En enda sanning

Lönnaeus, Olle

| 2012

Finns det bara en sanning? Vad ryms i ett liv och hur långt är vi beredda att gå för det vi tror på? Frågan ställs på sin spets när den misslyckade Österlenkonstnären Mårten Lindgren hittas mördad, hängande från en krok i taket. Kom hit. Det är bråttom. Jag har inte lång tid på mig nu ... Det är mitt i natten och snöstormen ylar över den skånska slätten när Joel Lindgren får telefonsamtalet. Det låter som Mårten, Joels egen far som han inte talat med på tjugo år. Joel kan inte ignorera samtalet utan pulsar genom ovädret till det ensliga huset utanför Tomelilla där han en gång växte upp. Han hittar Mårten hängande i en krok i taket. På väggen har någon målat med röd färg: Ghadab Allah - Guds vrede. När Säpo griper en misstänkt mördare får kriminalinspektör Fatima al-Husseini hålla i förhören. Hennes möten med den trosvisse Osama al-Din blir en psykologisk maktkamp om sanning och lögn,...

2021-07-20

Gillar Lönnaeus böcker även om denna inte är i klass med hans andra böcker.

2015-08-13

Den här var sämre än Lönnaeus´ tidigare deckare. Det tog en faslig tid innan det började bli lite spännande.

2014-07-13

Nej, den tredje boken kommer inte alls upp i samma klass som de två första. Inte ens språket är lika bra. Men visst, det är en snabbt avklarad mordgåta. Neutral. Normal. Lagom.

Kickie Boman

2013-09-18

Helt klart bra, men inte lika bra som hans bägge första böcker. Lite lamare den här liksom.

Helt OK, men inte alls samma driv som i de två tidigare böckerna. Christian Fex läser som vanligt bra.

Pia Stendahl

2013-01-04

Lönnaeus är en mästare på att förmedla en känsla av utanförskap och ensamhet.

"En enda sanning" är inte en typisk svensk spänningsbok utan Lönnaues har ett alldeles eget sätt att berätta sin historia. Dessutom gör han det med ett kalt, rakt språk och ett lite långsammare tempo. Det är fokus på karaktärerna och känslorna istället för blodiga detaljer. Miljöbeskrivningarna är en annan av Lönnaues styrkor.

www.bokbrus.se finns alla mina ljudboksrecensioner samlade.

Först när jag började lyssna tänkte jag herregud vilken skånska, skulle jag fixa att lyssna på denna bok. Jag ändrade mig ganska snart då uppläsaren visade sig vara smått fantastisk. Deckaren var bland de bästa jag lyssnat på den sista tiden, lite annorlunda i en karg snöig miljö. Människorna kändes vanliga och historien väldigt trovärdig.Slutet var dessutom helt oväntat.Jag läser gärna mer av denna författare.

Marita Ryen

2012-11-03

Mysig och intressant historia men inte så spännande. Mycket bra uppläsare!

Agneta Holmberg

2012-10-04

Mycket bra bok och mycket bra inläst av Christian Fex.

frida larsson

2012-08-16

Olle Lönnaeus gör det igen! Med enorm känsla och precision beskrivs den dystra landsbygden. En enda sanningen är en rysare som får en att sitta som på nålar in i det sista, men har även en djupare dimension där existentiella frågor om gott och ont eller svart och vitt tas upp. Sommarens bästa läsning!

Frej Green

2012-08-16

Älskar blandningen av otrolig spänning och knivskarpa person och miljöskildringar. Bra!

Abraham Mouginot

2012-08-16

Efter att redan ha skrivit in sig i Sveriges författarelit med sina tidigare romaner får Lönnaeus i En Enda Sanning till det där lilla extra som gör det helt omöjligt att lägga den ifrån sig. Utan tvekan årets bästa läsning enligt mig

Erik Magnusson

2012-08-15

En välskriven rysare som utspelar sig i ett socialt skrämmande landskap.

Louise A

2012-08-11

Lönnaeus första bok är fortf den bästa. Tänkvärd story men inget utöver det vanliga.

Hanna Bragberg

2012-06-10

Bara en enda sanning enligt den här boken, i alla fall. Väldigt likformig svensk deckare, blev iaf glad att huvudpersonena fick ihop det på slutet.

Ciccis bokblogg

2012-05-05

Det här var en spännande och bra berättelse utan att det är alltför grova och brutala mord och hemskheter i den.
Jag brukar som de flesta andra, tror jag, försöka lista ut vem mördaren är medans jag läser och vill gärna bli överraskad i slutet. Men tyvärr blir jag inte det och det drar tyvärr ner betyget på den.