En del av allt : mindfulness för barn

Bjärkvik, Anna

"Hej! Kom och sätt dig eller kanske lägg dig skönt här intill. Nu ska vi kliva in i din värld en stund och utforska hur det känns att vara du. Du är en viktig del av allt och det finns så mycket att uppleva i din kropp och världen omkring dig. Följ med!" I En del av allt får barn på ett lekfullt och harmoniskt sätt känna in universum och reflektera över sig själv som en del av allt runtomkring. Direkta frågor skapar tid för reflektion som stärker barnets fantasi och känsla för sin kropp och sin omgivning. Inspirerad av mindfulness och yoga öppnar boken upp för fysiska och sinnliga upplevelser där både den vuxne och barnet har möjlighet att komma i närmare kontakt med sig själva.      Övningar som att lyssna noga och göra fantasikonst med näsan varvas med tankar om hur ett frö blir till en blomma, vad stjärnor består av och att vi alla är en del av livets stora pussel....

Jag har fått möjligheten att läsa och titta på den härliga boken via min Instagram (Frokenkreativ) "En del av allt". Stanna upp, sätt dig ner i en lugn och härlig miljö, kanske ute i naturen och ta fram denna bok.
Boken berättar och tar med barnen på olika upptäcktsfärder på ett enkelt sätt. Barnen får kunskap och mer förståelse för bl.a. sig själva och sin kropp, allt levande på jorden, omsorgen av planeten och förmågan att använda sin fantasi. Detta var bara några "ämnen" som denna boken tar upp. Tycker att denna bok är så bra och viktig då den på ett så enkelt sätt med enkelt berättande och frågor ger möjligheten att stanna upp för att diskuterar med varandra och möta alla barns funderingar, tankar och fantasier och låta de förstå hur så många olika saker fungerar och hänger ihop. Allt levande fungerar på så lika sätt, vi behöver alla omtanke. Helt fantastisk bok som siktar in sig på varje enskild individ, vem är jag, vem är du, hur fungerar allt omkring oss? Rekommenderar starkt!

Boksann

2019-04-07

I sin första bok (En känsla av mig) tog Anna Bjärkvik och Caroline Midbeck med oss på en jagstärkande resa som handlade om kroppen och känslor. Nu blickar vi istället utåt, och får känna att vi är en del av ett större sammanhang. Att jorden det är vi, det är blommorna, humlorna och alla som kommit till jorden innan oss.
Precis som i förra boken kan denna delas upp i teman; teman att samtala kring och teman att uppleva.
Boken har ett fint tilltal i både text och bild som kan uppskattas av både små och stora läsare.

Tänkvärd, charmig & fint illustrerad!

@

@frusvessosbokhylla

2019-03-28

En mysig bok som passade både 3-åringen och 6-åringen vid nattningen. Den väcker funderingar och skapar mysiga diskussioner, och illustrationerna är fantastiska. Rekommenderas till både barnkalaset och nyblivna föräldrarna.

Nästan-4-åringen tycker: Fina bilder och mysig lässtund. Lyssnar på hela boken och svarar på frågorna utifrån sig själv. Blir lite rastlös när berättelsen inte ”går framåt” utan man ska prata om annat istället.

Mamman tycker: Det här är en väldigt energisk nästan-4-åring vi har och sådana här böcker, där man ska prata om honom och inte det som händer i boken på samma sätt har varit svåra för honom hittills. Men inte den här. Visst, han pekar till viss del på bilderna när man ställer frågor men han pratar också om sig själv. Dessutom är det mysigt när man kan diskutera saker och erfarenheter som man har tillsammans.

Detta är en mindfullness för yngre barn som är inspirerad av yoga. Boken är tänkt som att den ska ge en upplevelse när man läser den för barnet - såväl fysiskt som sinnerikhet. På ett stämningsfullt sätt skildrar boken hur vi alla är en del av något större. Av ekosystemet, helheten och vår värld.

Illustrationerna av Midbeck är fina i ljusare färger som kompletterar historian och gör stämningen komplett. Flera olika hudfärger finns också representerad. Även utifrån ett genusperspektiv är illustrationerna av bokens barn genomtänkta. Härligt!

Stundvis blir boken lite för flummig för vår smak, och min I (5,5 år) som brukar vilja läsa det mesta när jag väl läser protesterar och vill sluta läsa boken. Vid samtliga försök till genomläsningar.
Den är inte rolig enligt henne och känns lite för abstrakt stundvis för målgruppen enligt mig.
Men för familjer som gillar mindfullness och yoga så kan säkert boken passa fint även om den ej föll våra barn i smaken.
Detta är uppföljare på boken ”En känsla av mig” på liknande tema och som är snäppet bättre enligt oss.