En bön för de stulna

Clement, Jennifer

| 2015

Nu ska vi göra dig ful, sa mamma. Hon visslade. Jag såg i spegeln hur hon förde kolbiten över mitt ansikte. Det är ett vidrigt liv, viskade hon. Det bästa man kan vara i Mexiko är en ful flicka.En bön för de stulna är berättelsen om Ladydi Garcia Martínez. Hon bor på mexikanska landsbygden, på en liten kulle, omgärdad av drogkarteller som odlar opium på fälten runt omkring, illegal invandring och ett polisväsende som inte går att lita på. Hennes hem är en by nära det som en gång i tiden var ett glamoröst Acapulco. Livet är tufft för Ladydi och de andra flickorna i byn. Mödrarna är hårdhudade men livrädda och papporna har rymt. Ständigt får de alla vara på sin vakt, ett grymt hot om kidnappning hänger över dem. Och en dag händer det. En kraftfull bil med knarkkartellens män beordrar den vackraste lilla flickan in i bilen och lämnar byn. Ladydis berättelse är inspirerad av en verklighet...

2020-09-04

En trea med spets. Fasansfulla människoöden blottas. Vardagen för en flicka i Mexiko omgiven av drogkarteller handlar om att vara ful och gömma sig i en jordgrop när män i en stor svart bil närmar sig...

Maddox

2020-04-18

Stina

2019-08-28

Bra men hemsk bok. Att den bygger på intervjuer med mexikansk flickor gör att den sätter ett ännu djupare avtryck hos mig. Samtidigt som den beskriver allt elände har den humor och värme också. Rekommenderas inte till läsare som mår dåligt av all orättvisa och fattigdom i världen, för då kan man nog må väldigt dåligt av att läsa den här boken. Boken berör verkligen.

Sofia C J

2019-05-29

En otroligt fängslande och stark bok!

Anki Olsson Flodin

2019-05-06

Lätt och flytande språk. Hemsk men ger en förståelse för EN sida av Mexiko.

Findus Magnusson

2018-06-17

En rättfram bok med en liten gnutta humor i allt elände. Rekommenderas

Mikaela86

2017-01-09

Den handlar om ett ämne jag brinner för, kvinnors utsatthet i världen. Den är väldigt lättläst och kort, därför hinner den aldrig gå in på djupet. Men den får en ändå att få en ganska klar bild av det hemska som sker i Mexico.

Benjamin Elfors

2016-11-13

Ett bra, korthugget, exakt språk. En fruktansvärd historia om unga flickor som rövas bort av knarkkarteller. Saknar dock ett ljus någonstans i all förtvivlan. Likt det som finns i Toni Morrisons Älskade.

Nina Gustafsson

2016-03-31

Vidrig verklighet för många tjejer/kvinnor i Mexiko och så långt bort från vår värld att det känns overkligt. Om kvinnors utsatta läge i knarkkartellernas Mexiko. Trots rätt korthuggna meningar är språket hårt och exakt.

Irene Malmeling

2015-12-25

Fantastisk bok!
Ytterligare en påminnelse om hur man kunde haft det om man fötts som kvinna på en annan plats i världen. I Mexikos bergsbyar, i laglöst land, där en kvinna inte har något värde och där unga flickor görs fula på Soptippe-Ruths skönhetssalong "Illusionen" för att undgå att bli stulna, följer vi Ladydi och hennes mamma. Svart, tragiskt och med underbar humor gestaltar författaren Jennifer Clement de öden hon mött under sina intervjuresor i Mexiko.
Läs!

Fanny Gunnarsson

2015-02-26

ennifer Clement är en amerikansk-mexikansk journalist och författare som under tio års tid har intervjuat mexikanska kvinnor; stulna kvinnor, gömda kvinnor, fruar till kartellmedlemmar och fångar i kvinnofängelser. Sen skrev hon En bön för de stulna. Boken är skönlitterär men berättar om en en verklighet som många mexikanska kvinnor tvingas möta. Huvudpersonen Ladydi Garcia Martínez får på så vis representera alla de kvinnoöden som författaren har tagit del av.

Läs mer: https://litteraturkvalster.wordpress.com/2015/02/17/en-bon-for-de-stulna-av-jennifer-clement/

Birgitta Olai

2015-02-06

Fint språk om skrämmande verklighet