En del av mitt hjärta lämnar jag kvar

Janse, Diana

| 2010

En gripande skildring av en av världens mest omtalade platser just nu - Afghanistan. Den unga svenska diplomaten Diana Janse kastas in i ett liv långt från salonger och cocktailpartyn när hon söker en UD-tjänst med placering i Kabul. Plötsligt handlar vardagen om att lyckas få elektricitet till bostaden några timmar varje dygn, att hitta människor att lita på när ingenting fungerar och att längta hem. På mindre än två år förändras hela hennes världsbild för gott. Diana Janse har arbetat på UD sen 1999, varit posterad i Moskva och tjänstgjort i Belgrad, New York och Kabul. Läs mer om Diana Janse på hennes blogg.

Z

Zebulon Carlander

2017-02-26

En mycket bra bok som ger ett intressant och personligt perspektiv på ett komplicerat land.

Theresa Gyllander

2015-04-04

Viktig, intressant, krass, gripande och mycket läsvärd! En verklighet så olik vår vardag, kanske en ögonöppnare för alla som tycker att vi lägger för mycket pengar på att hjälpa människor som inte är födda i vårt trygga Sverige.....

Lars Sederlin

2013-09-06

Bra skriven berättelse om en handläggare på UD:s reflektioner över sin tid i Afghanistan. God inblick av vad man ser som ensam individ i en ovanlig miljö.

Maud Ekblad

2012-10-29

En mycket bra skriven bok. En nödvändighet för mig som lärare. Jag har elever som kommer från Afghanistan. Tog boken i min hand en lördag förmiddag och kunde inte släppa taget om den förrän på kvällen då jag hade läst ut den.

Louise A

2012-06-27

Märkligt distanserat men ändå nära. Avståndet mellan "vi och dem
" blir större, och det var nog inte avsikten.

Tove Skarstedt

2011-01-19

Det här är en bok i min smak. Hon är en vanlig svensk tjej som "hamnar" i Kabul och tar tag i situationen så gott det går. Mycket intressant! Jag kände mig förflyttad dit och har fått en inblick i hur livet kan te sig i Afghanistan dit jag aldrig någonsin (troligen i alla fall) kommer att komma. Läser nyheterna från A. med helt andra ögon nu. Läs den genast - finns i pocket!

Sonja Ahlström

2011-01-13

Sträckläste... Tyckte om att vara inne i hennes huvud, få del av hennes känslor och tankar kring allt som händer eller inte händer i denna sjuka värld hon försöker leva och vill göra skillnad i.

Ett guldkorn. Läs, för guds skull. Med öppet hjärta...

Jakob Nylin

2010-12-18

Välskrivet om tillvaron som diplomat i Afghanistan. Bilden av landet är deprimerande, gamla ordningar verkar svåra att ändra på, men samtidigt skildras landet och dess invånare kärleksfullt.

harriet karlsson

2010-10-18

Vilket härligt språk. Fantastisk bok.
kvinnor igen, varför ser män kvinnor här som inget värda? Det är ju kvinnor som är mödrar.

Lotta Berling

2010-08-01

Den här kommer inte att bli utläst. Jag har uppnått max antal omlån, så i morgon åker den tillbaka till biblioteket och jag kommer inte att låna den igen. Kommen till sidan 62 tycker jag fortfarande inte att jag har fått veta så mycket om livet i Afghanistan, min förståelse och kunskap har inte ökat nämnvärt. Berättandet är distanserat på fel sätt, ingenting väcks hos mig, ingenting blir levande, ingenting känns. Afghanerna kommer vi aldrig i närheten av, men inte heller de utländska diplomaternas, hjälparbetarnas och soldaternas arbete skildras särskilt ingående. Det är som om texten rör sig på ytan hela tiden, som om det är en hinna mellan den och verkligheten som jag som läsare aldrig bryter igenom. Jag gillar inte heller Janses metaforer och liknelser.

Tor von Geijer

2010-02-23

En resedagbok om en tjej som inte ligger på två år.

Fiona *

2010-01-19

Får en svag känsla av att det medvetet och mediestrategiskt jobbats med provokationer och häftiga kontraster. Men frispråkigheten, kombinerad med de smått unika erfarenheterna av diplomati av det mindre glamorösa slaget är en bra tillgång. Hon är en driven och rapp berättare, har en stark känsla för svart humor. Men egentligen säger alla anekdoter i boken långt mycket mer om henne själv, än Afghanistan.