En bra dag att dö

Kernick, Simon

| 2008

Ex-snuten Dennis Milne lever under ny identitet på Filippinerna när han plötsligt snubblar över en ledtråd som skulle kunna lösa mordet på en gammal vän. Han bestämmer sig för att återvända till den stad han en gång kallade för sitt hem och ta reda på vem som ligger bakom mordet. Milne anländer till ett kallt och fientligt London strax före jul. Men han är inte längre polis, han behöver inte längre se till att gatorna är lugna och att lagen följs. Och även om hans gamla kolleger inte vet att han är tillbaka, är det snart uppenbart att det finns andra som vet, och de väjer inte för något för att röja honom ur vägen. Milne tar kontakt med en journalist, Emma Nielsen, som arbetar med en artikelserie om mordet. Hon går med på att hjälpa honom, trots risken att själv bli en måltavla. Tillsammans kommer de allt närmare en lösning, men ju fler trådar som knyts ihop desto fler hemligheter verkar...

Jan Banan

2013-09-13

Jag både gillar och inte gillar den här, så det får bli en 3:a i betyg. Det som tilltalar mig är den ensamme hårda hjälten och det faktum att författaren inte ger läsaren mer information än nödvändigt för att föra storyn vidare. Det som jag inte tycker är lika bra är den förenklade och nästintill kalkonliknande upplösningen på gåtan.....lite väl B-betonat för min smak. Sammanfattningsvis en fängslande och bitvis mycket spännande thriller som skulle tjänat på lite mer trovärdighet, framför allt i finishen.

2011-01-05

Tyckte den här boken var en frisk fläkt bland deckarna! Att se saker från ett lite annorlunda perspektiv än den pressade polisens, det var fart hela tiden, en bra grundhistria och en bra huvudperson.
Den är lätt att läsa, tar inte emot alls, men som vanligt är det alltid grymma historier som dras upp!

Louise A

2010-12-02

Jädrar vad spännande! Det var bara att sträckläsa. Innehåller oxå en del intressanta moraliska frågeställningar.

Fredrik Olofsson

2010-07-08

Det här var en bok som för mig definierar en klockren deckare. Full fart med mycket action. Den var rå och grym med en häftig rollfigur.