En flod av rök

Ghosh, Amitav

| 2022

Den andra delen i Amitav Ghoshs mäktigaromanbygge om migration och kolonial handel,Ibis-trilogin, utspelar sig på Mauritius och iKanton. Vi får följa karaktärerna från den förstadelen under de händelser som leder fram till detförsta opiumkriget och britternas övertagandeav Hong Kong.Amitav Ghosh (f 1956) är en av Indiens mest kända författare. Ghosh växte upp i Calcutta, Bangladesh och Sri Lanka, och utbildade sig vid universiteten i Delhi, Alexandria och har en doktorsexamen i socialantropologi. Ghosh har skrivit ett antal prisbelönade romaner som tematiskt kretsar kring migration, identitet och, de sneaste åren, klimatförändringen.På svenska finns tidigare Öarna ( Palaver press, 2020), essäsamlingen Den stora galenskapen - klimatförändringen och det otänkbara ( Palaver press 2020), och Ett hav av vallmo ( första delen i Ibis-trilogin)utgiven på Palaver 2021.

Matilda Jurell

2014-09-11

Boken handlar om händelserna som ledde upp till det första opiumkriget och man från följa en indisk opiumhandlare i den kinesiska staden Canton. Skildringen är otroligt detaljrik och målande, genom boken känns det verkligen som man går på Cantons gator och ser allt som huvudpersonen ser. Men det är också detaljrikedomen som gör att boken blir otroligt massiv och tung att ta sig igenom. Det tog mig lång tid att läsa boken och jag är inte säker på om jag hade orkat ta mig igenom den om jag inte precis hade varit i Kina, i dessa områden, så att jag på något sätt hade en koppling till platsen och kulturen.