En cirkel av sten

Griffiths, Elly

I den brittiska succéseriens elfte bok om rättsarkeologen Ruth Galloway hemsöks hon och kommissarie Harry Nelson av ett spöke från det förflutna. Samtidigt är deras gemensamma framtid osäkrare än någonsin, med tanke på att Nelsons fru ska föda barn när som helst. Nelson har fått en rad hotfulla brev. De är anonyma men påminner om brev han fick för länge sedan. Då ledde de till ett fall som har förföljt honom sedan dess, fallet som sammanförde honom och Ruth och gällde en flicka han inte kunde rädda. Ruth arbetar med en utgrävning i Norfolks saltängar och plötsligt hittas benrester i en cirkel av sten. De visar sig tillhöra en försvunnen tolvåring. Allt mer påminner om det gamla fallet, men mannen som skrev breven till Nelson är död. Eller?

Nä, nu räcker det! Hur gulligt och charmigt det än är att följa Ruth Halloway och dottern Kate på saltängarna så räcker det inte. När den lilla spänningen som finns dyker upp först bortåt den 200:e sidan blir det lite långtråkig läsning.

Spännande, gripande & fängslande!

2019-07-21

En cirkel av sten är den elfte boken i serien om rättsarkeolog Ruth Galloway. I denna riktas blickarna tillbaka mot den allra första boken i serien när Harry Nelson mottog mystiska brev. Nu får Nelson åter brev som liknar de tidigare, fast personen som skrev brev är död, eller?!Det jag gillar mest med böckerna om Ruth är skildringen av Ruth och Nelsons privatliv och miljöerna som böckerna utspelas i. Miljöerna låter så mysiga med sina saltängar och landsbygden. Författaren har en förmåga att måla upp dessa miljöer så jag kan tydligt se dem framför mig. Genom serien har vi fått följa Ruth och Nelsons relation som gått både upp och ner samt livet med den gemensamma dottern Kate. I den här boken kändes det dock som allt stagnerat lite, det hände inte så mycket. Berättelsen är långsam och blir bitvis ganska seg, inte förrän mot senare delen av boken får den lite mer driv. Är inte helt entusiastisk över författarens drag att gå tillbaka till den första boken i serien i den här berättelsen, jag hade gärna sett något helt nytt istället. Men att åter få läsa om Ruth är ett sant nöje och jag är inte trött på henne än, jag hoppas det blir ytterligare böcker om henne.

2019-07-19

Men åååh, jag lämnar Ruth och Nelson med en känsla av besvikelse den här gången. Kan det vara dags att stänga serien tro? Jag kan dock inte sluta hoppas på en stark upphämtning i nästa.

Engelska Väninnan

2019-06-22

Jag har läst alla tionde föregångarna, så den här känns mycket som en upprepning. Berättande kör på tomgång, men en upphämtning på slutet gör att den ändå får klassas som läsvärd.