En bro för mycket

Ryan, Cornelius

| 1976

Magnus Johansson

2016-07-23

Intressant och utförlig redogörelse för de allierades framryckningar och vilka otroliga (och förfärliga) följder enstaka, misslyckade beslut kan få. Illustrationerna är bra och närmast nödvändiga för att behålla tråden. En mycket bra och träffsäker historieskildring. (Ttyvärr på en helt annan nivå än filmatiseringen, som drar iväg åt alla möjliga håll utan att pricka.)

Mattias Lönnebo

2013-06-01

Cornelius Ryans reportage är av världsklass. Boken är en synnerligen välskriven, detaljerad och intressant skildring av ett av världskrigets värsta slag. De allierade förlorade fler män vid operationen än under D-dagen 17000! Tyskarna förlorade förmodligen kring 13000 i döda och sårade. Boken skildrar individers förtvivlan, hjältemod och grymhet på ett skakande sätt. Det värsta är kanske insikten om de allierades befälhavarnas ovilja att ta in negativ information som gjorde att unga män och civilas liv offrades helt i onödan. Boken är mycket läsvärd, men den annars så utmärkta svenska översättningen innehåller väldigt många korrekturfel, i stort sett på varje sida. Det förväntar man sig inte av ett stort förlag som Bonniers.

Ethel Åslund

2011-04-24

Den här skulle jag nog inte ha valt.Någon general planerade, och det brann i någon motor, och planet kraschade, och så någon annan general, och några tanks, och granatsplitter, och så brann det i en flygplansmotor igen och planet kraschade - nej, jag kan inte påstå att jag hängde med. Men är man intresserad så är det säkert en bra genomgång av en operation under andra världskriget som jag aldrig hört talas om.