En död man

Sellberg, Anna

Del 1: Wendela Vide. Veterinären Wendela Vide har hästtransporten full med lådor och möbler. På väg norrut, efter ett rejält gräl med sitt ex, är hon fast besluten att hon och kallblodstravaren Svarten ska börja om på nytt. Men att förändra sitt liv är inte så lätt som man kan tro. I synnerhet inte när man plötsligt befinner sig mitt uppe i en mordutredning.

Helt okej. Vare sig bättre eller sämre.

2019-03-12

En död man drogs jag till efter att jag såg att en veterinär figurerar i huvudrollen. Det känns ovanligt och roligt eftersom jag älskar djur och främst då hästar. Veterinären Wendela Vide flyttar till ny ort med sin häst Svarten och börjar jobba på den lokala veterinärstationen. Det dröjer inte länge innan hon hittar en död man. Boken innehåller en mordutredning som är helt okej uppbyggd med lite lagom villovägar utlagda för att lura läsaren. Men dess stora förtjänst tycker jag är skildringen av Wendelas liv, med det svåra i att flytta till ny ort och inte känna någon och det ensamma liv det genererar när man som Wendela inte har kontakter. Sen gillar jag såklart allt som rör hästar i boken, vilket var mer än väntat. Anna Maria Käll är en rutinerad uppläsare som läser otroligt bra och det gör boken lätt att lyssna på även för mig som har svårt att koncentrera mig. Till min stora glädje såg jag att det även fanns en fortsättning med Wendela på Storytel, den har jag redan påbörjat. Jag hoppas dock att serien kommer få ytterligare delar!

Solveig Andersson

2019-03-06

talbok, storytel
Jag uppskattar kriminalböcker som bygger på verkliga fall angående hur situationen faktiskt ser ut i nutidens Sverige med många diverse problematik som uppstått, kanske angående de enorma problem som finns i förorterna. Det här är för mycket av miljöpartiet för att tilltala. Nä, tacka vet jag Ramona Franssons verklighetsbaserade deckare.

Ann Simonsson

2019-02-24

Lättlyssnad.

Ann Simonsson

2019-02-24

Lättlyssnad.

Cilla Wyke

2019-02-17

Mysig stämning som gör att man känner igen sig i den lilla namnlösa staden. Stor igenkänningsfaktor för en hästmänniska. Deckargåta som skruvar till sig en extra gång när man tror att man har fattat!
Och jag har träffat mer än en veterinär som har börjat parkera annorlunda sen de läst boken!
Längtar efter nästa bok!

2018-08-28

Näääää INGET för mig 👎🤫🤒

2018-04-04

Utmärkt sömnpiller i ljudboksformat. Efter några timmars lyssnande sover jag som en stock!