En enda kvll

Berggren, Mats

| 2020

En intensiv roman om en krock, men ocks ett mte, mellan olika sorters liv i Sverige. Om Martin och Esperanza frn frorten och Alexandra frn den fina villan i skyddad verklassmilj. En dramatisk kvll mts de alla tre och deras liv frndras fr alltid. Mats Berggren skriver utifrn ett djupt samhllsengagemang. En enda kvll utkom fr frsta gngen 2006 och r den frsta fristende delen i bokserien om unga mnniskors liv i Alsta, en fiktiv frort ngonstans i Sverige. De vriga bcker som ingr i serien r Onsdag kvll strax fre sju (2016) och Din syster mste d (2017).

Sarasbokhyllor

2020-01-01

Jag anvnder ofta Berggrens bcker i min undervisning. De r lttlsta utan att vara torftiga sprkligt. Det finns mycket att diskutera med eleverna och de r ofta uppskattade.

Vi fr flja Martin, Esperanza och Alexandra under en kvll. Martin och Esperanza r p vg hem till frorten de bor i. P tunnelbanan dyker Alexandra upp. Hon fngar Martins intresse. Nr hon skyndar av glmmer hon sin dator. Martin tar den, han behver en dator och Alexandra kan skert f en ny. Hon har nog pengar, av mrkesklderna och mobilen att dma. Nr Martin ppnar datorn hittar han Alexandras dagbok och bestmmer sig fr att ska upp henne.

Om vnskap, krlek, tillit, att hjlpa sina medmnniskor, skilda vrldar och musik.

Anna Hedenstedt

2014-11-13

Enkel o snabblst. Rtt ointressant fr en vuxen men funkade bra med lssvaga elever.

Hilda Bergstrm

2011-10-25

kort och platt... tyvrr. hade kunnat bli ngot.

Lotta Berling

2011-04-12

Det r vldigt effektivt berttat. P f sidor gestaltas tre mnniskors liv och inre trovrdigt.

Chrisse Persson

2009-09-01

Gillade inte denna bok. Hade absolut potential att bli bra men tyvrr var den fr kort fr sin handling, dligt skriven med ibland verdrivet "invandrar-sprk" och dliga beskrivningar och den var allmnt ologisk, ingen jag knner skulle reagera p liknande hndelser p sttet som karaktrerna i boken gjorde. Det hela kndes verdrivet och tillgjort