En dramatikers dagbok

Norn, Lars

| 2008

Under en period av exakt fem r registrerar en nordeuropeisk dramatiker vid namn Lars Norn dagligen sina tankar, ord och grningar. Han gr till sitt arbete. Han gr och handlar. Han odlar sin trdgrd, stdar ur sin garderob. Han ser ljuset ver staden, han ser mnniskorna, han ser varorna. Han frlskar sig, lockas, retar upp sig, stts bort. Mot ddens fond blir varje andetag tydligt. Vad som s smningom utkristalliserar sig ur ordmassorna r inget mindre n livet sjlvt, dess in- och utandning, dess toppar och dalar - det skra mnskliga liv som alltid tilldrar sig vid randen av en avgrund. Ur pendlingen mellan tidls biologi och vr tids unika sjuka, ur vardagens triviala upprepning stiger lngsamt men obevekligt en sorgehymn ver allas vra liv, i brjan av seklet, sent p jorden.

Lars Isaksson

2013-08-12

Det finns inte nog med ord fr hur mycket den hr dagboken berrt mig. Den r mktig bortom frklaring. Lng. S pass lng att jag frstr att folk inte orkar med den. Men klaga inte d p boken i sig. Jag har lst andra bcker sammtidigt och tagit mig en dos Norn d och d. Denna bok har frndrat mig mer n ngon annan. Den har ftt mig att fortstta skriva dagbok och stndigt gett mig nya infallsvinklar gentemot mig sjlv.

Gunilla Ahlstrm

2012-04-03

Ett prosapoem rakt igenom. En helt fantastisk bok.

fille buster

2011-04-04

En alldeles lysande bok, som man mste lsa! Tro inte den som talar illa om den - de har som regel inte mer n blddrat i den. Och ls hela boken - den skiftar form nr tiden gr och den sista tredjedelen r nrmast poetisk.
"Skvaller"delen r frsumbar medan Norns sjlvutlmnande r unik i svensk (all) litteratur.

Lisa Engstrm

2010-12-15

Lste i rlighetens namn bara halva, trttnade en smula p herr Noren... Men nd spnnande att ta del av hans liv.

Anders Eklund

2010-07-04

Jag frstr inte den massiva stormen kring denna bok . Om man skriver dagbok i flera r s ligger det ju som i sakens natur att man skriver i just den samma att man en dag var irriterad p sina medarbetare. Det fanns ju inga direkta planer p att mrda ngon.

Fiona *

2010-05-20

Jag har rligt vldigt svrt fr nr en frfattare har ett s uppblst ego, men jag kan lika rligt se det stilistiska i det skrivna ven om jag redan efter kapitel 1 brjade hoppa framt i boken.

Mats Ahlgren

2010-05-06

Jag frskte skumma boken. Det gick inte. Jag r inte s intresserad av Lars Norn som person och d blev det svrt att flja med i hans vardagsliv.

Margareta Ekelund

2010-04-19

Oerhrt suggestiv, frlorade mig helt i den, trots (tack vare) alla meningslsa (?) detaljer.

Den hr boken grep tag i mig frn frsta gonblick. Sedan blev det inte mycket gjort den veckan. Han berttar s att man ser sanningen om mnniskan och speciellt om honom sjlv.. Alla domar ver vad han gr lgger han i lsarens hnder. S jag bubblade av knslor vid lsningen. Samtidigt var det en bok som lste upp gtan om mannen lite grand. Sdana ro dom! I alla fall i norensk version. Nr jag r vid Stureplan och droppar in till Hedengrens vntar jag mig att f se honom bakom boktravarna. Jag har forskat lite i det japanska, inspirerad av honom och bl a kpt ett urdyrt japanskt sidentyg p ntet fr en massa pengar. Men det var snyggt och jag hller p att sy en klnning av det. Jag fr kalla den Norns klnning nr den r klar.

2010-01-11

Lnade. Brjade att lsa. Slutade.

....sommaren 2008 levde jag med herr Norn, kndes det som, via hans underbara dagbok. S rligt. Befriande. Frn det stora till det lilla... ssom livet ju r. Frutom djuplodande dykningar i mnskliga psyket en utmrkt praktisk handbok inom vitt skilda mnen - frslag p titlar "Lars stdtips" - "Lars shoppingtips" - "Lars versus hantverkaren". OBS! inte ironi. REK verkligen denna fantastiska dagbok.

Merete Madsen

2009-09-23

Han skriver lysande men jag klarar inte gubbsjukan och klarar inte att lsa ut den trots att jag lst boken som skildrar tillkomsten av 7:3/Smrtpunkten/. Jag kanske terkommer...

Tor von Geijer

2009-09-16

P mnga stt motbjudande, och p s stt lyckad.

Louise A

2009-08-10

Gubbsjukt, pretentist och urtrkigt! Kasta i soporna!

Sigge Eklund

2009-03-15

Dagboken r en stridsskrift mot kulturkarriristerna fr kulturen. Ls hela recensionen p Aftonbladet: http://tinyurl.com/cynypc