En fri röst : min självbiografi

Hirsi Ali, Ayaan

| 2006

"Det här är historien om mitt liv. Det handlar om vad jag upplevt, vad jag har sett och varför jag tänker som jag gör. Det finns ett och annat jag vill klargöra, saker jag vill ställa till rätta, men jag vill också berätta för folk om en annan värld och om hur den verkligen är." "Folk frågar mig om jag går och bär på en dödslängtan, eftersom jag säger de saker jag säger. Svaret är nej; jag vill gärna fortsätta leva. Men det finns saker som måste sägas, och ibland blir tystnaden orättvisans medbrottsling." Ayaan Hirsi Ali Ayaan Hirsi Ali personifierar kampen för ett fritt och självständigt liv som muslimsk kvinna i väst. Det här är historien om hur denna unga kvinna målmedvetet och konsekvent befriat sig från en ålderdomlig och tvingande kvinnosyn och blivit en internationell symbol för kvinnokamp över hela världen. Ayaan är också kvinnan bakom filmen Underkastelse del 1, som...

Annika Stadmark

2014-06-12

Extremt intressant bok. Nästan en femma men tappade lite mot slutet med för mycket prat om parlament och sånt, enligt min smak. Hade inte alls tidigare läst något av författaren. Och nu Är jag hänförd över hennes person.

Johan Johan

2013-10-09

Riktigt intressant berättelse, biten i Holland hade jag endast hört om övergripande förut (och det andra ännu mindre). Problimatiserar västs blinda accepterande av Islam som aldrig kommer ha något med mänskliga rättigheter och frihet att göra. Önskar dock att jag köpt originalet istället för att läsa den jag hade tillgänglig. Vet inte om det är en slarvig översättning eller att författaren formulerat sig underligt i originalet för jag fastnade ganska ofta i meningar.

Linus R

2013-01-10

Bra skriven och en spännande bok trots att det inte är fiction. Det höga betyget speglar snarare det viktiga budskapet, informationen och förståelsen av Islam som den praktiseras i väldigt stora delar av världen. En del av grymheterna och farligheterna kommer från uråldriga och barbariska seder långt innan Koranen (och för den delen Gamla och Nya testamentet) skrevs men dessa har stöd fullt ut av Islam (anser de). Dessutom läggs det vanliga teokratiska förtrycket och dumheterna till i Koranen som direkta order från Allah.

Visste ni att följande händer ca 6000 gånger per dag i delar av världen långt ifrån vår välfungerande, upplysta och civiliserade västvärld?
En liten flicka i förskoleåldern läggs ned på ett golv, bord eller liknande. Hon hålls fast av familjemedlemmar eller främmande vuxna så att hon inte ska kunna röra sig. En för henne främmande man sänker sig ned mellan hennes ben med en kniv eller vass sten och börjar karva och skrapa bort hennes könsorgan. När allt är borta tar han en grov och krokig nål och syr igen öppningen med en grov tråd. Han lämnar en liten öppning kvar så att urin så småningom kan droppa ut. Efter några år slits den ärrade vävnaden upp igen när en ny, främmande man som hennes far valt till hennes make, lyckas penetrera henne på bröllopsnatten.

Ayaan Hirsi Ali har varit med om allt detta. Hon har som vuxen flytt till Holland, har arbetat och studerat och blivit parlamentsledamot och författare. Av den enkla anledningen att hon har berättat om detta är hon numera förföljd och mordhotad och behöver skydd som en president.

Jag köper inte att Islam skulle vara en fridfull religion, framförallt inte som den praktiseras men inte heller i skriften där förtryck av kvinnan och förgörandet av alla otrogna (inkl ateister) beordras av Allah.

Johanna Willix

2012-07-19

Nödvändigt medvetandegörande om vikten av jämställdhet, alla människors lika värde och religiös fanatism.

Izabela Horn

2012-03-14

En bok som ger en insikt , väcker en och får en att tänka efter.

Anders Högman

2010-05-16

Hirsi Ali är en otrolig kvinna - läs den!

Gunvi Lundqvist

2009-10-11

Håller med dig Louise! Tänkte recensera den ngn gng då andan faller på. En bok som ALLA borde läsa, särskilt de som inte ser att det finns ett problem med hederskulturen och dyl. Upplysning är vad världen behöver.

Louise A

2009-10-11

Intressant och välskriven, med många viktiga budskap.