En främling knackar på din dörr : och två andra brottstycken från Maardam med omnejd

Nesser, Håkan

| 2022

?Jag är svårt förtjust i Håkan Nesser, för han har någonting som en majoritet av de här deckarförfattarna saknar nämligen humor.(?) Det är fenomenalt väl berättat. Det är en njutning att läsa Nesser? - Leif GW Persson, TV4 NyhetsmorgonEn oväderskväll i slutet av januari knackar det på Judith Millers dörr. Hon öppnar utan att veta vad hon ska finna ? och utan att förstå att hennes liv just tagit en helt ny riktning, att det här är tidpunkten som hon för alltid ska se tillbaka på som starten för både det bästa och värsta som hänt henne.På samma sätt anar inte heller Anna Kowalski och mannen som äger hästarna Svart och Brun att några steg åt ett nytt håll kan få sådana obönhörliga konsekvenser.I Van Veeterens Maardam fortsätter brotten att begås och kommissariens efterträdare Jung gör sitt bästa för att lösa dem, men vissa fall förblir kanske bäst ouppklarade. Boken innehåller...

Helena Rasmusson

2024-01-21

Som vanligt med Nesser, ett härligt språk! Underhållande noveller alla tre. Varken mer eller mindre.

2022-10-31

Betyg: 4 av 5 - 📚 - Boken En främling knackar på din dörr och två andra brottstycken från Maardam med omnejd, innehåller tre lite längre noveller: Beundran, Botgöring samt En främling knackar på din dörr. Håkan Nesser har ju skrivit uppåt ett fyrtiotal böcker, men jag har bara läst åtta böcker tidigare av honom. Jag har tyckt om alla dom som jag har läst, och det har inte bara blivit av att jag har läst fler av honom. Gillar ju egentligen inte noveller så mycket, men när dom är lite längre, som i den här boken, så tycker jag det är okej. Tyckte att alla tre novellerna var mycket bra. Som vanligt av författaren så var dom väldigt välskrivna. Och jag kan varmt rekommendera boken.

2022-10-24

En fröjd att läsa Håkan Nesser. Hans språk i all sin torra enkelhet känns som en smekning. Historierna är väl inte så himlastormande, den sista är bäst.

Jan Svensson

2022-08-05

Läste det mesta av Nesser. Här tre korta historier där jag tycker att enbart den mellersta håller Nesser-klass.

Alltid en upplevelse att läsa böcker av H N, berättelser från Maardam är alltid intressanta och trevligt att läsa om. Dom sista 2 berättelserna kanske inte var i klass med tidigare böcker, men bra hur som helst.

2022-06-21

Tyckte ingen av de korta romanerna riktigt var i klass med de bästa han skrivit, men ingen var direkt dålig heller. Blev inte besviken men inte heller överväldigad.