En bästis, tack!

Askling, Emma

"Spännande och intressant. 5 av 5" Kamratposten "En bästis, tack! är en riktig bladvändare och jag läser ivrigt. Dessutom skrattar jag högt. Jag tycker verkligen om den här tjejen, Luna. Hoppas att det finns planer på en fortsättning!" Bokhemligheter, Jeanette Palm "Min dotter, 11 år, sträckläste boken och gillade den mycket. Hon läste och läste, kunde inte slita sig förrän boken var slut. Det är ett bra betyg för det är svårt att hitta böcker som hon läser självmant." Maria Lind Att vara tolv år är inte alltid lätt. Skola, kompisar, bli kär, syskon ... allt finns med i den här härliga boken om tolvåriga Luna. När Luna fyller år önskar hon sig mest av allt en ny bästis, eftersom hennes kompis flyttat och hon inte längre har någon att dela sina hemlig­heter med. I skolan är det Cleo, klassens drottning, som be­stämmer över alla tjejer alla, utom den tysta och udda flickan Zorona, som...

Lunas bästa kompis sen förskoleåldern har flyttat till Norge. Ingen kan ersätta Hanna som visste alla Lunas hemligheter. I klassen styr klassens drottning Cleo över alla tjejerna.
En bästis, tack! är en fin bok om vänskap och relationer. Den visar att allt inte är som man tror vid det första ögonblicket. Att det kan bli bra bara man ger någon en chans. Luna och hennes kompisar är 12 år och boken riktar sig ungefär till samma ålder 9-12 år. Boken är väldigt lättläst och trevlig och ger en varm känsla när man läser den. Jag gillar att Luna är en stark och modig tjej som inte följer strömmen och klassens drottning utan hår sin egen väg istället! Såna tjejer behövs i böcker!

Jag är 10 år gammal. Jag läste denna bok och ÄLSKADE den direkt! Det är mycket spänning i boken och mycket saker som händer. Hoppas det är fler som vill läsa boken! /Alma

Gripande, fin och rolig!

Maria Lind

2017-09-02

Jag tycker att den här boken var jättebra för det handlade om kompisar och kärlek. Den var också bra för att jag verkligen kunde känna hur Luna och Zorona kände sig, det var så bra berättat. Den här boken passar dig som gillar spänning, kärlek, hemligheter och lite knasigheter:-)