En enda man

En enda man av Christopher Isherwood Christopher Isherwood [1904-1986], född i England men amerikansk medborgare 1946, är kanske mest känd för sina Berlinromaner från mellankrigstiden, Mr Norris byter tåg och Farväl till Berlin, som blev pjäsen I am a Camera och den filmatiserade musikalen Cabaret. Hans författarskap ligger hela tiden nära den självbiografiska prosan, en genre han på många sätt förnyade, inte minst med romanen En enda man [1964], där George, en medelålders universitetslärare i Kalifornien, försöker lära sig att leva igen efter att ha förlorat sin livskamrat. Under en dag, från det att han vaknar till det att han somnar, får vi följa honom när han kämpar mot all den orättvisa och ensamhet som han känner drabbat just honom. En enda man är en lågmäld berättelse som med stor humor och klar blick avtäcker en mans innersta tankar och ger en fascinerande bild av ett 1900-tal...

Liza Bolin

2013-04-04

åh vad jag önskar att jag läste den här som kurslitteratur i litteraturvetenskapen!
varenda nyans av denna förunderliga enda dag som denna ensamme mannen upplever. det där hur en vanlig dag kan vara så mycket mer än summan av vad som händer under den. läs den!

Ulla Englund

2012-10-14

Colin Firth spelade George så bra på filmen med samma namn så jag måste läsa boken. Vilken tur, en enastående bra bok, en enastående bra författare.

Anna-klara Akar

2012-08-12

Läste den som tonåring sedan jag sett Cabaret. Då tyckte jag boken om medelålders sörjande och kärlekstörstande George var hemsk. 25 år senare och jag tycker den är perfekt, enkelt skriven, på pricken om sista desperationen innan man dör, om att ge fingret åt ålderdomen och att sörja en människa. En bok jag har och behåller .

Thomas Rosswall

2010-05-10

En fantastisk bok som också blev en fantastisk film. Händer inte ofta.