En dag i Ivan Denisovitjs liv

När Solzjenitsyns första och självbiografiska långnovell En dag i Ivan Denisovitjs liv publicerades i Sovjetunionen 1962 var den sprängstoff. Först nu avslöjades Stalins terror mot det ryska folket. Boken utspelar sig i ett sovjetiskt arbetslägerunder 1950-talet. Under en dag från morgon till kväll får man följa Ivan Denisovitj, oftare kallad Sjuchov. Ivan har dömts till ett arbetsläger, anklagad för att ha spionerat efter att ha tillfångatagits av tyskarna under andra världskriget. Trots att detta inte är sant straffas han av staten och döms till tio års lägervistelse. Dagen börjar med att han vaknar upp sjuk. Som straff för att han har vaknat sent skickas han till vakthuset för att städa och tvätta det. När han är klar med städandet går han till sjukstugan för att rapportera att han är sjuk. Men nu är det sent på morgonen och läkaren får inte sjukskriva fler arbetare så Sjuchov måste arbeta...

Ludvig af Klercker

2017-08-07

En dag i Ivan Denisovitjs liv bjuder in läsaren i en mycket hård tillvarelse. Den maniska och orättvisa byråkratin i strafflägret beskrivs ångestgivande. Boken är mycket effektivt skriven och det känns inte som om Solzjenitsyn pekar på varken budskap eller tankar i onödan - trots till synes ändlösa problem. I mitt tycke platsar boken definitivt på vardagsrummets mest lättillgängliga bokhyllsplan.

Lars Willfors

2013-08-01

Ruggigt kall och hård! Läs vintertid.

Lars Isaksson

2013-07-16

Trevlig bok, trots sitt hemska innehåll. Välbalanserad och därmed lättläst. Berör allmänmänskliga teman som alla kan relatera till.

Spännande och innehållsrik men skulle önska fler miljöbeskrivningar!

Catta Cat On Hat

2012-04-30

Hur lång kan en dag vara? En dag, varje dag i tio år.

Marcus Sohl

2012-04-14

Mycket bra och trovärdig. Framförallt är det den djupa meningslösheten i lägerlivet som skilldras.

niklas edlund

2012-01-21

Fantastisk bok!

Tobbe Fransson

2011-11-08

Fascinerande om den dagliga kampen för små förmåner i ett torftigt fångläger.

Lars Andersson

2011-05-19

Alltför svår för mig. Försökte, men den var skriven på ett sådant sätt, att jag inte fick nåt grepp om handlingen. Så tyvärr fick jag lägga ned boken rätt så omgående.

Thomas Rosswall

2011-02-19

En liten pärla, som jag först nu läöst.

Maria Johnson

2011-02-15