En enda önskan

Sparks, Nicholas

| 2022

Gripande och känslostarkt av författaren till "Dagboken" och "Med varje andetag". Om du fick en enda önskan inför jul, vad skulle det vara? Det är frågan den framgångsrika fotografen Maggie Dawes, som drabbats av en svår sjukdom, får av sin assistent när de sitter vid julgranen i Maggies galleri på Manhattan. Maggie tänker först att svaret är självklart ? att få träffa Bryce igen, men inser snabbt att hon allra helst vill hitta sitt barn. Det barn hon som sextonåring adopterade bort. Och där, bland de berömda fotografierna, börjar hon berätta sin livshistoria. Om hur hon som sextonåring blev gravid och skickades i väg för att adoptera bort barnet. När hon träffade Bryce som lärde henne allt om fotografi. Om deras perfekta första kyss och när hon insåg att han var hennes livs kärlek.

Jag var sugen på en feelgood, men det här var allt annat än det. En vacker och lågmäld kärlekshistoria som ärligt talat mest kretsar kring sorg. Grundhistorien är 100% förutsägbar och det enda som är en aning feelgoodaktigt, men resten är för sorgligt. Tonårsgraviditet och bortadopterat barn, känslolösa föräldrar, en kärlek som är för svår, obotlig cancer med svåra smärtor, ensamhet, död. Om man vet detta från början är det nog bättre. Jag har tidigare läst ett par böcker av @nicholassparks (tex ”Dagboken”) och han skriver verkligen gripande med starka personporträtt och känslor. Så även denna gång. Med andra ord: Bra, men enormt sorglig bok.

Anna Blomgren

2023-01-19

Fin läsning med överraskande slut