En dag till skänks

Gavalda, Anna

| 2010

Tre syskon rymmer från ett tråkigt bröllop och söker upp sin yngste bror som arbetar som guide vid ett lantligt slott. Utflykten blir till ett sista skimrande ögonblick av lycka, den sista gången som de tillsammans verkligen får vara ansvarslösa och fria som barn. Denna dag kommer oväntat, som en gåva. De vet att vardagen och allvaret väntar, och att livet aldrig mer kan bli som när de var barn, men just i nuet låter de ingenting förstöra lyckan. Ett melankoliskt slutackord förhöjer allvaret i denna moderna, charmiga och roliga kortroman. Obs! Denna bok är endast 15x10 cm stor.

Susanna Almgren

2020-04-24

Kommer aldrig att glömma denna varma historia om syskonkärlek och livets gång.

Maria Linder

2013-10-21

Söt liten story.
Väl porträtterat, man lär känna karaktärerna väl på dessa korta rader.
Ger lite eftertanke.
Lagom format!

Alekzandra K.

2013-05-04

Den lämnade mig med känslor.

Therese Åström

2013-03-24

En trevlig kortis, som verkligen kändes som en inblick i en okänd människas liv under en random dag. Jag vet egentligen inte varför jag envisas med att skaffa fler Gavalda-böcker. Jag antar att jag hoppas på en ny Tillsammans är man mindre ensam. Denna bok är dock inte "den".

Evelina Nilsson

2013-03-04

Fin liten rolig, vemodig bok som dröjer sig kvar.

Åsa Wilén

2012-07-30

En härlig bok som säkert ger mer till den som har inblick i det franska vardagslivet. Hög igenkänningsfaktor! Anna Gavalda levererar en mysig vardagsberättelse som säkert skulle göra sig utmärkt som film, med rätt regissör och skådespelare.

Fredrik Axelsson

2012-07-17

Det här intresserar mig inte alls. Tråkigt, händelsefattigt och smått irriterande. Uppläsningen av A Rappaport är hemsk, speciellt när hon lägger till med en värmländsk dialekt för att personifiera en av fransmännen.

Ulla Englund

2012-03-04

Kortkort roman om fyra vuxna syskon som tillsammans smiter ifrån vuxenlivets krav för en dag. Ingen igenkänningsfaktor alls, men rappt berättat.

Merja A

2011-10-29

En liten bok om vänskap och kärlek syskon emellan. Ungdomligt språk, snabbläst liten berättelse.

Victoria Antonsson

2011-08-09

En kort roman i etti litet format. Mysig och förmedlar en såndär livsglädje i vardagen som är så typiskt för Gavalda!

Å

Åsa Landin

2011-07-06

Bara älskar Annas språk! Kan ibland kännas som om hennes tankar går snabbare än vad hon hinner få ner på papper och med det sagt att det förmedlar en härlig känsla. Däremot kanske det inte blir någon riktig bladvändare så det är tur att den är tunn...

Ruth Lezz

2011-05-02

Charmigt innehåll, lagom omfång.

EVA Holmgren

2011-04-27

En lättläst bok. Lockade fram otroligt många skratt från mig... igenkänningsfaktorn var ibland hög! En läsvärd bok absolut.

Birgitta Spele

2011-03-13

Besviken blev jag, brukar älska Gavaldas böcker. Den här var snurrig och grep inte tag i mig. Någon glimmade det till, men så snurrade det iväg igen.

En kortroman/novell om tre syskon rymmer från ett tråkigt bröllop och besöker sin bror, inte lika gripande som ?Tillsammans är man mindre ensam? men ändå en charmfull beskrivning av syskonkärlek och om längtan till ansvarslös barndom och frihet. Klart läsvärd!

Charlotta Norinder

2011-03-05

En liten skärva av lycka. Grumlades till viss del av grava korrekturfel: "jag ber så hemskt mycket om ursinnig", "ett skateboard" och ",muttlade hon" är bara tre exempel av många.

Lotta Berling

2011-02-28

Min första Gavalda-bok, novellsamlingen Jag skulle vilja att någon väntade på mig någonstans, tyckte jag mycket om, men den så populära Tillsammans är man mindre ensam tyckte jag bara var skräp. En dag till skänks är varken lika bra som den förstnämnda eller lika dålig som den sistnämnda.
Jag tycker om grundidén: en dag "utanför" det vanliga livet och vardagen, och det skulle ha kunnat bli en riktigt fin bok av det. Men liksom Tillsammans... lider den här boken av ganska stereotypa och klichéfyllda karaktärer.
Flera gånger under läsningen blir jag lite irriterad.
Jag vet inte om det är Gavaldas eller översättarens fel, men språket blir ibland fånigt och plumpt på något sätt.

Linda Åslund

2011-01-17

Kort och snabbläst. Trodde att det skulle bli en tvåa i betyg från min sida tills skildringen av syskonens relation tog näring strax efter bokens mitt och hela vägen till slutet. Då blev jag glad, det är sällan man läser så enkelt naturligt om en varm relation mellan syskon.

Karin Almén

2010-12-29

Ett fint språk och en trevlig historia. Annars ingen stor läsupplevelse.

Pia W

2010-11-23

En ljuvlig liten bok. Dialogen och stämningen mitt i prick. Hon säger mycket och viktigt på få sidor. Stark fyra.

Ullis N

2010-10-29

Få, men mkt irriterande korrekturfel.

I övrigt; en underbar liten pärla!

Marie W

2010-10-17

En ljuvlig liten bok! Snarare novell än roman som har stora likheter med den andra halvan av "Lyckan är en sällsam fågel".

Gunvi Lundqvist

2010-10-10

För att det är Gavalda och hennes dialoger som få författare förmår överträffa, men men... den här lilla är nog den sämsta jag läst av henne. Som sagt språket och dialogerna gör det läste den på flyget hem i helgen.

Karin D

2010-09-30

Inte i närheten av de stora läsupplevelserna som de andra böckerna, men en liten stunds fin underhållning.

Pia Stendahl

2010-09-30

Jag gillar omslagsbilden skarpt och texten är näst intill vacker men ändå så ger boken mig ingenting. Jag föll inte alls för den men jag har väldigt svårt att sätta fingret på varför jag inte gjorde det.

Boken var långtråkig och jag känner inget för karaktärerna. Ska jag vara riktigt ärlig så tyckte jag att det var bortslösad tid att lyssna på den. Hade det inte varit för det vackra och fina språket hade jag nog gett boken en Etta. Nu får det bli en Tvåa istället

www.bokbrus.se kan du läsa fler ljudboksrecensioner.
/Pia

Katarina Berg

2010-09-18

Anna Gavalda har ett magiskt språk. Denna lilla (även till formatet) bok känns dock som en bagatell som hade behövt byggas på för att hålla till en hel bok.

Kristina Simar

2010-08-24

Recension av Anna Gavaldas bok En dag till skänks

Boken är utgiven på Albert Bonniers förlag i A 6-format och innehåller 150 sidor.

Anna Gavalda är född 1970 utanför Paris, där hon även är uppvuxen. Numera bor hon med sin familj i trakten nordost om Paris. Hon har tidigare studerat vis Sorbonne och är utbildad lärare i franska. Idag skriver hon på heltid. Hennes mest kända verk här i Sverige är: Tillsammans är man mindre ensam (2005)

Handling: Tre syskon är på väg tillsammans i en bil till ett tråkigt bröllop. I bilen störs sig de två systrarna sig på broderns fru som ständigt klagar på sin man, till exempel på att han kör hackigt så hon inte kan måla naglarna. Stämning är inte den bästa. Väl framme där bröllopet ska stå, rymmer de tre syskonen iväg och söker upp den yngste brodern som bor och arbetar som guide vid ett lantligt slott. De upplever en lycklig dag, där de känner sig fria som barn. De pratar om sina föräldrar och sin uppväxt tillsammans.
Det är systern Corine som berättar. I slutet av boken berättar hon om en hund som kommer fram till henne. Hunden är i mycket dåligt skick och Corine tror att den ska dö där vid hennes fötter. Men efter lite omskötsel kryar hunden på sig och Corine fäster sig så mycket vid den att hon tar den med sig hem.

En underbart skriven bok, som inte är större än A6, av den populära författaren Anna Gavalda som även nått en stor publik i Sverige med sin bok Tillsammans är man mindre ensam, också den en underbart skriven bok. Anna Gavalda är en fantastisk berättare. Boken är poetiskt skriven och texten är vacker. Hon skriver inte mer än vad som behövs, det är bara att läsa mellan raderna så förstår man berättelsen. Även om boken var så kort har Anna Gavalda lyckats att förmedla en riktigt bra story.

Betyg 4/5 Kristina Simar