En chans för mycket

Mårtensson, Bodil

| 1999

När den unge kommissarien Joakim Hill vid Helsingborgspolisen en sen vårkväll steg in på en av stadens ben-sinmackar, såg han för första gången den kallt beräknande ondskans hant-verk: den döde mannen var försedd med ögonbindel och hade skjutits rätt genom munnen. Under en veckas hektisk jakt på mördarna nystar Hill och hans kolle-gor upp ledtrådar med förgreningar in-om spelindustri, rysk maffia och mo-torcykelgäng och konfronterar under-tryckta livsdrömmar av livsfarlig in-tensitet. Bodil Mårtensson (född 1952) har ti-digare medverkat med noveller i Skånska Deckarsällskapets sam-lingsvolymer Gåsamord (96) och Julmysterier (98). En chans för mycket är hennes första spänningsroman

Annika Sjöström

2023-02-07

Lyssnade på ljudbok...Är det författaren som har dålig svenska eller uppläsaren? Irriterande grammatiska fel lite nu och då. Blir otroligt provocerad av författarens behov av att förklara att "detta är roligt" när olika personer säger något som ska vara vitsigt....och när det sen inte är det minsta lustigt! Det blir bara sååååå pinsamt! Känner inget behov av att läsa någon fler i Hill-serien.

Pia Stendahl

2011-03-22

Jag gillar att Joakim Hill och hans kollegor är så vanliga människor. Dom är inte märkvärdiga eller extraordinära på något sätt vilket gör karaktärerna trovärdiga och intressanta.

Jag skulle dock önska att jag kom Hill lite närmare in på livet. Det känns som jag observerar honom utifrån utan att få komma riktigt nära. Och jag skulle vilja komma honom nära och veta mer vad han tänker och känner.

Förutom nyfikenheten på varför bensinmacksföreståndarna mördas är det ytterligare en sak som håller min nyfikenhet uppe under läsningen. Vad det är för konstig dosa polisen hittar på en av mordplatserna? Och vad gör den på mordplatsen?

Nu har jag läst flera av Bodil Mårtenssons böcker och dom är alla klassiska deckare som ger underhållning för stunden men som inte sätter några större spår. Dom är ett tidsfördriv helt enkelt och det är inget fel med det.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.
/Pia

kristina johansson

2010-05-24

Tycker om att sifta bekantskap med Joakim Hill och författaren har lyckats att måla upp en verklig karaktär. Boken har sina spänningsmoment men är lite grann av en deckar serie på tv. Nu ser jag fram emot att läsa fler böcker av denna författare.