En del av allt : mindfulness för barn

Bjärkvik, Anna

"Hej! Kom och sätt dig eller kanske lägg dig skönt här intill. Nu ska vi kliva in i din värld en stund och utforska hur det känns att vara du. Du är en viktig del av allt och det finns så mycket att uppleva i din kropp och världen omkring dig. Följ med!" I En del av allt får barn på ett lekfullt och harmoniskt sätt känna in universum och reflektera över sig själv som en del av allt runtomkring. Direkta frågor skapar tid för reflektion som stärker barnets fantasi och känsla för sin kropp och sin omgivning. Inspirerad av mindfulness och yoga öppnar boken upp för fysiska och sinnliga upplevelser där både den vuxne och barnet har möjlighet att komma i närmare kontakt med sig själva.      Övningar som att lyssna noga och göra fantasikonst med näsan varvas med tankar om hur ett frö blir till en blomma, vad stjärnor består av och att vi alla är en del av livets stora pussel....

En del av allt är en mindfulness för barn i ålder 3-6 år. Jag läser boken med sonen som blir åtta i år. Sonen brukar vara öppen för mesta i bokväg men den här funkar inte alls, han vill inte ens lyssna klart. Försöker vid fler tillfällen att läsa den med honom när han är mer mottaglig, men jag får ge upp. Jag tycker boken är en jättebra idé, jag tror många barn behöver få in mer mindfulness i sina redan ofta stressiga liv. Dock upplever jag att boken vill lite för mycket och den blir bitvis lite flummig. Är lite tveksam till att målgruppen (3-6år) orkar ta in alla upplevelser som boken vill förmedla. En bok som jag tror behövs för många barn, men kanske kan man läsa bara några sidor åt gången och riktigt känna in de sidorna istället för att läsa hela boken i ett svep. Den kräver rätt sinne och lite eftertänksamhet hos barnen för att komma till sin fulla rätt.

Boksann

I sin första bok (En känsla av mig) tog Anna Bjärkvik och Caroline Midbeck med oss på en jagstärkande resa som handlade om kroppen och känslor. Nu blickar vi istället utåt, och får känna att vi är en del av ett större sammanhang. Att jorden det är vi, det är blommorna, humlorna och alla som kommit till jorden innan oss.
Precis som i förra boken kan denna delas upp i teman; teman att samtala kring och teman att uppleva.
Boken har ett fint tilltal i både text och bild som kan uppskattas av både små och stora läsare.

Tänkvärd, charmig & fint illustrerad!

En mysig bok som passade både 3-åringen och 6-åringen vid nattningen. Den väcker funderingar och skapar mysiga diskussioner, och illustrationerna är fantastiska. Rekommenderas till både barnkalaset och nyblivna föräldrarna.

Nästan-4-åringen tycker: Fina bilder och mysig lässtund. Lyssnar på hela boken och svarar på frågorna utifrån sig själv. Blir lite rastlös när berättelsen inte ”går framåt” utan man ska prata om annat istället.

Mamman tycker: Det här är en väldigt energisk nästan-4-åring vi har och sådana här böcker, där man ska prata om honom och inte det som händer i boken på samma sätt har varit svåra för honom hittills. Men inte den här. Visst, han pekar till viss del på bilderna när man ställer frågor men han pratar också om sig själv. Dessutom är det mysigt när man kan diskutera saker och erfarenheter som man har tillsammans.

Detta är en mindfullness för yngre barn som är inspirerad av yoga. Boken är tänkt som att den ska ge en upplevelse när man läser den för barnet - såväl fysiskt som sinnerikhet. På ett stämningsfullt sätt skildrar boken hur vi alla är en del av något större. Av ekosystemet, helheten och vår värld.

Illustrationerna av Midbeck är fina i ljusare färger som kompletterar historian och gör stämningen komplett. Flera olika hudfärger finns också representerad. Även utifrån ett genusperspektiv är illustrationerna av bokens barn genomtänkta. Härligt!

Stundvis blir boken lite för flummig för vår smak, och min I (5,5 år) som brukar vilja läsa det mesta när jag väl läser protesterar och vill sluta läsa boken. Vid samtliga försök till genomläsningar.
Den är inte rolig enligt henne och känns lite för abstrakt stundvis för målgruppen enligt mig.
Men för familjer som gillar mindfullness och yoga så kan säkert boken passa fint även om den ej föll våra barn i smaken.
Detta är uppföljare på boken ”En känsla av mig” på liknande tema och som är snäppet bättre enligt oss.