En gång

Wild, Margaret

| 2010

Det handlar om Gabe och Helen, men också om Al, Bram och människor i deras omgivning. Det handlar om deras rädsla, utsatthet och frustration, om smärtsamma svek som skaver mot revbenen och framför allt om de val som går hand i hand med det oväntade. Och med modet. *Margaret Wild har förärats ett flertal litteraturpriser, bland annat för sina två prosalyriska ungdomsromaner Jinx och One Night (En gång), som båda lyfter fram varje dold rörelse hos sina karktärer i ett hjärtskärande ljus. Med ett naket och genomträngande språk sätter hon ord på de tankar och känslor som vi alla kan relatera till.

Annelotte Grezel

2013-01-15

äääälskar den här boken!

2013-01-07

Skriven på ett så fint sätt. Ett ömsint språk med korta stycken på var sida. Som prosa.

Rianna Celebraz

2012-11-18

Superbra bok!

Sofies bokblogg

2011-10-20

En riktigt bra ungdomsbok som rekommenderas till alla!

Frida W

2011-09-15

läste den på en eftermiddag. så bra, fin, tänkvärd bok.

Lotta Berling

2011-06-26

Margaret Wilds böcker är så rika; på bara några rader tecknar hon koncentrerade och trovärdiga porträtt av sina karaktärer, och i hennes böcker får läsaren ta del av många livsöden.
En gång är, liksom Jinx, mycket bra, men får ett litet minus för att det mot slutet blir lite väl rosenrött och enkelt. Bäst i boken var Helens del, och avsnitten där hon reflekterar över hur det är att födas med ett missbildat ansikte.

Annica Bark

2011-02-23

En för mig helt okänd författare på ett lika okänt förlag. MEN den kombitationen visade sig vara hur bra som helst!

Boken är skriven på ett, för mig, udda sätt, det är korta stycket på varje sida.
Det handlar mest om Gabe och Helen, om deras relation, en relation som man nästan börjar fundera på om den finns. Om Al och Bram, hur deras liv förändras som i ett trollslag pga att en tragedi nästan inträffar på en av deras MÅNGA fester.

Jag sträckläset boken på en dag, inte för den var enkel och ointressant, nej den trollband mig så jag kunde inte sluta läsa. Den är skickligt skriven, den har ett underbart språk och jag älskade karaktärerna i den från blad ett. Kanske inte den typ av människor man skulle ha i sin egen bekantskapskrets, men de blev ändå ens vänner.
En trevlig bok som jag varmt rekommenderar till er.