En gåtfull vänskap

Ogawa, Yoko

| 2011

En ung kvinna börjar arbeta som hemhjälp åt en matematikprofessor, som råkat ut för en bilolycka och drabbats av en hjärnskada. För honom stannade tiden 1975 och nu klarar han bara av att minnas saker 80 minuter åt gången. Varje morgon måste hon på nytt tala om för honom vem hon är. Men allteftersom dagarna går växer en varm och egenartad vänskap fram mellan de båda och mellan professorn och kvinnans tioårige son. Matematiken blir snart deras gemensamma språk, steg för steg avtäcker professorn dess mysterier för dem. Han får dem att upptäcka en ny, tidigare okänd värld och vad det innebär att fullt ut leva i nuet. "Högst originell, oändligt charmfull. Och enormt gripande." - Paul Auster "Skriven på...

Martin Ljungqvist

2021-10-11

Wonderful story with math and baseball as theme, but foremost a heartwarming about their relation where they all adapt to and accept each others unique personalities! Love it!

2021-05-15

En riktigt vacker berättelse. Blev rörd och berörd många gånger. Och detta trots att matematik och baseboll nog är två av de områden jag är minst intresserad av. Jag kunde inte ta till mig särskilt mycket av formler och basebollregler men jag drogs med i skönheten hos det matematiska perspektivet på livet vilket för mig är imponerande.

Pirjo Thorson

2016-10-02

Fantastisk, insiktsfull och gripande! Livet kan vara så mycket, så annorlunda.

Anna Eriksson

2016-01-02

För mig blev historien inte fängslande då jag är usel på matematik och baseboll. Fin historia om en udda vänskap.

Emma

2015-05-10

En blandning av matte och baseboll och tre människor som lär känna varandra trots att en av dem bara har minne som räcker i 80 minuter. Vad de har varit med om innan de möttes får man inte veta mycket om egentligen. Jag kunde sakna det, för det hade gjort läsningen så mycket intressantare. Nu blir den lite tråkig och tom. Men det kanske har ett syfte i boken vad vet jag, för nu handlar den mest om deras tid tillsammans. Om en mamma och ett barn som inte känns särskilt nära egentligen, men de hittar något gemensamt i att måna om doktorn. En gammal doktor i en sliten kostym full med minneslappar, men han har fortfarande mycket att ge.

Karl Nordström

2014-02-23

jag kan förstå charmen här, men för mig fanns inte nyhetens behag i matematiken och då blev hela historien ganska tunn.

Inger Mårtenson

2014-02-04

En märklig och underbar berättelse. En bok som stannar kvar och värmer.

Maria B Hansson

2013-05-21

En söt historia om en nästan osannolik vänskap. Jag har svårt att slukas av mattetalen och basebollstatistiken, men historien är vackert berättad och man vill veta hur det går.

Tove Skarstedt

2013-01-23

Om jag vore korsordskonstruktör skulle jag här skriva: "Boken som är vad den heter."
:D mkt bra mao.

Anna Gunnarsson

2012-11-09

Fin och mysig berättelse. Man uppslukas och vill läsa mer, men boken kan läsas i vilken takt som än önskas. Den behöver varken skyndas på eller saktas ned för historien lever kvar så lugnt och stilla hur man än väljer att ta in den. Jag rös när jag läste ut den och jag blev berörd.

Irene Malmeling

2012-11-07

En bok om en snurrig matematiker, hans städerska och baseball - låter som en märklig kombo, men den är helt ljuvlig. Läs långsamt och till och med matte blir vackert!

D

Daniel Petersson

2012-10-13

Mysig och trevlig. Inte man sabbat dygnsrytmen för, men helt ok.

Jenny Stenberg

2012-10-11

Vilken underbar liten bok. Önskar redan nu att lite tid passerar så att jag kan läsa om den igen. Så fin, så bra så underbar!

Ullis N

2012-08-06

Vacker till både format och innehåll. Aldrig har någon lyckats förmedla kärleken till matematik så att jag också kännt mig förförd.
Också en fantastisk beskrivning av hur vänskaper kan se ut på olika sätt och ett lysande exempel på vikten av respekt för andra människor - oavsett eventuella tillkortakommanden.

emily lindqvist

2012-07-18

En väldigt fin historia med roliga matematiska inslag. Men tyckte inte om dramaturgin och slutet så blev bara en trea.

Cecilia Fredriksson

2012-01-05

Roligt med en annorlunda roman. Ibland blir det lite tröttsamt med alla matematiska formler, men dessa är lite av tjusningen med denna bok! Fascinerande.

Inger Mårtenson

2011-12-07

En märklig och alldeles underbar berättelse i ell långsamt tempo. Ljuvlig!

Sofie Petersson

2011-10-31

Fin berättelse om ett dåligt minne, vänskap och perfekta tal. Ger den 3,5.

Merja A

2011-10-30

Jag gav upp den här boken halvvägs, tyckte det blev för mycket matte och baseboll för att intressera mig. Sedan kom andra chansen när SR p1 gav den som radioföljetong. Det blev en helt annan upplevelse att lyssna på den andra halvan av boken. Uppläsaren hade en väldigt trevlig röst, tror att hon heter Mirja Unge.

Elias Chougui

2011-07-27

Igentligen inget speciellt, men det är härlig feelgood. Hon skriver mycket gemytligt osv, men som sagt inget mästerverk, bara en till i feelgood-högen. Men jag tänker ändå rekomendera den här boken till andra.

Gunvi Lundqvist

2011-04-27

Intressant vänskap mellan Doktorn som nästan helt tappat minnet och hans hushållerska och hennes tioårga son.
Lätt att hålla isär personerna och karaktärerna då det nästan bara handlar om tre personer, Boken är jämn på gränsen till slätstruken kunde ha funnits flera intressnata situationsbeskrivningar. Men boken är vacker liten till formatet en riktigt handväskbok . Boken kan läsas av alla både unga och äldre och den ger faktiskt läsaren avkopplande stunder med de tre.

Ulla Englund

2011-03-17

Det är en förtjusande historia om en äldre matematikdoktor som endast minns de senaste 80 minuterna i sitt liv och hans vänskap med hushållerskan och hennes son i tioårsåldern (som doktorn gav namnet Roten (?) på grund av hans platta skalle).
Det doktorn älskar allra mest är primtal och skönheten i matematiska formler men dessutom baseboll, särskilt basebollspelaren Enatsu och detta är huvudingredienserna i romanen vid sidan av relationen mellan doktorn, Roten och hushållerskan.

2011-02-08

En väldigt fin berättelse om vänskap där man minst anar och poetiska beskrivningar av matematik (ja, faktiskt!). En varm bok som jag kommer att bära med mig i tankarna. Formatet på boken var perfekt, inbunden och ändå lätt att ta med sig!

FranZone c”,)

2011-02-07

En vacker "matte-bok" med många "perfekta" tal (dock lite för mycket baseball)...

Kristina Wiklundh

2011-01-31

En fantastisk liten bok. både till innehåll och format.

Skrotmagnet

2011-01-30

-Åh!

Utropet förekommer flera gånger i Yoko Ogawas underbara (och till formatet) lilla roman "En gåtfull vänskap". Jag kan nu, efter att ha läst ut den, säga detsamma. Åh! Vilken vacker prosa! Vilken fin historia!

Bokens handling kretsar kring en gammal matematikforskare som efter en bilolycka endast kan minnas 80 minuter i taget samt allt som hände före olyckan 1975; hans hushållerska och hennes tioårige son. Matematikforskaren kallas Doktorn och sonen får av Doktorn smeknamnet Roten för att hans platta huvud till formen påminner om ett rottecken.

Även om ingen av karaktärerna någonsin nämns vid namn, märker jag allt eftersom att mitt tycke för dem alla tre växer. Ödmjukheten hos hushållerskan och den geniale Doktorn är tillräckligt stor för att kunna mjuka upp vilken kallhamrad streber som helst.

Som förväntat känner jag samma varma känsla i magen efteråt som när jag hade läst ut Muriel Barberys Igelkottens elegans. Jag ger den här boken primtalet 5 i betyg.