En enda nskan

Sparks, Nicholas

| 2022

Gripande och knslostarkt av frfattaren till "Dagboken" och "Med varje andetag". Om du fick en enda nskan infr jul, vad skulle det vara? Det r frgan den framgngsrika fotografen Maggie Dawes, som drabbats av en svr sjukdom, fr av sin assistent nr de sitter vid julgranen i Maggies galleri p Manhattan. Maggie tnker frst att svaret r sjlvklart ? att f trffa Bryce igen, men inser snabbt att hon allra helst vill hitta sitt barn. Det barn hon som sextonring adopterade bort. Och dr, bland de bermda fotografierna, brjar hon bertta sin livshistoria. Om hur hon som sextonring blev gravid och skickades i vg fr att adoptera bort barnet. Nr hon trffade Bryce som lrde henne allt om fotografi. Om deras perfekta frsta kyss och nr hon insg att han var hennes livs krlek.

Jag var sugen p en feelgood, men det hr var allt annat n det. En vacker och lgmld krlekshistoria som rligt talat mest kretsar kring sorg. Grundhistorien r 100% frutsgbar och det enda som r en aning feelgoodaktigt, men resten r fr sorgligt. Tonrsgraviditet och bortadopterat barn, knslolsa frldrar, en krlek som r fr svr, obotlig cancer med svra smrtor, ensamhet, dd. Om man vet detta frn brjan r det nog bttre. Jag har tidigare lst ett par bcker av @nicholassparks (tex Dagboken) och han skriver verkligen gripande med starka personportrtt och knslor. S ven denna gng. Med andra ord: Bra, men enormt sorglig bok.

Anna Blomgren

2023-01-19

Fin lsning med verraskande slut