En bur av guld

Läckberg, Camilla

Efter tio Fjällbackadeckare bryter Camilla Läckberg ny mark med en dramatisk berättelse om hämnd och upprättelse. En bur av guld är en drabbande roman om en kvinna som blir bedragen och utnyttjad, men tar kontroll över sitt eget öde. På ytan verkar Faye ha allt. En perfekt make. En vacker dotter. En lyxig lägenhet i den finaste delen av Stockholm. Men mörka minnen från uppväxten i Fjällbacka jagar henne och hon känner sig alltmer som en fånge i en gyllene bur. En gång var hon en stark kvinna med ambitioner, men för Jacks skull har hon gett upp allt. När han sviker henne raseras hela Fayes värld. Plötsligt har hon ingenting alls. Först står hon handfallen, men sedan bestämmer hon sig för att ge igen och börjar planera en gruvlig hämnd.

Bra och spännande!

Hennes bästa

Jättebra bok

Anita H

Tråkigt fylld av plattityder och grova generaliseranden av både människor och företeelser. Det tröttsamma strösslandet av modemärken, deigners mm gör att man undrar vem som betalat för den här boken. Men för all del, jag läste färdigt för att se hur det skulle gå. Nja...

En av de bättre hon skrivit

Sådär. Blev bättre i slutet men början, nej.

Bladvändare.

Per-Åke Andersson

2019-06-26

Hallå vad är detta!

Elsa Johannson

2019-06-15

En av Camilla Läckbergs bästa böcker! Spännande och fascinerande. Rekommenderar den varmt!

Anna Svensson

2019-06-12

Jag tycker om Camilla Läckbergs böcker om Fjällbacka och trodde där med att även denna bok skulle vara bra och läsvärd. Boken har alla förutsättningar för att den skulle kunna var riktigt bra då det ska vara en berättelse om en stark kvinna, som får upprättelse genom hämnd, makt, intriger, svek och lögner efter att henens man lämnar henne för en yngre kvinna och tar ifrån henne allt. Tyvärr så är denna bok en stor besvikelsen då den inte alls är vad man kan förvänta sig.

Den är inte ens läsvärd, den ger en dålig känsla i magen och man tycker inte ens om huvudpersonen som man bör känna empati med men det går tyvärr inte när Faye framstår som både svag, dum, lättlurad och mesig i första delen av boken vilket gör att man starkt överväger att sluta läsa flera gånger. Det enda som är viktigt för Faye ytliga ting och om henne man vill ligga med henne eller ej samt ett klasskomplex mot överklassen. I andra delen använder hon manipulation i form av sex och sitt utseende för att få upprättelse. I tillbakablickarna i boken i Fayes förflutna får man också en obehaglig känsla av att huvudpersonen är en störd person som är mordisk och sjuk. Det saknas så mycket i denna bok det känns som att den är slarvigt skriven.

Maria Andersson

2019-06-08

Helt ok.

Eva Sten

2019-05-26

Kul att läsa något nytt/annorlunda från Läckberg. Gillar karaktärerna och miljöerna.
Ser fram emot att läsa mer om Faye. Kanske lite svårt att hänga med ibland, och ibland lite väl ytligt, önskade mer djup.

Anna Granström

2019-05-26

En trea för att den är spännande, lättläst och har en bra story (obs: bara läst en bok av Läckberg innan). Blev däremot besviken på hur den är så totalt kroppsfixerad och använder temat feminism - men på ett felaktigt sätt. Lite för enkel på många sätt, men absolut en bladvändare. Jag hoppas att nästa bok blir lite ”djupare”, är nyfiken på att läsa mer.

Daniel Frank

2019-05-25

Såväl intrig som språket i romanen känns underlägset. Boken hade mått bra av en ordentlig redigering samt språklig genomgång, med uppenbar risk för att en då reducerats till en novell på några sidor. Romanfabriken Läckberg publicerar alltid innan sommaren för att nå maximal utdelning, men vid det här laget finns det inga fler stenar att vända i de alltför uppenbara intrigerna. Allting går på repeat enligt minsta ansträngning. Denna bok är varken någon litterär eller intellektuell utmaning och för sin genre ett utstuderat bottennapp.

Karolin L

2019-05-19

Tycker Läckberg ofta skriver lättlästa och spännande böcker. Roligt att få lära känna en ny huvudperson i nya miljöer. Lite snaskigt är det... men samtidigt kan man inte sluta läsa.

Evelina Persson

2019-05-09

Camilla har gjort det igen! Riktigt bra skriver och hoppas på en uppföljare!

2019-05-08

Jag har läst alla böcker i serien om Fjällbacka som Camilla skrivit. Med dem gillar att vi för följa det vardagliga livet med Patrik och Erika utöver en polisutredning. När Isprinsessan släpptes 2004 kändes det väldigt nytt och roligt att få komma så nära personerna i en deckare, det vi mest sett innan den var en alkoholiserad äldre polisman som dricker stora mängder whiskey och lyssnar på opera efter en lång dag på jobbet. I Camillas deckare var det något helt annat.
I en bur av guld byter Camilla inriktning helt från deckare till att skriva första delen i den nya serien om Faye. Faye har gett upp sitt eget liv helt för att vara hustru till den framgångsrike affärsmannen Jack. Faye var med och byggde upp företaget men vad har hon för det? Ingenting visar det sig snart. Men Faye bestämmer sig för att ge igen och hämnas på Jack. I små bitar pytsas detaljer ur Fayes uppväxt och liv ut och vi får veta varför hon flydde från sitt barndomshem och även böt sitt förnamn. Det är mycket fixering av märkeskläder och namedropping av märken, vilket påminner mig en del om Denise Rudbergs böcker. Jag är totalt ointresserad av vilka exklusiva märken folk bär och det enorma lyxliv personerna i boken lever. Det känns så ytligt och berör mig inte alls. Berättelsen är förvisso lite fängslande och boken har ett bra tempo som driver framåt hela tiden. Men nja, den här berättelsen blev ingen hit för mig. Jag föredrar ändå de trevliga deckarna i Fjällbacka, även om det är roligt att författaren provar på ny mark. Kanske kommer nästa bok om Faye kännas mer genomarbetad och ha en handling som fullständigt knockar mig. Jag hoppas det i alla fall!

Bokslukerskan 93

2019-05-07

HATAR LÄCKBERGS DECKARE. Men gillade verkligen denna bok :) hoppas hon fortsätter på samma spår i framtiden

Pia Gummesson

2019-05-06

Spännande,mycket läsvärd bok.Kan varmt rekommendera den.

Spännande, underhållande & fascinerande!

Lotta Lettenström

2019-04-19

Den var fantastiskt! Jag sträckläste den.

Engelska Väninnan

2019-04-17

Nyfiken förstås på vad Läckberg har hittat på denna gång. Börjar som i romansgenren men med en ovanligt enfaldig huvudperson Faye. På sidan 90 uppdagas att huvudpersonen även är ondskefull. Jag vägrar att läsa romaner med en starkt osympatisk huvudperson. Lämnar sällskapet där.

2019-04-15

En spännande och lockande bok (vill inte säga deckare). Språket är bättre än i Fjällbackaserien och Läckberg känns uppdaterad, inspirerad och full av kamplust. Viss kritik ang tantsnusk har jag sett och den förstår jag inte alls. Det är inte mycket sex i boken och det sex som är med ger storyn fart och driv och är snyggt skrivet. Det är starka kvinnor, samhällskritik och ifrågasättande av vissa normer. Yta och djup. Själv så satte jag mig ner med boken och klev upp 370 sidor senare, när den var utläst. Jag ville veta mer, behövde veta. Läckberg har helt enkelt lyckats. Igen.

2019-04-11

Jag har läst alla dom tio böckerna i Fjällbacka-serien, som Camilla Läckberg har skrivit. Jag har tyckt mycket om dom alla, och allra bäst tyckte jag att den senaste boken var, Häxan. (Länkar till min recension av den boken, och i det inlägget finns även länkar till tidigare böcker).

Men nu har jag läst den första boken, En bur av guld, i Camilla Läckbergs nya tvåboksserie, Fayes hämnd. Och den var verkligen helt annorlunda mot dom tidigare böckerna.

Camilla Läckberg säger ju själv att den bland annat är en hyllning till viss åttiotalslitteratur såsom böckerna av bland annat Fay Weldon, Jackie Collins, Judith Krantz och Sidney Sheldon (som jag älskade!). Men den är också bland annat ett inlägg i MeToo-debatten, och en feministisk bok.

En bur av guld är spännande, välskriven, sexig, lättläst, rolig, våldsam, snabbläst, och har glimten i ögat. Och även om jag älskar Fjällbacka-serien, så älskar jag också Fayes hämnd-serien. Det är två helt olika typer av kriminalromaner som absolut inte ska jämföras. Lika bra, fast på olika sätt, tycker jag. Även om jag nog lite mer föredrar den här typen av böcker, som inte är riktigt lika snälla som Camillas tidigare böcker.

Jag tror att det blir precis som Camilla själv tror. Jag tror att boken kommer att få dåligt betyg av ”riktiga” recensenter, men att vi ”vanliga” läsare kommer att älska den. Åtminstone gjorde jag det.

Högsta betyget från mig, och jag längtar redan efter den avslutande boken i tvåboksserien Fayes hämnd.

Rekommenderas absolut!