En egen strand

Trosell, Aino

| 2013

Extra MP3-CD medföljer! En egen strand är en roman om flyktdrömmar, fast man redan har flytt. Om konstens och kärlekens janusansikten. Om att gå sönder, och ändå gömma sin dröm. Hanna och Judit är systrar. Men arbete och familjeliv har gjort sitt. De är utarbetade, nednötta till varpen, dränerade på kraft. De måste göra något, för att rädda sig, för att inte gå under. De säljer allt och ger sig av för att prova på att leva långt borta i Söderhavet. Bland tusentals obebodda öar finner de den som ska komma att bli deras egen. Nu ska de få prata färdigt, vila, hitta tillbaka, börja om. Äntligen finner de lugnet och lever enbart i nuet. Äntligen har de tid att räkna alla stjärnorna på himlavalvet. Men i samvaron på ön luckras förseglingarna långsamt upp. Det Hanna och Judit hade hoppats lämna bakom sig hinner i stället ifatt dem. Samtalen blir allt bräckligare, systrarna måste demaskera...

Ellinor Karlberg

2015-10-24

Började helt ok men spårar ur. Språket är högtravande och raljerande.. Dåligt slut.

Merja A

2014-08-14

Ganska dyster och tung läsning. Efter att sista sidan är utläst är jag inte riktigt säker på om jag förstår hur boken slutade! Den förblir en obesvarad gåta för mig.

Britta Weiler

2014-02-21

I början tyckte jag om boken, men snart blev den för dyster utan en enda ljusglimt. Och hur slutade den? Var det bara en dröm i en sjuk kvinnas fantasi?

2014-02-07

Betyg: 3,5. Fin, vacker, poetisk och även ganska så grotesk bitvis. En ganska bra och intressant bok, även om den bitvis var jättetråkig! Jag lyssnade på ljudboken och njöt av Stina Ekblads vackra röst som blev som ljuv musik i öronen!

Lina Zackrisson

2014-01-23

Börjar bra men urartar eller så är d briljant:)

Birgitta A

2013-10-14

En lovande upptakt, men sedan försvann den undersökning av syskonskapets villkor som utlovats bland rätt groteska effekter.

Glada Gunvor

2013-10-07

Boken upplevde jag som välskriven men väldigt djup. Så från min synvinkel ger jag den en 2:a.