En gång slockna alla stjärnor

Falk, Kristina

Kan ett hjärta fyllt av bottenlös sorg även bli sprängfyllt av kärlek?Freja tänker inte stanna i Umeå längre. Vill inte se pappa dö. Måste ut, bort därifrån. Hjärtat bultar när hon kliver av tåget i Stockholm. Det finns ingen sjukdom i vindarna. Alex och mamma har fel ? hon kommer inte att ångra sig.Varg sitter på vardagsrumsgolvet och väger pillerburken i handen, vänder den upp och ner så att sömntabletterna rasslar. Minns solen som strålade in genom persiennerna när han vaknade på psykakuten. Om han ändå hade dött. En vecka senare korsas deras vägar.På taket som sluttar ner mot balkongen, sitter någon med kängorna stödda mot hängrännan. Hon skymtar en svart hoodie, en uppdragen luva. En ung man. Han lutar sig fram och tittar ner på henne. Vinden blåser i luggen. Blå ögon, kantade av svart kajal, lyser i skymningen. Det rusar till i Frejas bröst. Plötsligt står han nära....

Rosita Söderström

2020-09-19

Hur ska jag klara av att sammanfatta detta känsliga verklighetstrogna drama, så skört och starkt på en och samma gång. Oerhört berörande.

Läsaren får möta inte bara huvudkaraktärerna Freja och Varg. Jag väljer dock att kvarhålla mig vid dem. Vill faktiskt inte riktigt släppa de två. Känner dem nära, liksom flera igenkännande reflektioner ur tiden. Inte minst ungdomstidens existensiella tankar och frågor som alltför lätt - inte minst i sorgkriser - kan utvecklas till psykisk ohälsa.

Freja, en tjej några år över 20, reser från sina hemtrakter i Umeå. Där hennes älskade far insjuknat i ALS. Hon kommer dela lägenhet med Pim-Pim; en tjej som är bandmedlem i rockbandet Black Chains. Vars före detta sångare; Varg för en tid sedan hoppade av och blev inlagd på S:t Görans sjukhus, men också utskriven och lämnad med kvarvarande återkommande tankar om självmord.
Vi får följa båda deras enskildas liv men också där de är tillsammans, även med flera andra - för den här bokens - betydelsefulla karaktärer. Flera gånger önskar jag kunna stiga in och påverka handlingen, vilket nog gör att det är mycket svårt att lägga boken ifrån sig.

Jag var rädd att jag skulle önska en fortsättning trots bokens överraskande volyms tjocklek. Nu känner jag - Nej, låt "En gång slockna alla stjärnor" förbli det debutverk som absolut inte slocknar.... Om det inte flämtar ett stjärnbloss i varje deltagande läsare av denna bok, så lär säkert både stjärnans ljus och mörkret där bakom gjort sig till känna - påverkbart - eller kvarlämnat på något berörande vis. Om inte är det förkastligt. Detta verk är aktningsvärt!

Tack Kristina att du givit Freja och Varg röst. Önskar "bara"... ja, vad kan jag ej avslöja utan att berätta för mycket. Må dock stjärnorna få lysa utan skräck.
En gång slockna alla stjärnor får av mig fem stjärnor av fem möjliga samt ett brustet hjärta.

Bonusgillande för Stockholms gestaltande. Eftersom jag numera är ganska känd med dessa miljöer som Kristina så passligt valt att ta med. Inte minst sköna Humlegården och Vasaparken. Två personliga favoriter från alla de gånger jag nu själv varit dit upp. Tack för återseéndet! Även Umeå är en stad jag hade glädjen att under några dygn få göra mig känd med, nu för flera år sedan men minnen värda sin plats. En gång slockna alla stjärnor, utspelar sig emellertid till största delen i Stockholm. Och är en berörande berättelse om psykisk ohälsa i skuggan utav både grov misshandel, sorger och framför allt kärlek.... livet och döden, så nära nöden.

"Skriv som en storm". De orden gavs till Freja från hennes far.

Linda Andersson

2020-06-28

En gång slockna alla stjärnor” av Kristina Falk. En bok som alla borde läsa. En bok som fått mig att gråta av ilska och sorg, flera gånger. En bok som inte med ord kan beskrivas tillräckligt väl. En bok som fick mig att tänka på personer från min ungdom som inte längre finns, och föräldrar som bär på den största sorgen. Men också en bok om kärlek och hopp. Och musik.
Fantastiskt berättad och välskriven.
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Vacker i sin sorgsenhet.
Jag kan inte sluta att tänka på Freja och Varg, på allt de går igenom och hur det påverkar dem. Jag kände flera gånger att jag ville hoppa in i boken, prata med dem, försöka hjälpa dem tillrätta i livet. Det är tunga ämnen och problem som tas upp. Problem som många brottas med, gamla som unga. Boken är både dyster och hoppfull på samma gång. Den rymmer så mycket kärlek och vänskap, ändå forsar tårarna när jag kommer till slutet.

Kristina Falk skriver med en enorm inlevelse och boken känns ärlig och öppen om det tabubelagda ämne som självmord är. Den är mycket lättläst och har korta kapitel. Jag tycker väldigt mycket om "dialogerna", de växelvisa kapitlen mellan Freja och Varg.

2020-04-26

Varg vill inte leva, Freja vill inte dö. De är två ungdomar som möts, olika men hittar varandra och de blir förälskade. En förälskelse som är explosionsartad, underbar och svår.

Både Freja och Varg har komplicerade relationer med sina pappor. Frejas pappa har en dödlig sjukdom, Vargs pappa är en elak man.

En gång slocknar alla stjärnor är en bok om kärlek som både är underbar och gör ont. Det är en bok om ångest, sorg, smärta som man inte kan fly ifrån men som man inte heller vill möta. Det är en bok om döden, men även om livet och hur underbart livet faktiskt kan vara när man träffar nya vänner, en ny kärlek. Det är även en bok om att få vara den man vill vara utan att bli dömd och ifrågasatt.

Jag sträckläste boken, den tog andan ur mig och jag grät mig igenom slutet. Jag blir så berörd av den här berättelsen, av kärlekshistorien, av vänskapen, av Freja och Varg! Boken är smärtsam och samtidigt otroligt vacker. Språket är vackert och jag hoppas få läsa mer av Kristina snart. Jag tycker om att hon låter oss följa dem parallellt, att hon vågar ta upp det som är svårt och inte förskönar det. Den här boken gick in i mitt hjärta och jag kommer att minnas den länge. Jag kommentar minnas Freja och Varg, deras historia länge!
Läs den här vackra berättelsen! Missa den inte!

villa-freja.se

2020-03-22

En otroligt gripande, varm och medryckande berättelse som sätter spår. Den är fylld av kärlek och sorg, hopp och förtvivlan. Allt i ett och även om handlingen ibland känns på tok för sorglig (på ett positivt sätt eftersom jag som läsare vill bli berörd) inger den ändå framtidshopp. Det är en välskriven sträckläsningsroman.

Sarasbokhyllor

2020-02-28

Vi följer Freja och Varg. Två unga vuxna med komplicerade relationer till sina pappor. Den ena pappan är döende. Den andra en misshandlande skit. Freja vet inte hur hon ska hantera sorgen kring pappans sjukdom. Hon väljer att fly från Umeå och dra till Stockholm. Lärarutbildningen har hon tagit uppehåll ifrån. Drömmen var länge att skriva men nu går det inte. Orden kommer inte ut. Hon flyttar in hos Pim-Pim och lär känna Varg genom henne. Varg sjöng i ett band men har, av olika skäl, lämnat bandet.

Om en kärlek som spränger murar och orsakar explosioner. Om ångest som kliar och river. Om sorg och smärta som inte går att fly ifrån. Om ny vänskap som lindrar och värmer. Om hemligheter som skaver. Om att vilja leva och att vilja dö.

En otroligt stark bok. Så många känslor övermannar mig när jag läser. Den drabbar läsaren. Så vacker och så smärtsam. Jag kan inte sätta fingret på vad det är som gör att jag blir så berörd men det är något med språket och Varg och Freja som går rakt in i hjärtat på mig. Jag gillar verkligen att vi får följa dem parallellt. Jag gillar att boken inte väjer för det tunga, svåra och svarta. Jag gillar att vi kommer så nära inpå.

Jag har alltid älskat musik men de senaste åren har jag fått ett större behov av tystnad runt mig. Den här boken av mig ett extremt behov av musik igen. När ångesten river tag är det skönt att bädda in sig i musikens fluffiga filt.

Alltså Winnerbäck, Vreeswijk, Södergran och Augustus Waters.

Framsidan är ljuvlig, eller vad säger ni? Den här boken vill ni inte missa!! Jag är så tacksam över att jag fick läsa den. Jag hoppas att det inte dröjer alltför länge innan jag får läsa mer av författaren.