Atkinson hur kriget inte bara påverkar personerna som genomlever det, utan även kommande generationer.

Anna Hedenstedt

2017-08-08

En fyllig och känslosam historia om Teddy, en av sönerna i familjen Todd på Rävhörna. Hans syster Urusla porträtterades i tidigare boken Liv efter liv.

2016-08-18

Stor litteratur! Och därmed ibland lite svår för mig, bl a tappar jag bort mig ett tag i mitten när det blir lite för detaljerade flyg- och krigsskildringar. Men i övrigt en fantastisk bok, fantastiska människoöden och ett oerhört rikt språk.

Solveig Andersson

2016-05-10

En verkligt bra roman, jag tror nästan att Kate Atkinson har överträffat sig själv gällande originalitet. Hennes skaparberättande är superb! Läs den!