En familjetragedi

Tre unga människor. Två mord. Men finns det mer än en sanning?Bill Olssons ekonomi är körd i botten. Han kämpar för att försörja sin dotter och hyr ut ett rum till studenten Karla, som äntligen gjort sig fri från sin missbrukande mamma.För att finansiera sina juridikstudier börjar Karla städa hos barnläkaren Steven Rytter och hans fru Regina. Men snart förstår hon att allt inte står rätt till i huset. Varför tillbringar Regina dagarna instängd i ett mörkt sovrum?Samtidigt är Jennica mitt uppe i en trettioårskris. Via Tinder möter hon Steven och blir stormförälskad.När Steven och Regina hittas döda i sitt hem blir Bill snart misstänkt. Fram växer en berättelse om en förtvivlad pappa som blivit desperat, och om ett läkarpar som förhåller sig fritt till alla regler.

Beas bokhylla

2022-11-14

Min första bok av Mattias Edvardsson men definitivt inte den sista. Vilken riktigt bladvändare till bok!⁣

Man kommer snabbt in i berättelsen med korta kapitel som är skrivna ur olika perspektiv och som varvas med polisförhör och tidningsartiklar. En väldigt genomtänkt bok med en ständig röd tråd från början till slut. ⁣

Jag som inte alltid brukar uppskatta olika karaktärsperspektiv tyckte att det passade väldigt bra in i den här typen av bok. Man fick följa tre olika personer och på så vis kunde man till slut få reda på hur två personer bara kunde dö. Vad hände egentligen?⁣

Rekommenderar den här boken för dig som söker en välskriven psykologisk thriller som snabbt hugger tag i dig. ⁣

Linda Vanil

2022-08-08

Älskar att läsa en historia ur olika personers perspektiv!

Maria Jacobsson

2022-06-16

Tredje boken jag läser av Mattias Edvarsson, och hans bästa tycker jag. Man kommer snabbt in i boken och får följa tre personer som har sina egna kapitel, varvat med polisrappprter och förhör. Edvardsson är duktig på att mejsla ut personporträtt som känns trovärdiga och har flera sidor, både bra och dåliga. Handlingen utspelar sig i Lund och man får följa de tre personernas tankar och beslut, som inte alltid är så genomtänkta, och hur detta leder fram till att två personer dör. Skulle klassa boken som en psykologisk thriller. Läs den!

Ted Svedberg

2022-02-02

Elina

2022-01-27

Vi får följa karaktärerna Bill, Karla och Jennica. Berättelsen är skriven utifrån de olika karaktärernas perspektiv. Stundtals kommer även rapporter från polisförhör in med jämna mellanrum samt utdrag från tidningsartiklar. Boken berör flera svåra ämnen som missbruk, otrohet och familjekonflikter.

Minus: Berättelsen känns något krystad stundtals och kanske inte så verklighetstrogen som jag önskat. Utan att spoila var jag inte helt övertygad om hur historien slutade och kände en viss besvikelse. Kanske hade jag för höga förhoppningar?

Plus: Väldigt härligt språk, rappt och lätt att dras med i texten. Gillar det enkla och vardagliga som finns med hela tiden. Tyckte om att följa de olika karaktärerna och se berättelsen växa fram mer och mer från olika perspektiv.

3/5.

2022-01-25

Typisk Edvardssonsk stil. Spännande relationsdrama. Många trådar knyts skickligt ihop.

2021-11-09

”En familjetragedi” är en otroligt spännande relations och spänningsroman. Boken är en bladvändare och har ett driv som gör det i princip omöjligt att lägga den i från sig innan den är färdigläst.

Jag tycker verkligen om hur Mattias berättar en historia, att han berättar ut de olika karaktärernas perspektiv. Det gör att boken får ett djup som jag ibland kan sakna i andra böcker.

Gränsen mellan att vara ond och god kan vara mycket tunn. Dessutom vad kan driva en människa att fatta ett eller flera dåliga beslut? Beslut som kan få stora konsekvenser för många inblandade. Det beskriver Mattias väldigt bra!

Hatten av igen @mattiasedvardssonforf ! Vilken jäkla bra bok du har skrivit!

Pia Gummesson

2021-08-15

Mycket spännande och välskriven bok.

Monica Bäckelin

2021-08-09

Spännande, underhållande, oförutsägbar och välskriven. En riktigt bra bladvändare som jag sträckläste, betyg 4,5

2021-08-04

Mattias Edvardsson är nog den författare som har det mest imponerande track record av alla mina favoriter. Jag är så trygg med hans författarskap att jag inte ens var lite nervös när jag började läsa En familjetragedi (det kan också ha berott på att jag hade förmånen att läsa manuset innan boken var klar). Jag visste ju att detta skulle bli bra. Frågan var egentligen bara vilken nivå av bra det skulle stanna vid.

Det hela börjar med en polisrapport. Vi får veta att något hemskt har hänt, men vi vet inte alls vad, hur, vem, varför. Jag älskar det här upplägget. Om det görs på rätt sätt. Och Mattias Edvardsson gör det inte bara rätt, han behärskar det här till perfektion. Boken kan tyckas handla om beroende/medberoende, av många olika sorter, och vilka konsekvenser det kan få. Vilket den ju också gör, i mångt och mycket.

Jag tycker det är riktigt synd att En familjetragedi klassas som deckare. Den är inte det, utan mer som ett titthål in i verkliga personers verkliga liv. Tyvärr så är det ju många som ratar böcker bara på grund av att genren är deckare. De får skylla sig själva. Vi andra vet att det här är något av det bästa Sverige kan erbjuda. Det enda jag egentligen undrar nu är när det kommer att anordnas Mattias Edvardsson-vandringar i Lund.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2021/08/en-familjetragedi-av-mattias-edvardsson.html

Eva Pettersson

2021-07-25

Ännu en fullträff av Mattias Edvardsson! Svårt att lägga den ifrån sig. Jag vill hela tiden veta mer om hur det ska gå, samtidigt som jag bävar inför fortsättningen, då man ju redan från början i boken har fått veta att det inte slutar gott. Mattias är en mästare på att bygga upp spänningen och på att leverera oförutsedda upplösningar!

2021-07-01

Betyg: 5 av 5 - 📚 - Boken En familjetragedi är den tredje boken i serien Lundasviten. Alla tre böckerna är helt fristående från varandra. Dom två tidigare böckerna heter En helt vanlig familj och Goda grannar. Jag gav dom två första böckerna högsta betyget, och så får även den här boken. Tycker till och med att det här nog är författarens bästa bok hittills. Jag tycker väldigt mycket om Mattias Edvardssons sätt att skriva. Tycker mycket om karaktärerna i boken. Och jag gillar verkligen att man får följa olika personer i olika kapitel. Helt oförutsägbar var den för mig också. En fantastiskt bra bok som jag inte ville skulle ta slut. Och Mattias Edvardsson är nu verkligen en av mina favoritförfattare. Rekommenderas absolut. (Varvade e-boksläsning med ljudbokslyssning, fem olika uppläsare till dom olika karaktärerna var det, och alla var mycket bra.)