En fransk curry

Morais, Richard C.

| 2014

En fransk curry är en hänförande fantasifull berättelse om en ung kock vars ovanliga förmågor leder honom från Bombays slum till Paris avenyer. Kärleken till god mat får den stora familjen Haji att trotsa fattigdomen och starta restaurang i Bombays finare kvarter. Men alla ser inte välvilligt på deras klassresa och snart tvingar en tragedi dem att fly landet. När de senare, i en fransk alpby, råkar öppna sin enkla indiska servering mittemot en prisad lyxrestaurang står katastrofen åter för dörren. Den unge Hassan Haji är en virtous i köket, men stjärnkocken Madame Mallory skyr inga medel för att driva bort familjen något som dock visar sig bli Hassans biljett till Paris och hans chans att öppna en egen gourmetrestaurang. En fransk curry är en tidlös berättelse om ödets oundviklighet, kärleken till god mat och hur nära det kan vara mellan fiende och vän. Med...

Marita Ryen

2017-02-01

Betyg 3-. Lättläst och ganska charmig men inte riktigt min smak.

Evelina Jansson

2015-07-29

Urdålig!

Sandra Gustafsson

2015-07-06

En fransk curry är en varm berättelse där både karaktärerna och maten har huvudrollen. En bok om familjeband, kärlek, arbetsmoral och respekt för likasinnade. Morais lyckas få fram en berättelse som flyter på med bra språk och dialog samt detaljerna kring matlagning och framför allt smakupplevelsen. Enligt The New York Times är ?En fransk curry en charmig roman, där Slumdog millionaire möter Ratatouille?. Kan bara instämma.

Lotta Karlsson

2015-06-24

Svag trea, lite trög i början men tog sig. En hel del råttatoille...

2014-12-31

Jag älskar mat, både att äta och att laga den, och "utländsk" mat ligger mig extra varmt om hjärtat, eftersom den faktiskt ofta smakar något. Dessutom har jag ett speciellt gott öga till filmer regisserade av Lasse Hallström. När jag då upptäckte den här boken, om matlagning och kanske mest indisk, som också filmatiserats av Lasse Hallström, var det ingen som helst tvekan. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/12/en-fransk-curry-av-richard-c-morais.html

Anna Tinnberg

2014-08-11

Fantastiskt vackert språk och vackra miljöbeskrivningar. En oerhört välsmakande berättelse om livets oförutsägbarhet och kärlekens betydelse. Rekommenderas varmt!

Anna Tinnberg

2014-08-11

2014-08-04

Betyg: 4,5 av 5.

Det här var en mycket bra och lite annorlunda bok.

Den känns nästan som en självbiografisk bok, fast det inte alls är det, eftersom boken är skriven av en amerikansk journalist. Men det känns som om det är Hassan Haji själv som berättar i boken. Den indiske pojken från Bombays slum som flyttar till Frankrike och blir stjärnkock.

Boken handlar lika mycket om mat som om relationer. Och man ser verkligen allting framför sig när man läser, och kan nästan känna lukten av maten.

Mycket välskriven och mycket lättläst. Hade gärna fått varit lite längre för mig.

Lite av en feelgood-bok som man blir varm i hjärtat av när man läser. Så jag rekommenderar verkligen boken till alla.

Claes Ericson

2014-08-04

Mmm... Riktigt smaskig var den!