En dramatikers dagbok

Norén, Lars

| 2008

Under en period av exakt fem år registrerar en nordeuropeisk dramatiker vid namn Lars Norén dagligen sina tankar, ord och gärningar. Han går till sitt arbete. Han går och handlar. Han odlar sin trädgård, städar ur sin garderob. Han ser ljuset över staden, han ser människorna, han ser varorna. Han förälskar sig, lockas, retar upp sig, stöts bort. Mot dödens fond blir varje andetag tydligt. Vad som så småningom utkristalliserar sig ur ordmassorna är inget mindre än livet självt, dess in- och utandning, dess toppar och dalar - det sköra mänskliga liv som alltid tilldrar sig vid randen av en avgrund. Ur pendlingen mellan tidlös biologi och vår tids unika sjuka, ur vardagens triviala upprepning stiger långsamt men obevekligt en sorgehymn över allas våra liv, i början av seklet, sent på jorden.

Lars Isaksson

2013-08-12

Det finns inte nog med ord för hur mycket den här dagboken berört mig. Den är mäktig bortom förklaring. Lång. Så pass lång att jag förstår att folk inte orkar med den. Men klaga inte då på boken i sig. Jag har läst andra böcker sammtidigt och tagit mig en dos Norén då och då. Denna bok har förändrat mig mer än någon annan. Den har fått mig att fortsätta skriva dagbok och ständigt gett mig nya infallsvinklar gentemot mig själv.

Gunilla Ahlström

2012-04-03

Ett prosapoem rakt igenom. En helt fantastisk bok.

fille buster

2011-04-04

En alldeles lysande bok, som man måste läsa! Tro inte den som talar illa om den - de har som regel inte mer än bläddrat i den. Och läs hela boken - den skiftar form när tiden går och den sista tredjedelen är närmast poetisk.
"Skvaller"delen är försumbar medan Noréns självutlämnande är unik i svensk (all) litteratur.

Lisa Engström

2010-12-15

Läste i ärlighetens namn bara halva, tröttnade en smula på herr Noren... Men ändå spännande att ta del av hans liv.

Anders Eklund

2010-07-04

Jag förstår inte den massiva stormen kring denna bok . Om man skriver dagbok i flera år så ligger det ju som i sakens natur att man skriver i just den samma att man en dag var irriterad på sina medarbetare. Det fanns ju inga direkta planer på att mörda någon.

Fiona *

2010-05-20

Jag har ärligt väldigt svårt för när en författare har ett så uppblåst ego, men jag kan lika ärligt se det stilistiska i det skrivna även om jag redan efter kapitel 1 började hoppa framåt i boken.

Mats Ahlgren

2010-05-06

Jag försökte skumma boken. Det gick inte. Jag är inte så intresserad av Lars Norén som person och då blev det svårt att följa med i hans vardagsliv.

Margareta Ekelund

2010-04-19

Oerhört suggestiv, förlorade mig helt i den, trots (tack vare) alla meningslösa (?) detaljer.

Den här boken grep tag i mig från första ögonblick. Sedan blev det inte mycket gjort den veckan. Han berättar så att man ser sanningen om människan och speciellt om honom själv.. Alla domar över vad han gör lägger han i läsarens händer. Så jag bubblade av känslor vid läsningen. Samtidigt var det en bok som låste upp gåtan om mannen lite grand. Sådana äro dom! I alla fall i norensk version. När jag är vid Stureplan och droppar in till Hedengrens väntar jag mig att få se honom bakom boktravarna. Jag har forskat lite i det japanska, inspirerad av honom och bl a köpt ett urdyrt japanskt sidentyg på nätet för en massa pengar. Men det var snyggt och jag håller på att sy en klänning av det. Jag får kalla den Noréns klänning när den är klar.

2010-01-11

Lånade. Började att läsa. Slutade.

....sommaren 2008 levde jag med herr Norén, kändes det som, via hans underbara dagbok. Så ärligt. Befriande. Från det stora till det lilla... såsom livet ju är. Förutom djuplodande dykningar i mänskliga psyket en utmärkt praktisk handbok inom vitt skilda ämnen - förslag på titlar "Lars städtips" - "Lars shoppingtips" - "Lars versus hantverkaren". OBS! inte ironi. REK verkligen denna fantastiska dagbok.

Merete Madsen

2009-09-23

Han skriver lysande men jag klarar inte gubbsjukan och klarar inte att läsa ut den trots att jag läst boken som skildrar tillkomsten av 7:3/Smärtpunkten/. Jag kanske återkommer...

Tor von Geijer

2009-09-16

På många sätt motbjudande, och på så sätt lyckad.

Louise A

2009-08-10

Gubbsjukt, pretentiöst och urtråkigt! Kasta i soporna!

Sigge Eklund

2009-03-15

Dagboken är en stridsskrift mot kulturkarriäristerna – för kulturen. Läs hela recensionen på Aftonbladet: http://tinyurl.com/cynypc