En bästa vän till jul

Karlsson, Ylva

| 2022

Alla med fantasin i behåll vet väl att julpynt är levande varelser. Det är bara när människan är i närheten som det stelnar till och inte kan röra sig.Lena är den finaste julängeln man kan tänka sig. Människojättarna hon bor hos har henne som favorit, det vet hon, och hennes plats i julgranen har alltid varit på det allra bästa stället.Så när hon en jul blir förpassad till soptunnan bara för att hennes vinge gått sönder lite förstår hon ingenting. Hur kan människorna som hon tyckt om så mycket behandla henne så?Tillsammans med sina nyfunna vänner ljusslingan, julbocken och toarulle-pyntet Almak ger hon sig ut på en lång resa för att finna platsen hon en gång hört talas om, där inget pynt behöver bli stelt så fort en människa kommer i närheten och där det aldrig någonsin är julgransplundring ­? landet Adventien.Ett magiskt juläventyr i 24 lagom långa kapitel att läsa högt...

Gullis lästips

2022-11-17

”En bästa vän till jul” är en magiskt, spännande och förväntansfullt juläventyr som påminner oss om att på julen får alla vara med och att julen kan firas på olika sätt.

”En bästa vän till jul” är en åadventssaga i 24 delar om sönderälskade julgransprydnader.

~ Alla med fantasin i behåll vet väl att julpynt är levande varelser. Det är bara när människan är i närheten som det stelnar till och inte kan röra sig…

Här får vi följa med på ett spännande juläventyr där vi får följa med julängeln Lena, toarulle-pyntet Almas, ljusslingan, julbocken och gosedjurs - kycklingen Äppelblomma.

Alla dessa har blivit över i samband med årets julpyntande och räknats som trasigt och blivit förpassad till soptunnan.

Tillsammans med sina nyfunna vänner ljusslingan, julbocken och toarulle-pyntet Almak ger sig ängeln Lena ut på en lång resa för att finna platsen hon en gång hört talas om, där inget pynt behöver bli stelt så fort en människa kommer i närheten och där det aldrig någonsin är julgransplundring ­– landet Adventien.

Adventsboken ”En bästa vän till jul” förmedlar det viktiga budskapet att våga följa sina drömmar och att inte ge upp.

”En bästa vän till jul” är ett magiskt juläventyr i 24 lagom långa kapitel att läsa högt tillsammans under hela december fram till jul. En julkalender i sagoformat som passar för barn mellan 3 till 6 år.

Boken är fylld med vacker illustrerad pastellbilder med ett ett härligt julskimmer som förstärker bokens handling och uppmuntrar till högläsning.

”En bästa vän till jul” en magisk julsaga med ett lagom spännande och lite sorglig högläsningsäventyr fylld med vänskap, gemenskap, utanförskap, genustänk och andra viktiga budskap.

Boken uppmuntrar även till diskussion om det viktiga och högst aktuella budskapet till att diskutera konsumtion, slit och släng samhället och möjligheten till att återbruka.

ACS Bokhylla

2022-11-17

AC;
Adventsboken 2022 är mysig, beskrivande och engagerande bok. Illustrationerna är detaljrika och texten träffar rakt i hjärtat och det känns som att inspiration hämtats från många olika berättelser men väldigt fint inskrivet i berättelsen. Vi diskuterar utanförskap, vad julen handlar om och kanske att det kommer bli svårt att kasta trasigt julpynt i år…

En bästa väns jul har 24 kapitel så passar bra att läsas under december fram till jul. Den passar att läsa både hemma, i skolan och på förskolan. Det är låg ålder på boken men om man gillar magiska världar och jul så passar boken även för äldre barn. Jag som vuxen uppskattade läsningen och den kan fint kombineras med annan läsning inför läggdags.