En förlorad värld

Waugh, Evelyn

| 2021

Jag kände Sebastian till utseendet långt innan jag träffade honom. Det var oundvikligt, för redan från den första veckan var han den mest ryktbare studenten i sin årskull på grund av sin skönhet, som var anslående, och på grund av sina excentriska infall, för vilka det inte verkade finnas några gränser.Berättelsen om Oxfordstudenten Charles Ryders möte med den dekadenta Sebastian Flyte och dennes magnifika familjehem Brideshead i 1920-talets England har fascinerat generationer av läsare. Inte bara för sin skildring av en värld där plikt och lust, andlig tro och världslig lycka ständigt hamnar i konflikt med varandra, utan lika mycket för sin mångtydiga skildring av manlig vänskap. 2015 är det 70 år sedan Evelyn Waughs klassiker utkom. Det firas med en nyöversättning. Romanen är en tillbakablick där Charles minns de bitterljuva åren på Brideshead med den förmögna, men djupt troende...

Torbjörn Nilsson

2021-10-26

Jag har verkligen djupstuderat denna bok, eller i a f tillgodogjort mig tre versioner. Främst TV - serien från 1981 med bl a Jeremy Irons, och följt med i boken parallellt. Serien följer och återger boken ända ner i dialogen. Så har jag sett en långfilm från senare år, som förändrar handlingen en del.
Boken och serien är överlastad av katolska trosfrågediskussioner, men porträttet av Sebastian är oförglömligt. Likaså historien mellan Charles och Julia. Cordelia gillar jag. Hatkärlek till överklassen, som troddes, vara en förlorad värld, när boken skrevs under andra världskriget, men som fått renässans redan 1959, som författaren konstaterar i ett förord till en senare upplaga. Slutet på slutscenen i serien är underbart!
I klass med slutet på Bergmans Nattvardsgäster och Jarmaschs Paterson.

sonja ek

2017-08-13

Bokens jag är Charles. Han blir under sin studietid i Oxford välkomnad in i den aristokratiska familjen Flytes, genom den omtumlande vänskap han upplever med Sebastian, son i familjen. Sebastian är vacker, känslig, bohemisk och slarvig med pengar på det sätt som bara en som har det riktigt gott ställt kan vara. Romanen beskriver de priviligierades liv under mellankrigstiden. Teman som klass, religion, arkitektur, alkoholism sammanvävs. Man kan som läsare välja lite på vad man lägger sitt intresse i detta komplexa bygge.
Det som beskrivs så ljuvt och som fångar mig som läsare är den homoerotiska underton som strömmar genom berättelsen. Aldrig sägs klart ut vad Charles och Sebastians relation är, men ja, att Charles är drabbad av kärlek, stor passion, det är utan tvivel.
Vi läser alla mellan raderna och det har författaren full koll på. Han skapar ju just denna upplevelse hos läsaren. Gestaltat, inte förklarat. Författaren har liksom ryggen fri. Ingenstans sägs det ut att de är homosexuella. Det var andra tider 1946.
De stycken i boken som handlar om Charles senare relationer i livet dels med sin hustru och senare med Sebastians syster är också oerhört psykologiskt intressanta. Vem är Charles utan Sebastian? Där finns några isande gnistrande partier där vi tillåts glänta in i Charles själ. Saker sägs lakoniskt rakt ut. Och saker utelämnas på ett sätt att vi förstår att alla relationer Charles har egentligen egentligen är i brist på Sebastian. Det är magnifikt.

ulf forsberg

2016-11-20

Mycket god läsning, har lockat mig att påbörja en omläsning av Prousts spaning som jag tycker den i vissa avseenden liknar.

2015-05-25

Ett fascinerande mästerverk. En bok att ta sig tid att läsa.

2015-05-07

Sann klassiker som håller än! Stark 4:a! Ändå kan jag inte ta an mig boken riktigt lika bra som den underbara tv-serien med Anthony Andrews och Jeremy Irons i rollerna. En av de bästa tv-serier som någonsin gjorts. Men boken är som sagt också bra!

Nicolina Jacobsson

2014-05-18

Helt underbar bok!!! (men vill du se en filmversion så är det bara serien från 1981 med Jeremy Irons och Anthony Andrews som vann en BAFTA för rollen som Sebastian som gäller!!)

Elisabet Vassnen

2014-01-08

En av de mest mångbottnade böcker jag läst, med många teman inbakade: manlig homosocial kärlek, religion, samhällsförändringar, familjeförhållanden, den traditionella överklassens nedgång, et c.
Behaglig prosa och makalösa karaktärer.

Sanna Carlborg

2012-10-07

En långsam och tämligen motbjudande romantisering av en egoistisk överklass bestående av egoistiska individer. Och så alla dessa låtsasvisheter pyntade med fina ord för att dölja tomheten. En och annan tjusig formulering alltså, men mesta tiden pliktläser jag.

Conny J

2012-09-23

Hade nog väntat mig mer..

Klara Antonsson

2012-09-05

Tog lite tid att komma in i den, men det var det värt! Riktigt bra!!

2012-07-08

Bra historia men med för mycket religiöst grubbleri.

Lina Viklund

2011-07-23

Waughs karaktärer har ett nästan sällsynt djup och tusen lager att ta sig igenom för att förstå dom. Krävs nog minst en omläsning för att på riktigt kunna greppa hela historien. Fantastisk läsning!

Skagen Röra

2010-04-04

Vill tipsa om en intressant bokcirkel som avhandlar Brideshead revisited.

55 min analys av boken.

kajsa söderström

2009-12-29

Det här måste vara en av de mest kompletta romaner som någonsin skrivits. Den är underbar från första till sista sidan. Går att läsa om och om igen. En klar favorit!

Tor von Geijer

2009-09-21

Fadern Lord Marchmain är bokens egentliga nyckelgestalt.
Frånvarande under större delen av berättelsen, tills slutet på dödsbädden då alla
Närvarandes liv tar en ny radikal vändning.

Tor von Geijer

2009-09-16