En förtrollad jul : Adventsbok 2016

Spont, Siri

| 2016

För femte året i rad kommer adventsboken alla längtar efter - en högläsningsbok i 24 kapitel som räknar ner till julafton. Börja första december och läs ett kapitel om dagen ända fram till jul. När Yusuf flyttar hem till Martha ställs allt på ända. Först känns allt bara jobbigt, Yusuf är tyst och tråkig och håller sig mest bara för sig själv. Och när han stjäl Marthas hamster och tar med den ut i skogen tappar hon tålamodet helt. Han är nog faktiskt inte riktigt klok! Men allt förändras när Yusuf en dag övertalar Martha att följa med honom ut i skogen. Där väntar en magisk värld och ett uppdrag som bara de kan lösa. Det blir början på en förtrollad jul. En stark och stämningsfull berättelse om sagans mäktiga kraft skriven av Siri Spont (författare till bland annat Utan djur så dör jag och Emres dagbok), med fantastiska illustrationer av Alexander Janson. En aktuell och spännande adventsberättelse...

Gullis lästips

2018-11-06

”Yusuf har kommit ensam till Sverige på flykt från krig, och när han flyttar in hos kusinen Martha blir ingenting som vanligt. Barnens mormor styr i bakgrunden och leder barnen på äventyr, bland troll och faror men med magiskt beskydd.
Berättelsen är skriven ur Marthas synvinkel. Om hur livet vänds upp och ner på grund av läget i världen, om störiga småsyskon, längtan efter husdjur och krångliga kompisrelationer. Jag gillar att det är en stark och orädd, men likväl reflekterande, tjej i huvudrollen. Samtidigt som det hade varit intressant att få Yusufs perspektiv, få veta mer om hans resa till Sverige, hans längtan efter föräldrarna och hans upplevelser av den nya skolan och den magi han och Martha ställs inför.”

~Detta är en spännande adventsberättelse som utspelar sig i julskimrande förortsmiljö och i de djupaste skogarna. De är en bok med helt magiska illustrationer i färg och svartvit.
Även om de är en bra och gripande berättelse som även är spännande, så är det inte så mycket julkänslan den ger utan jag tycker att den även kan läsa som en vanlig berättelse under hela året.

Jag anser även att det är en berättelse som ämnar sig för lite högre ålder en vad bokförlaget angivit. Jag tycker att boken passar från 6 - 12 år.

Bra Story😊