En bättre människa

Åhman Owetz, Eli

| 2021

Kicki stortrivs med sitt nya liv som byn Söderbergas frissa. Hennes hus har neonskylt, en gammaldags frisersalong och en rosa walk in closet. Hon är den glada singeln som gärna träffar män och ofta blir förälskad. Tills det blir tal om att flytta ihop. För Kicki tänker aldrig ge upp sitt ensamliv.När hon än en gång väljer en helg med väninnorna istället för att hälsa på sin mamma får Kicki höra att hon lever ett egoistiskt liv. "Tänk på att en dag kan det vara för sent att göra gott", säger hennes mor. Bara dagar senare går hon oväntat bort utan att Kicki hinner ta farväl.Sorgen och skuldkänslorna får Kicki att ta ett beslut. På inbjudningskorten till sin födelsedagsfest önskar hon sig två presenter: Ett riktigt gott italienskt rödvin och tips på hur hon kan göra världen bättre. Måndagen efter festen tar hon sig an det första tipset. Nu gäller fullt fokus på uppgiften. Och...

Maria B

2023-02-14

En ganska trevlig feelgoodroman som tyvärr haltade lite tycker jag. Det tog tid att komma in i boken och jag fastnade ordentligt först mot slutet. Tyckte tyvärr att slutet var lite smårörigt och lämnade en del frågetecken. Otippat, ja. Är det uppfriskande med något otippat? Absolut. Men som sagt, lite för många frågtecken.

Jag började läsa ”En bättre människa” på tältsemestern och läste ut denna feelgood med djup hemma. Huvudpersonen Kicki närmar sig 50 och har aldrig velat binda sig. Hon trivs med att bo själv, resa, festa, träffa män när hon känner för det. Men så dör hennes mamma och Kicki bestämmer sig för att försöka bli en bättre människa… Lättläst, underhållande och slutet gör boken riktigt bra. Faktiskt ganska oväntat slut, och det gillade jag verkligen. @eliahmanowetz är riktigt bra på feelgood!

2021-07-07

Vi får i denna roman följa med Kicki på hennes resa till att bli en bättre människa.

Det är en varm, tänkvärd, rolig och charmig feelgood med härliga karaktärer som stannar kvar i tanken efter läsning.

”En bättre människa” är en bok om att känna att man inte riktigt räcker till och resan till att vara en bättre människa men att samtidigt få vara sig själv. Vad kan man själv göra för att vara en bättre människa?

Eli är otroligt bra på att beskriva vardagen och livet där det både finns allvar, glädje, kärlek och sorg och hon beskriver det med värme. Man fattar tycke för karaktärerna, skrattar med dem när de skrattar och sörjer med dem när de sörjer.

En feelgoodroman med mycket känsla och kärlek, som alltid när Eli skriver berättelser. Läs!!

Kicki stortrivs med sitt nya liv - hon har sin frisersalong och hon är den glada singeln, hon träffar gärna män och blir förälskad men när det blir tal om att flytta ihop så backar Kicki, men mitt i allt så dyker grävmaskinisten Nicke upp och vill hyra gästrum. När Kicki väljer en helg med sina vänner framför att hälsa på sin mamma får hon höra att hon lever ett egoistisk liv från sin mamma, bara några dagar senare dör hennes mamman oväntat. När hon nu ska fylla år önskar hon sig bara två saker - ett riktigt gott italienskt rödvin och tips på hur hon kan göra världen bättre....

Eli levererar ännu en härlig feelgood, hon lyckas skriva på ett sätt som gör att jag som läsare fastnar i hennes böcker och känner en närhet till både karaktärerna och miljön där historien utspelar sig - allt känns så levande och närvarande, det känns äkta och trovärdigt. Boken bjuder på allt det jag önskar i en feelgood - kärlek, sorg, vänskap, värme och humor, precis som det ska vara, en härlig blandning av allt. Jag uppskattar att jag får ta del av tidigare karaktär, att jag får återvända till Grävlinge och det berömde trekaffet. En härlig bok om att hitta sig själv och våga vara den man och med lite oväntade tvister...utan att avslöja något så trodde jag något helt annat.... 😉

Bettan_bokprataren

2021-06-24

Om jag ska sammanfatta den här pärlan så får det bli.

En riktigt feelgoodare att sats på i sommar. Den har allt.
Den är charmig, mysig och gripande, från start till mål, en riktig bladvändare. Den har ett djup och man manas tilleftertanke men på ett sätt som inte känns vare sig tungt eller besvärande.
Jag gillar att Eli inte är helt förutsägbar när hon skriver alltid när jag tror att jag har koll så händer det en liten twist och jag får helt plötsligt tänka om. Så ska en bra bok var.

Som vanligt är persongalleriet personer som man känner igen sedan tidigare böcker. Därför rekommenderar jag dig att läsa böckerna i rätt ordning.
I min intervju med Eli som du hittar här så får du veta mer.

Jag säger bara har du inte läst. Lyckos dig som har alla böckerna kvar. Då är din sommar räddad.

Underbar, gripande och underhållande!

Pia Gummesson

2021-05-26

Elis nya bok värmer i själ och hjärta 💖 Skriven av en författare som kan beröra ,med karaktärer och miljöer som gör att det känns som man aldrig får nog av Söderberga,tre kaffe och retro.Jag hoppas på mer snart igen.

Eva Pettersson

2021-05-23

Man blir aldrig besviken på Elis böcker!