En gränslös kärlekshistoria

Trosell, Aino

| 2005

"Det här är min norsk/svenska historia precis som den var, personer och platser är autentiska liksom de flesta händelserna. Berättelsen ringlar sig fram styrd av de mäktiga lagar som en del kallar ödet men som är livets grymma lovsång - den kollektiva väv vi alla slås in i.Ja, de yttre händelserna var ungefär så här men om de inre jordskreden har jag diktat. Och ett vet jag nu när berättelsen är klar - att historien bär med sig ett enda imperativ: vi har inte gett dig din stund på jorden för att du ska leva räddhågset och halvt. Utan fullt ut och helt.Så - följ mig bortåt gränserna, du älskade dotter!"Aino Trosell Hon sitter och ser på sin flicka. Nyss kämpade den lilla för att lyfta huvudet från underlaget, spädbarnets gåtfulla blick fasthakad i hennes. Nu är dottern redan vuxen, arg och stark och feministisk. Hur fort rinner tiden - är hon själv nästan gammal? Hundra år och fem...

2018-07-23

Fin och ärligt skrivet av den alltid lika underbara Aino Trosell. När jag väl kom in i boken kunde jag inte sluta lyssna. Dessutom en jättefin uppläsning av Aino själv.
Mitt slutbetyg blir, en stark 4:a!

2017-06-26

Aino Trosell skriver rakt och ärligt om sin egen släkt och sin egen uppväxt. En inblick i hur utlämnade framförallt fattiga kvinnor var för inte alls så länge sedan. Mycket har hänt men mycket finns tyvärr kvar i vår närhet. stark 3:a.

Anchi L

2015-03-21

Till att börja med suckade jag och undrade hur jag skulle ta mig igenom den här boken med ett språk som ligger fel i mitt läshuvud. Det gick en sida, det gick två och ett tu tre var jag fängslad av både språk och historia.

Denna bok var helt okej

Å

Åsa Arveberg

2014-10-19

En underbar historia om författarens kvinnliga släktingar i rakt nedstigande led. Jag blev fast från första sidan och nu kommer jag leta fler böcker av Aino.

Viveca Eriksson

2013-10-24

helt fängslad från sidan 1.Underbar bok

Theresa Gyllander

2012-12-24

Vilken fängslande bok! Att få följa författarinnans ursprung som hon beskrivit på ett naket och levande sätt. Underbart!

Elisabeth Jönsson

2012-01-14

Aino Trosell räknas som en av våra svenska proletärförfattare i Moa Martinssons anda. Jag tycker personligen om hennes sätt att skriva så nära känslolovet. Hon bjuder på sig själv. Denna bok handlar om hennes liv.

Kristina Simar

2011-11-08

Wow! Jag har hittat en ny favoritförfattare. Aino Trosell har skrivit mängder med böcker och jag tror jag läst några för många år sedan. Nu kommer jag troget att följa hennes fortsatta skrivande. För det här var bara så poetiskt och vackert skrivit. Jag blev väldigt berörd, kanske extra mycket för att även min släkt på mammas sida är från Norge och jag rest förbi Trysil många gånger. Jag däremot har alltid vistas hos min släkt varje sommar sedan jag var liten och känner dem väl. Aino skriver att i hennes släkt var männen dominerande, men i min släkt är det vi kvinnor som varit dominerande sedan långt bak i tiden. Författaren skriver så känslosamt att jag inte kunde läsa för mycket åt gången. Jag blev ofta gråtfärdig och behövde lägga ifrån mig boken och tänka på min älskade mormor. Även karaktärerna och miljöerna är fantastiskt gestaltade. Jag blev helt enkelt kär i denna roman och ska snart läsa Hjärtblad av samma författare.

Madame Medusa

2011-01-30

Bitvis var den här boken bra. Jag gillar Aino Trosells språk, men jag hade svårt för att hitta en röd tråd. Visst, den skildrar ett släktled kvinnor på ett berörande sätt, men det känns som att mycket utelämnats som får fyllas i mellan raderna. Kankse lite väl mycket. Därför får den bara två stjärnor.

Kerstin Uhlén

2011-01-03

Jag tyckte mycket om boken. Läste den efter Hjärtblad. Det är kvinnohistoria.

Annelie S

2010-11-07

Läste boken "Hjärtblad" innan och älskade den. Ville läsa mer av Trosell men den här boken berörde mig inte alls på samma sätt. Sista tredjedelen av boken önskade jag bara att den skulle ta slut snabbt...

Agneta Andersson

2010-10-21

Ej lyssnat klart på

Merja A

2010-05-18

I den här romanen vävs Aino Trosells släkts( särskilt kvinnornas) historia tillsammans med den svensk-norska under en 100 års period.
Vilka kvinnoöden!
Läs gärna även "Jäntungen" om Ainos barndom, i något positivare ton eftersom den är tänkt för barn- och ungdomar.