En dag

Nicholls, David

| 2010

Två människor. Tjugo år. En dag. Du kan leva hela ditt liv utan att inse att det du letar efter finns rakt framför dig ... 15 juli 1988. Emma och Dexter tillbringar en natt tillsammans efter examen på universitetet. I morgon måste de gå skilda vägar. Men var kommer de att vara den här dagen om ett år? Och varje år som följer? En dag är en historia om kärlek och vänskap, om livet mellan 20 och 40. Det är en romantisk komedi med djup och värme, en bok man aldrig glömmer. "En dag är hysteriskt rolig och fruktansvärt sorglig, varm, underfundig, välskriven, rörande, engagerande och alldeles, alldeles underbar." Helena Dahlgren, Bokhora "En dag är en bok som vägrar släppa taget, som fortsätter att göra ont efter...

Larissa Holterman

2022-01-11

Elin Bjrnsson

2020-08-13

En bra och vacker berttelse.

Sara Ekdahl

2020-03-22

Erika E

2019-07-07

Sara Hglund

2019-04-22

Lollos bokhrna

2019-03-24

En dag r en bok jag har hrt mycket bra om! Drfr hade jag ganska hga frvntningar p boken. Men jag knner mig lite besviken nr boken r slut. Hade svrt att komma in i handlingen, fr mig kndes den lite rrig. En helt ok krlekshistoria, men jag gillade den sdr. Boken r vlskriven, man kan knna deras knslor. Men det r lite fr mycket runt om, tar lite fr lng tid. Passar nog bttre fr lsning en varm sommardag p stranden istllet fr p en vintersemester.

Sabina Johnsson

2019-01-26

Jag brukar inte lsa s mycket romantiska romaner men den blev jag verkligen helg tagen av denna. Jag gillade verkligen att man fick flja dom genom alla ren. Se hur de ndrade sig bde i sitt egna tnkande och personlighet.

Hanna Melin

2019-01-10

Bra. Nstan ingen handling. Lng. Men aldrig lngtrkig. Dex och Em, Em och Dex. Slutet r bst.

Hkan Bang Rapp

2018-12-28

En av de bsta bckerna jag lst. Otroligt skickligt skriven och sammansatt. Lste den en gng till bara fr att upptcka att jag blev lika rrd och berrd andra gngen ocks.

Bianca Kallai

2018-12-04

Sara AK

2018-05-03

Det tog ett tag fr mig att komma in i boken d jag tyckte den var seg. Men sen blev det bttre. Dock inget jag kommer rekommendera eller lsa igen

Tilde Johnsson

2018-02-27

Jag hade sett mina vnner lsa den och blev lite intresserad s nr jag sg den i hyllan p Myrorna slog jag till. Jag brjade lsa den samma kvll men upptckte snabbt hur trg och trkig den r. Karaktrerna r trkiga, handlingen r utdragen och hela boken knns bara elndig. Att den har ftt s bra kritik r fortfarande ngot jag inte riktigt frstr. Dock tror jag att den skulle uppskattas av ngon med lite mer livserfarenhet n vad jag har d jag lste den nr jag var 15.

Carl Henry Bjrklund

2017-11-20

Jag tyckte att bokens dialoger var ytliga och att intrigen var frutsgbar. En underhllningsroman, ja, men den engagerar inte.

2017-09-16

Den hr boken var p allas lppar (bloggar) fr ngra r sedan, men jag tyckte inte att det lt som en bok fr mig. Dremot sg jag filmen d nr den kom och blev egentligen n mer vertygad om att boken inte skulle passa mig. Men nr den pltsligt dk upp p bokrean 2013 s kunde jag inte lngre st emot. Nu, 4,5 r senare s r den ntligen lst. Och ja, jag hade rtt. Ls mer p min blogg

Anneli Eriksson

2017-09-04

Underbar bok!!! S intressant upplgg p boken och jag knt an till bda huvudpersonerna direkt. Den frsta boken jag riktigt grt till.....vgade efter flera r se filmen...visste inte om jag skulle klara av om skdespelarna inte skulle stmma verens med min bild .....men det gjorde dem....P pricken!!!

Jenny Olsson

2017-06-19

Therese Dahlberg

2017-02-12

2016-12-10

En av dessa hajpade feelgood bcker som jag brukar tycka r rent trams men den hr skiljer sig t frn mngden. Riktigt ok skriven med bde vrme och knsla.

2016-12-06

Betagande berttelse om relationer, utveckling och livet. Blir frvnad ver att en del klassar denna bok som feelgood d det fr mig kndes som s mycket mer och strre. Och mer allvarstyngd. Gillar upplgget, fr mig frsvann dock verraskningselementet d jag redan sett filmen. Hade lika stor behllning av boken nd.

Matilda Norberg

2016-06-18

Blev bde irriterad och fngad av boken. Lngsam i brjan, p vg att sluta lsa av klicher, men gillade konceptet och den utvecklades och blev intressant efter ett tag. Slutet r jag ocks velig om, ena sidan gillar jag inte den dramatiska vndningen som terkommer i s mnga bcker av den hr karaktren... andra sidan grs det p ett snyggt och rligt stt, dr lsaren fr flja med ngra r till. Med perioder av betyg 2 och perioder med en fyra s fr det bli ett medel p tre.

Jonna

2015-08-07

Tyckte frsta delen av boken var riktigt seg och jag frstod inte alls varfr folk har pratat s mycket om denna bok. Den tog sig mot slutet och jag knde igen mig vldigt mycket i Emma som person vilket alltid ger ett + till en bok.

Jesper Svensson

2015-03-22

Han skriver bra om relationer. Intressevckande. Bra sprk.

Ann W

2014-12-18

En av de mest deprimerande bcker jag ngonsin lst. Inte "feelgood" p en enda sida!

Erica Lirsj

2014-08-01

Kalla Ftter-mannen briljerar, och som vanligt var boken bttre n filmen ven om filmen r riktigt bra (och castingen klockren).

Teresia Kjellgren

2014-02-27

Jag gillade verkligen boken. Var tvungen att lsa lsa lsa fr att se hur det skulle g fr de. Men vilket slut sen....

Elli H

2014-02-09

Helt okej. Handlingen var seg och ganska hoppig

Anna Engstrm

2014-01-28

Mikaela86

2013-11-30

Jag tyckte boken var vldigt utdragen, tunn och ganska trkig. Krlekshistorien i sig var inte srskilt intressant. Inget jag skulle rekommendera vidare.

Ursula Stlhandske

2013-11-24

En hrlig bok med ett sprk som lockar till leenden. Vardagen blev lttare att leva tillsammans med denna bok, trivsamt sllskap och underhllning. Det r inget dligt betyg! Upplsaren Anders Ekborg bidrog med rge till trivseln.

Anna Collin

2013-10-01

Fantastisk bok som jag tog mig igenom med vissa besvr. Stundvis var den ganska seg. Men den var vl vrd det. Jag tror f bcker har lmnat mig med ett s bestende intryck som denna. David Nicholls kan sitt hantverk. Boken rr verkligen upp knslor ur hela registret.

Moody Blue

2013-07-24

Jag frstr inte alls vad folk ser/sett i den hr boken. Den r plgsamt utdragen och lngsam, fylld med ondigt nonsens man efter de frsta 60 sidorna bara skummar sig igenom. Karaktrerna r enformiga och deras krlekshistoria utkletad som fr lite smr p fr mycket brd. Boken r "bara" 367 sidor lng och nd fann jag mig sjlv efter sisdr 100 sidor undrandes hur lnge den hr utdragna historien egentligen skulle pg. Det enda som drev mig till att faktiskt lsa klart boken var min envishet att aldrig pbrja en bok och inte lsa till sista sidan. jag skulle inte rekommendera den hr boken.

Anna Lindstrm

2013-07-24

Rkade se filmen innan jag lste boken vilket var lite klantigt. ;) Helt okej men inte heller denna feelgood-bok r ngot jag fastnar fr.

Louise

2013-06-30

hhhhh!!! Den hr boken r s bra!!!!! En favorit, verkligen! Och den jag alltid rekommenderar nr ngon frgar efter en bra bok. Frstr verkligen att den har blivit en succ.

Maria Linder

2013-06-06

Mycket lttlst och bra berttad.
Gillar David Nicholls mer n Nick Hornby och han har mer djup n Helen Fielding och Marian Keyes.
Boken blir en 4:a mycket pga sttet att bertta p som gr storyn spnnande och boken till en bladvndare.
Jag hade sett filmen innan, s boken innehll inte mnga verraskningar. nd frgyllde den min frkylning markant och passar bra att strcklsa i solen eller under bussresan...

Jelena Vasiljev

2013-05-09

En underbar bok som fick mig att g runt i huset som en tok!

Lena eck

2013-04-27

Underbar bok man inte kan lgga ifrn sig, krlek och en underbar frn frsta sidorna.. underbar bok!!

Maria Jnsson

2013-04-21

Stundtals fantastisk, stundtals mindre bra. Sammantaget en trea.

Louise Olsson

2013-03-30

Underbar bok! Grt som attan!

Helena R

2013-02-13

Upplgget var intressant men jag tyckte att alla karaktrer kndes som karikatyrer. Det var ingen jag gillade, birollerna inkluderat. Men det unika upplgget med en dag i 20 rhjer betyget. Anders Ekborgs upplsning var OK, en del uttal och tonlgen irriterade mig.

Josefin Kylli

2013-02-07

The best Boork I've Evert read!

Sanna S

2013-01-23

Jag brjade lsa en gng, jag brjade en andra gng, vad glad jag r att jag gav En dag en tredje chans. En bok i min smak, med lite trg brjan.

Karin Larsson

2013-01-16

Fin historia

emmakicki

2013-01-14

Inte alls lika bra som jag hade frvntat mig men nd lsvrd. Gillar upplgget men det tog ett tag innan jag kom in i handlingen ordentligt. Ganska typisk 3:a.

Thomas Karlsen

2012-12-18

Svag trea. Intressant upplgg och gulligt romantiskt, men den fngslar inte riktigt. Dexter r FR elndig och rligt talat blir det vldigt lnga transportstrckor mellan varven. Vndningen mot slutet knns helt fel. Har du ingen annan bok i nrheten kan denna duga som tidsfrdriv ett tag men har du annat att vlja p s kan du nog vlja bort denna.

Lite halvtrkig, vardaglig. Trttnade och lste aldrig ut den. Antagligen hnder det mer mot slutet av boken som jag aldrig lste (vill inte avslja ngot hr) Sg sedan filmen istllet.

Marcus Lundqvist

2012-10-11

En bok att fastna i och ktta igenom p bara ngra dagar. LS!

LS!

Angelica Persson

2012-10-07

Jag hade fr hga frvntningar, tyvrr. Boken var bra, en stark trea. Vlskriven och jag greps av karaktren. Men ibland blev huvudpersonerna lita vl veliga och ven d historien. Det lite annorlunda upplgget och de sista kapitlen hjde boken nstan till en fyra.

Sjukt hg igenknningsfaktor fr fdda 65-75, typ.

Anna A

2012-09-18