En enda kväll

Berggren, Mats

En intensiv roman om en krock, men också ett möte, mellan olika sorters liv i Sverige. Om Martin och Esperanza från förorten och Alexandra från den fina villan i skyddad överklassmiljö. En dramatisk kväll möts de alla tre och deras liv förändras för alltid. Mats Berggren skriver utifrån ett djupt samhällsengagemang. En enda kväll utkom för första gången 2006 och är den första fristående delen i bokserien om unga människors liv i Alsta, en fiktiv förort någonstans i Sverige. De övriga böcker som ingår i serien är Onsdag kväll strax före sju (2016) och Din syster måste dö (2017).

Sarasbokhyllor

2020-01-01

Jag använder ofta Berggrens böcker i min undervisning. De är lättlästa utan att vara torftiga språkligt. Det finns mycket att diskutera med eleverna och de är ofta uppskattade.

Vi får följa Martin, Esperanza och Alexandra under en kväll. Martin och Esperanza är på väg hem till förorten de bor i. På tunnelbanan dyker Alexandra upp. Hon fångar Martins intresse. När hon skyndar av glömmer hon sin dator. Martin tar den, han behöver en dator och Alexandra kan säkert få en ny. Hon har nog pengar, av märkeskläderna och mobilen att döma. När Martin öppnar datorn hittar han Alexandras dagbok och bestämmer sig för att söka upp henne.

Om vänskap, kärlek, tillit, att hjälpa sina medmänniskor, skilda världar och musik.

Anna Hedenstedt

2014-11-13

Enkel o snabbläst. Rätt ointressant för en vuxen men funkade bra med lässvaga elever.

Hilda Bergström

2011-10-25

kort och platt... tyvärr. hade kunnat bli något.

Lotta Berling

2011-04-12

Det är väldigt effektivt berättat. På få sidor gestaltas tre människors liv och inre trovärdigt.

Chrisse Persson

2009-09-01

Gillade inte denna bok. Hade absolut potential att bli bra men tyvärr var den för kort för sin handling, dåligt skriven med ibland överdrivet "invandrar-språk" och dåliga beskrivningar och den var allmänt ologisk, ingen jag känner skulle reagera på liknande händelser på sättet som karaktärerna i boken gjorde. Det hela kändes överdrivet och tillgjort