En död ängel

Schwarz, Åsa

| 2011

Nova åker till berget Ararat för att resa en ark som symbol för kampen mot klimatförändringarna tillsammans med andra Greenpeaceaktivister. Hon övertalar sin nyfunna pojkvän Benjamin att följa med till ruinstaden Ani där kyrkor, stadsmurar, fort och grottor ligger tätt. I en av ruinerna hittar Nova en golvmålning som det är något bekant över. Där blir hon brutalt nedslagen. Hon vaknar upp på Karolinska Sjukhuset i Stockholm efter att ha varit medvetslös i en vecka. Ingen har sett Benjamin efter överfallet. Varför är han spårlöst försvunnen? Varför blev Nova nedslagen i ett tempel där änglar tidigare dyrkades? Vem vill att Nova inte ska få reda på sitt ursprung? Hon finner till slut att alla frågor leder åt ett håll: jakten på världens mest omtalade artefakt, Noas ark.

Det här är Åsas fjärde bok, jag träffade henne på Eurocon 2011 och följer henne på Facebook. En död ängel är den andra boken i en serie om karaktären Nova, en ung tuff tjej som är Greenpeaceaktivist. Den första boken om Nova heter Nefilim och Åsa lovar att det ska blir två böcker till om denna karaktär, alltså blir det totalt en tetralogi. Boken är en sorts blandning av deckare och fantasy, blandat med IT och beskrivningar om Stockholm. I den här boken åker Nova dessutom utomlands, hon åker för att bygga en ark på berget Ararat med Greeenpeace, byggandet är en symbol för att människorna kanske skapar en ny syndaflod genom att inte stoppa växthuseffekten.

Berget Ararat ligger i Turkiet, men tillhörde tidigare Armenien. Staden Jerevan i Armenien sägs vara den stad Noa grundade, han slog sig ner där efter att ha vandrat ner för berget där arken strandat enligt Bibeln. Åsa skriver själv i boken i efterordet att hon åkte dit och miljöbeskrivningarna är fantastiska, det är intressant, lanskapet skiftar mellan de gamla sovjethusen, bondgårdarna och ruinerna. Hon beskriver också slitningarna mellan folken, om turkarna som beskriver armenierna som förövare och sig själva som offer och tvärtom – hur det armeniska folkmordet som utförts av turkarna förnekas. Ett tag vill jag åka dit, men när hon beskiver den hemska gränsövergången vet jag inte längre.

Spoilervarning – läs inte detta sista om du inte läst Nefilim än … Nu har jag läst alla Åsas böcker och hon använder bibliska och andra religiösa texter och dess tankegods i sina böcker i en modern tappning. Att fallna änglar blandat sig med jordens kvinnor och skapat avkommor (nefilim) är ett tema i den här serien om Nova som ger fantastiska fantasyinslag. Att de dessutom oroar sig för en ny syndaflod kan man ju förstå. Att Greenpeace blir ett forum för dessa att påverka människorna är kanske lite mer otippat, men hey, God works in mysterious ways … Boken får åtta kakor av tio. Den här boken var snäppet bättre än Nefilim tycker jag, så jag väntar med spänning på uppföljarna. Men innan vi får veta mer om vad som händer Nova kommer Åsa att komma ut med en bok emellan, en skräckhistoria om en helt ny karaktär.

Sverker Brundin

2012-01-19

Jag känner Åsa och hon är verkligen jätteduktig på att skriva. Men det här är tyvärr inte min grej - fallna änglar, superkrafter och märkliga intriger...

Ola Hultin

2011-10-17

I denna andra bok om nefilim beger sig Nova Barakel till berget Ararat i nuvarande Turkiet för att delta i en greenpeacemanifestation mot den globala uppvärmningen. De bygger en modell av Noas ark som symbolisk varning för de stigande havsnivåerna. Under en utflykt till en ruinstad blir hon sedan brutalt nedslagen och lämnas att dö - av vem och varför? Samtidigt börjar saker att spåra ur hemma i Sverige, och i resten av världen. Det är inte bara miljöaktivisterna som vill undvika en ny syndaflod...

Intrigen tätnar och det känns tydligt att Åsa Schwarz laddar inför någonting stort. Hennes koncept med actionrysare i kombination med förbiblisk mytologi, datahackerkultur och ett starkt miljövärnande är såväl lyckat som inspirerande och lärorikt. Hon drar sig inte heller för att belysa idioti och grymheter som kommit i skymundan. Folkmordet på uppåt 1,5 miljoner armenier under första världskriget minns då inte jag från historieundervisningen.

Som tidigare skriver hon flyhänt, genomtänkt och bibehåller spänningen boken igenom. Personligen hade jag önskat mer av hennes frestande måltidsskildringar och finstämda sensualism, men det kommer ju fler böcker. Hennes perspektiv som IT-säkerhetskonsult är också intressant.

Att Åsa Schwarz är så stor utomlands (utgiven i 15 länder hittills) men såpass okänd i Sverige kan bero på förlagsbytet inför utgivningen av Nefilim och därmed bristande information till handeln, men ett tips till bokhandeln är att ställa Schwarz i deckaravdelningen, mycket väl uppskyltad, ty det förtjänar hon.

Kristina Simar

2011-08-24

Som vanligt har Åsa Schwarz lyckats än en gång att fängsla sina läsare med en spännande berättelse, som både påminner om en deckare- och skräckgenre, med innehåll av mysticism. Åsa är alltid noga med sin research, så jag vill inte sträckläsa hennes böcker, utan jag läser hellre med eftertanke, för att ta del av det hon kommit fram till i sina resor. Och i detta fall var det arken, ruinerna och bergen som var intressanta att följa. Att boken även handlar om miljöförstöring och politiskt förtryck gör det ännu intressantare. Åsa skriver på ett rakt och snyggt språk, som är lättförståeligt och hon tillhör även de författare som har ett informativt språkbruk. Jag tycker det är märkligt att Åsa Schwarz fortfarande är så pass okänd i Sverige, eftersom hennes böcker ges ut i sexton länder och hårdrocksband gör soundtrack till hennes böcker. Det är verkligen på tiden att svenskarna upptäcker henne NU!

2011-08-18

Det här är Åsa Schwarz fjärde roman. Jag har läst alla hennes tre tidigare, och jag tyckte speciellt bra om hennes tredje bok "Nefilim", som är den första boken om Nova Barakel.

"En död ängel" är en fristående fortsättning på "Nefilim", och den handlar också om Nova Barakel.

Precis som det står i texten ovanför, så har Åsa Schwarz verkligen hittat en liten egen genre. Det är en del deckare, en del roman, en del skräck, en del mysticism, en del miljöpolitik, och en del rättvisepolitik.

Blandningen blir väldigt bra. Tycker att den här boken, "En död ängel", precis som "Nefilim" är mycket bra.

Boken engagerar verkligen, samtidigt som den är lättläst.

Kan verkligen rekommendera boken till alla. Men läs gärna "Nefilim" först.