En bättre värld

Doerr, Anthony

| 2021

Av författaren till LJUSET VI INTE SER kommer en blivande klassiker för alla åldrarKonstantinopel 1453: Föräldralösa Anna kämpar för sin systers liv på insidan av stadsmurarna medan Omeir, tillsammans med tusentals andra tvångskommenderade män, är på väg för att anfalla staden. Idaho 2020: Den unge aktivisten Seymour står i begrepp att bomba ett bibliotek, ovetande om barnen och den gamle mannen som befinner sig på ovanvåningen. Parallellt med berättelserna om Seymour, Anna och Omeirs kamp för att överleva och accepteras, befinner sig Konstance i en rymdkapsel på jakt efter en ny exoplanet eftersom jorden drabbats av en katastrofal miljöförstöring. Alla deras öden binds samman av en bok skriven innan vår tideräkning ens börjat. EN BÄTTRE VÄRLD handlar, precis som Ljuset vi inte ser, om den grymhet som mänskligheten måste genomleva och den godhet som göms i...

Fascinerande, gripande och välskriven!

I Anthony Doerrs En bättre värld är Molnfågelland, en fiktiv berättelse från 400-talet, en röd tråd. I den finns en hjälte som reser till fjärran länder för att söka upplysning. Sådana hjältar finns i alla mänsklighetens kulturer. I den här boken är de fem.
Någonstans i framtiden lever Konstance. Hon har blivit lärd att hennes rymdskepps uppgift är att leta upp ett nytt hem till mänskligheten eftersom jorden har blivit obeboelig. I biblioteket börjar hon ifrågasätta alla sina sanningar.
I nutid är gamle Zeno på biblioteket i Lakeport med en grupp skolbarn. Hans liv är en serie besvikelser, sorger och trauman som han har omformat till något vackert. Det har utmynnat i generalrepetitionen av pjäsen Molnfågelland.
Ett par kvarter därifrån sitter sjuttonårige Seymour i sin bil. Han har alltid känt sig annorlunda och bara i naturen hittar han en hemmahörighet. När staden expanderar tas den ifrån honom och något brister. Nu har han en bomb i knät som ska placeras i biblioteket.
Anna lever i Konstantinopel under mitten av 1400-talet. Hon är föräldralös och livet är fattigt på allt utom arbete. Vetgirigheten driver henne att hitta sätt att tillfredsställa sin kunskapstörst. Innan hon fyllt fjorton är alla hon känner döda eller slavar.
Samtidigt föds Omeir i en bulgarisk bergsby. Hans gomspalt ses som en förbannelse och familjen drivs bort från sitt hem. Morfadern ger Omeir alla sina berättelser. De lever ett strävsamt liv, men det är deras ända tills Omeir måste följa med sultanens armé för att inta Konstantinopel.
Samtliga personer blir levande och känslofyllda, människor jag bryr mig om. Här finns inga skurkar, bara offer för olyckliga omständigheter. De kämpar för att överleva och för det de tror på.
De olika personernas berättelser går samman, över tid och rum förenade av kärleken till bokstäver, berättelser och bibliotek. Av de antika myterna som kan ge tröst genom alla tider. För om de återges tillräckligt bra så undkommer man fällan så länge berättelsen varar.
Det här är en helt fantastisk bok.