En bur av guld

Läckberg, Camilla

Efter tio Fjällbackadeckare bryter Camilla Läckberg ny mark med en dramatisk berättelse om hämnd och upprättelse. En bur av guld är en drabbande roman om en kvinna som blir bedragen och utnyttjad, men tar kontroll över sitt eget öde. På ytan verkar Faye ha allt. En perfekt make. En vacker dotter. En lyxig lägenhet i den finaste delen av Stockholm. Men mörka minnen från uppväxten i Fjällbacka jagar henne och hon känner sig alltmer som en fånge i en gyllene bur. En gång var hon en stark kvinna med ambitioner, men för Jacks skull har hon gett upp allt. När han sviker henne raseras hela Fayes värld. Plötsligt har hon ingenting alls. Först står hon handfallen, men sedan bestämmer hon sig för att ge igen och börjar planera en gruvlig hämnd.

Lisa K

2023-06-20

Första boken jag läser som Läckberg skrivit och jag är imponerad! Mycket bra bok!

AC

2023-01-06

Första boken jag läser av Läckberg och helt fast blev jag! Handlingen är så noggrant utformad, och perfekt utmålade att man bara sugs in, oförmögen att sluta. Så fort jag läst ut denna beställde jag del två!

Julia Ä

2022-02-02

Min första bok jag läste från Läckberg! Mycket bra!

Julia Ä

2022-02-02

Min första bok jag läste från Läckberg! Mycket bra!

Marie Byström

2021-08-16

Mycket bra

Ingrid

2021-07-27

Läste ut boken på en dag, riktigt välskriven och spännande. Något förutsägbart slut därav inte en 5a. Nu blir det att läsa uppföljaren! :D

Linn westerdahl

2020-12-03

Välskriven och smart

2020-11-01

Jag tröttnade på Fjällbackaserien och tänkte inte bry mig om den här heller. Men vilken tur att jag ändå provade! Det här var definitivt något annat än den mesiga Erika (?) i Fjällbacka ;-) Vill gärna läsa/höra mera om Faye!

Ewe xxxxxx

2020-10-27

Väldigt spännande handling, påminner lite om Gone Girl.

Birgith Magnehed

2020-09-07

Att en så välkänd författare kan skriva en så dålig bok otroligt!

2020-06-10

Katarina Strid

2020-05-21

Lättläst och högt tempo, och hämndhistorier brukar vara tacksamma. Men är den bra? Njaää. Inte särskilt. Ytligt, inte trovärdigt. Får en tvåa för att det tar sig i andra halvan.
Gillar du hämndhistorier, läs hellre tex Butterfly av Kathryn Harvey, eller se filmen First wives club. Vill du ha romance, så läs Simona Ahrnstedt, tex En enda natt, som utspelas i affärsvärlden.

Förutsägbar till det mesta, men det gör inte så mycket. Mörk, sorglig, sexig och full av kvinnligt systerskap.

Emelie Jonsson

2020-05-11

Inte en bok för mig

Karin Johansson

2020-05-04

Läckberg går från det perfekta paret Erika och Patrik som så gott som fått sina barn via storken till det här.....
Ytlig, naiv och urtrist.

Erika Rehn

2020-04-30

Med all respekt för författarinnans försäljningssiffror men detta tycker jag var trams. Lättläst så den är snabbt avklarad men det finns många bättre böcker att lägga sin tid på.

2020-04-04

Första delen var jag så irriterad på alla ytligheter då skulle boken fått en 1a men andra och 3dje delen tog det mer fart och blev mer värt att lyssna. Saknade dock ett djup i boken.

2020-04-04

Cecilia

2020-01-30

Lite annorlunda upplägg/twist - ny variant av Camilla Läckberg.

Carl Rosén

2019-11-19

I brist på annat läste jag denna bok. Detta var inget för mig kan jag säga. Rent trams, ingen spänning eller driv i storyn. Kanhända stilen passar kvinnor bättre än män, för jag klarar inte detta.

Charlotte Fagrell

2019-11-14

Lite småtöntig story

Evasbokhylla

2019-11-09

En ”snuskigt” spännande bladvändare.

Viveca Österman

2019-10-31

Bra skriven men mycket sämre än hennes tidigare. Det går för lätt för Faye. Handlingen är inte trovärdig

Carolina

2019-10-20

Bra driv. Läste ut den på två dagar.

Alexandra Werner

2019-10-01

Ganska underhållande men kan inte säga att den är bra.

2019-09-29

Detta är långt ifrån serien om Fjällbacka som vi är vana vid att Camilla skriver om. Det är lyxigare, tuffare, mer sex. Faye är en kvinna som efter att ha blivit bedragen av sin man ger igen. Och det med råge. Faye är smart och skyr inga medel att få igenom sin hämnd.
Tycker att Läckberg klarar bytet av historia bra. Berättelsen är spännande och svår att släppa. Spännande, ser fram emot att läsa mer om Faye!

Melasbokhylla

2019-09-16

A H

2019-09-07

2019-08-28

Tråkigt fylld av plattityder och grova generaliseranden av både människor och företeelser. Det tröttsamma strösslandet av modemärken, deigners mm gör att man undrar vem som betalat för den här boken. Men för all del, jag läste färdigt för att se hur det skulle gå. Nja...

Ingrid Svantesson

2019-08-22

En av de bättre hon skrivit

Å

Åse Wikå

2019-07-22

Sådär. Blev bättre i slutet men början, nej.

Kerstin Kjällgren

2019-07-15

Bladvändare.

Per-Åke Andersson

2019-06-26

Hallå vad är detta!

Elsa Johannson

2019-06-15

En av Camilla Läckbergs bästa böcker! Spännande och fascinerande. Rekommenderar den varmt!

Anna Svensson

2019-06-12

Jag tycker om Camilla Läckbergs böcker om Fjällbacka och trodde där med att även denna bok skulle vara bra och läsvärd. Boken har alla förutsättningar för att den skulle kunna var riktigt bra då det ska vara en berättelse om en stark kvinna, som får upprättelse genom hämnd, makt, intriger, svek och lögner efter att henens man lämnar henne för en yngre kvinna och tar ifrån henne allt. Tyvärr så är denna bok en stor besvikelsen då den inte alls är vad man kan förvänta sig.

Den är inte ens läsvärd, den ger en dålig känsla i magen och man tycker inte ens om huvudpersonen som man bör känna empati med men det går tyvärr inte när Faye framstår som både svag, dum, lättlurad och mesig i första delen av boken vilket gör att man starkt överväger att sluta läsa flera gånger. Det enda som är viktigt för Faye ytliga ting och om henne man vill ligga med henne eller ej samt ett klasskomplex mot överklassen. I andra delen använder hon manipulation i form av sex och sitt utseende för att få upprättelse. I tillbakablickarna i boken i Fayes förflutna får man också en obehaglig känsla av att huvudpersonen är en störd person som är mordisk och sjuk. Det saknas så mycket i denna bok det känns som att den är slarvigt skriven.

Maria Andersson

2019-06-08

Helt ok.

Eva Sten

2019-05-26

Kul att läsa något nytt/annorlunda från Läckberg. Gillar karaktärerna och miljöerna.
Ser fram emot att läsa mer om Faye. Kanske lite svårt att hänga med ibland, och ibland lite väl ytligt, önskade mer djup.

En trea för att den är spännande, lättläst och har en bra story (obs: bara läst en bok av Läckberg innan). Blev däremot besviken på hur den är så totalt kroppsfixerad och använder temat feminism - men på ett felaktigt sätt. Lite för enkel på många sätt, men absolut en bladvändare. Jag hoppas att nästa bok blir lite ”djupare”, är nyfiken på att läsa mer.

D

Daniel Frank

2019-05-25

Såväl intrig som språket i romanen känns underlägset. Boken hade mått bra av en ordentlig redigering samt språklig genomgång, med uppenbar risk för att en då reducerats till en novell på några sidor. Romanfabriken Läckberg publicerar alltid innan sommaren för att nå maximal utdelning, men vid det här laget finns det inga fler stenar att vända i de alltför uppenbara intrigerna. Allting går på repeat enligt minsta ansträngning. Denna bok är varken någon litterär eller intellektuell utmaning och för sin genre ett utstuderat bottennapp.

Karolin L

2019-05-19

Tycker Läckberg ofta skriver lättlästa och spännande böcker. Roligt att få lära känna en ny huvudperson i nya miljöer. Lite snaskigt är det... men samtidigt kan man inte sluta läsa.

Evelina Persson

2019-05-09

Camilla har gjort det igen! Riktigt bra skriver och hoppas på en uppföljare!

Bokslukerskan 93

2019-05-07

HATAR LÄCKBERGS DECKARE. Men gillade verkligen denna bok :) hoppas hon fortsätter på samma spår i framtiden

Pia Gummesson

2019-05-06

Spännande,mycket läsvärd bok.Kan varmt rekommendera den.

Spännande, underhållande & fascinerande!

Lotta Lettenström

2019-04-19

Den var fantastiskt! Jag sträckläste den.

2019-04-17

Nyfiken förstås på vad Läckberg har hittat på denna gång. Börjar som i romansgenren men med en ovanligt enfaldig huvudperson Faye. På sidan 90 uppdagas att huvudpersonen även är ondskefull. Jag vägrar att läsa romaner med en starkt osympatisk huvudperson. Lämnar sällskapet där.