En fransk curry

Morais, Richard C.

| 2014

En fransk curry r en hnfrande fantasifull berttelse om en ung kock vars ovanliga frmgor leder honom frn Bombays slum till Paris avenyer. Krleken till god mat fr den stora familjen Haji att trotsa fattigdomen och starta restaurang i Bombays finare kvarter. Men alla ser inte vlvilligt p deras klassresa och snart tvingar en tragedi dem att fly landet. Nr de senare, i en fransk alpby, rkar ppna sin enkla indiska servering mittemot en prisad lyxrestaurang str katastrofen ter fr drren. Den unge Hassan Haji r en virtous i kket, men stjrnkocken Madame Mallory skyr inga medel fr att driva bort familjen ngot som dock visar sig bli Hassans biljett till Paris och hans chans att ppna en egen gourmetrestaurang. En fransk curry r en tidls berttelse om dets oundviklighet, krleken till god mat och hur nra det kan vara mellan fiende och vn. Med...

Marita Ryen

2017-02-01

Betyg 3-. Lttlst och ganska charmig men inte riktigt min smak.

Evelina Jansson

2015-07-29

Urdlig!

Sandra Gustafsson

2015-07-06

En fransk curry r en varm berttelse dr bde karaktrerna och maten har huvudrollen. En bok om familjeband, krlek, arbetsmoral och respekt fr likasinnade. Morais lyckas f fram en berttelse som flyter p med bra sprk och dialog samt detaljerna kring matlagning och framfr allt smakupplevelsen. Enligt The New York Times r ?En fransk curry en charmig roman, dr Slumdog millionaire mter Ratatouille?. Kan bara instmma.

Lotta Karlsson

2015-06-24

Svag trea, lite trg i brjan men tog sig. En hel del rttatoille...

2014-12-31

Jag lskar mat, bde att ta och att laga den, och "utlndsk" mat ligger mig extra varmt om hjrtat, eftersom den faktiskt ofta smakar ngot. Dessutom har jag ett speciellt gott ga till filmer regisserade av Lasse Hallstrm. Nr jag d upptckte den hr boken, om matlagning och kanske mest indisk, som ocks filmatiserats av Lasse Hallstrm, var det ingen som helst tvekan. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2014/12/en-fransk-curry-av-richard-c-morais.html

Anna Tinnberg

2014-08-11

Fantastiskt vackert sprk och vackra miljbeskrivningar. En oerhrt vlsmakande berttelse om livets ofrutsgbarhet och krlekens betydelse. Rekommenderas varmt!

Anna Tinnberg

2014-08-11

2014-08-04

Betyg: 4,5 av 5.

Det hr var en mycket bra och lite annorlunda bok.

Den knns nstan som en sjlvbiografisk bok, fast det inte alls r det, eftersom boken r skriven av en amerikansk journalist. Men det knns som om det r Hassan Haji sjlv som berttar i boken. Den indiske pojken frn Bombays slum som flyttar till Frankrike och blir stjrnkock.

Boken handlar lika mycket om mat som om relationer. Och man ser verkligen allting framfr sig nr man lser, och kan nstan knna lukten av maten.

Mycket vlskriven och mycket lttlst. Hade grna ftt varit lite lngre fr mig.

Lite av en feelgood-bok som man blir varm i hjrtat av nr man lser. S jag rekommenderar verkligen boken till alla.

Claes Ericson

2014-08-04

Mmm... Riktigt smaskig var den!