En bokhandlares dagbok

Bythell, Shaun

"Min favorit! En fantastisk rolig bok om en bokhandel i en liten stad i Skottland. Ägarens bitska kommentarer om sina excentriska kunder och synnerligen självständiga anställda är oemotståndlig läsning. Vad svarar man en kund som berättar att Dracula är nästa bok i hennes bokklubb men hon kan inte komma ihåg vad han skrivit? Shaun Byhell för en passionerad kamp för att överleva i en bokvärld där Amazon ses som ett allt större hot." Ingalill Mosander, Aftonbladet I den idylliska småstaden Wigtown driver Shaun Bythell The Bookshop, Skottlands största bokhandel för begagnade böcker. Till hans butik - där över 100 000 böcker trängs i en lokal med vindlande korridorer och sprakande eldstäder - färdas mängder av bokläsare från när och fjärran för att dyka ner i bibliofilernas eget Atlantis. Eller? En bokhandlares dagbok är en underhållande memoarbok om en bokhandlares vedermödor på 2010-talet....

Amanda Lindqvist

2021-04-07

En rolig bok om en bokhandlares vardag i den lilla staden Wigtown. Alla hans kunder verkar mer eller mindre spritt språngande galna. Författarens bitska humor går ingen förbi. Jag skrattade högt när jag läste den.

jessicasshelfies

2020-01-16

Det här är en dagbok från en bokhandlare på en liten skotsk ort, en av Storbritannien ”Book towns”. Under ett år skriver han humoristiskt om sin vardag, om kunder som kommer in, och om bokbranschen i allmänhet.

Det är en underhållande bok, men jag kan tänka mig att Shaun är en ganska irriterande person att möta i bokhandeln, om man inte beter sig som det passar honom. :)

2018-06-04

Varm, vacker och vardaglig. Älskar cynismen över kunder och personal. Tycker man om böcker så tycker man om denna.