En brors berättelse : att överleva en barndom av misshandel

Pelzer, Richard B

| 2005

Dave Pelzers självbiografiska trilogi Pojken som kallades Det, Pojken som inte fanns och Pojken som överlevde, har väckt stor uppmärksamhet världen över. Det är en chockerande berättelse om hur han överlevde en barndom präglad av misshandel och förnedring. Dave blev omhändertagen vid tolv års ålder och hamnade hos en fosterfamilj. Men kvar fanns hans bror Richard som nu blev måltavla för moderns utstuderade grymheter.  En brors berättelse är historien om hur den näst yngste brodern, Richard, vid nio års ålder får rollen som offer istället för medhjälpare. Richard är det enda vittnet till moderns mordförsök på Dave och han lever i ständig skräck för att han ska stå på tur. Tidigare har han deltagit i bestraffningarna av sin bror men nu är det han som blir utsatt för tortyren och övergreppen.   Liksom sin storebror avskiljs han från resten av bröderna...

sophie forsberg

2011-05-11

Richard gör allt hans mor ber honom om bara för att inte få så många slag. Hans mor ber honom att gå och vara dum mot sin bror David som då bor ensam i källaren utan mat och rena kläder. Enligt Richards mor, är inte David en del av familjen. Han får inte behandlas som en bror eller något som gör honom glad. Hon slår honom jämt och ständigt. Hon låter sin ilska gå ut över David. Hon sitter med sitt glas vodka varje morgon vid köksbordet och tänker ut vad hon ska göra med David. Om vad han ska få för straff för något som han inte ens gjort.

Jag tycker boken var riktigt bra men också väldigt sorlig för att hon behandlar sina barn så illa. Men den har en spännande handling som gör att man måste fortsätta att läsa den.

Denna boken är minst lika intressant och spännande som ?pojken som kallades det? och ?Pojken som försvann?. När man läser om vad dessa barn tvingades genomgår kan man inte låta bli att hoppas att modern brinner i helvetet för fy vilken hemsk människa hon var! Richard fick utstå minst lika mycket som Dave och beskriver här om hur det var och hur han försökte gå vidare åren som gick. Kan tänka mig att inte så många känner till denna boken?

www.bokig.blogg.se