En blomma i Afrikas ken

Dirie, Waris

| 1999

Waris Dirie r fdd i Somalia, i en nomadfamilj vars vardag i mycket prglades av traditionalla muslimska vrderingar. Vid sex rs lder vallade hon getter i den somaliska knen. Nr hon var tolv skulle hon giftas bort med en fr henne oknd sextiorig man. Hon flydde d till Mogadishu och lyckades ta sig vidare till London dr hon fick arbete som oavlnad piga hos en farbror, den somaliske ambassadren. I London "upptcktes" hon som fotomodell och inledde en sagolik karrir som toppmodell med hela den rika vrlden som arbetsflt. Waris Dirie r bosatt i New York. Hon arbetar fortfarande som fotomodell men r ocks s k human rights ambassadr vid FN med uppgift att skapa en vrldsopinion mot kvinnlig knsstympning. Hon utsattes sjlv, som liten flicka, fr knsstympning av grymmaste slag. En blomma i Afrikas ken r en omtumlande lsning som ger inblickar i seder och bruk i en somalisk...

Rebeca Lindquist

2017-04-03

Vlskriven och vacker bok i det hemska samtidigt.

Nettan J

2016-12-25

Lina Evegrd

2014-06-28

En oerhrt drabbande berttelse om knsstympning och kvinnofrtryck. Jag skulle ha gett den hgre betyg om det inte vore fr att frfattarens sprk gjorde att jag distanserade mig till boken. Det mrks tydligt att hon inte r frfattare, och kanske borde Dirie berttat historien fr en frfattare som kunde skriva boken och drmed gra denna tragiska verklighet rttvisa.

Camilla Lindgren

2014-01-06

En otroligt lsvrd bok. Ett spnnande livsde om en stark kvinna.

Ally Regins

2013-09-23

Otroligt gripande berttelse, jag lrde mig vldigt mycket!

Teresia Kjellgren

2013-08-28

Ett livsde vrt att lsas!

Carina Rejmus Cohen

2012-08-29

En mycket gripande historia som inte lmnar ngon oberrd.

Susanne Logren

2012-07-20

En gripande och viktig historia som gr att man verkligen tnker till. Det finns mycket att gra fr att gra vrlden mer jmlik!

Emma Edenborg

2012-07-18

Jtte bra. En av de bsta bcker jag har lst.

Rebecka Broberg

2012-07-03

Spnnande, underbar, sorglig och hpnadsvckande! En av de bsta bcker jag lst!

Margareta Johansson

2012-05-13

Jag fastnade verkligen i den hr boken, frmodligen till stor del p g a Tintin Anderzons inlsning. Den vcker mnga tankar nr det gller kvinnlig omskrelse och det r dessutom uppfriskande att knna styrkan frn frfattaren, samtidigt som hon berttar sin historia p ett fngslande stt. Jag kommer att terkomma till den hr boken snart igen.

Josefine Larsson

2012-05-06

Vldigt bra "story". Tyvrr skriven p ett barnsligt stt.

Helena Karlsson

2012-03-22

Betyget dras ner eftersom boken r s illa skriven. Synd p en annars fascinerande och viktig berttelse om kulturkrockar och kvinnlig knsstympning. Har ven filmatiserats.

Stina Fendell

2011-11-15

Mycket bra bok! Lite lngsam ibland..

2011-03-21

En bok om en stark kvinnas hemska de, men ven en bok om hopp om frndring.

Cee Inkognito

2010-12-17

Har läge velat läsa denna berättelse och nu äntligen gjort slag i saken.

Kort beskrivning:
Waris växer upp som ett av tolv syskon i en normad-familj i Afrikas öken. Hon vaktar getter och leker med sina syskon. Hon könstympas och rymmer slutligen hemifrån när hon ställs inför att bli bortgift vid 13 års ålder.
Hon flyr till fots, nosas på av hungriga lejon, håller på att bli våldtagen två gånger och lyckas till slut ta sig till staden. Där bor hon hos släktingar och sliter hårt tills hon en dag kan ta sig vidare till London. I slutet på sin resa blir Waris världsberömd fotomodell och sluter cirkeln genom att tillsammans med FN arbeta mot könsstympning av flickor.

Som beskrivning av ett människoöde är boken fantastisk. Redan efter 5-6 sidor är man överväldigad av det faktum att människan alls lever ännu. Samtidigt är boken absolut inte sockersöt. Med svenska ögon sett är Waris definitivt inte allt igenom sympatisk, även om man kan förstå henne på många sätt. Det är också skönt att boken INTE inger känslan av en person som verkligen vill att man ska tycka synd om henne, vilket den här genren blir full av. Just därför är det ännu lättare att känna sympati för den som utsatts för de grymheter som målas upp.

Det är också väldigt intressant att läsa en bok som beskriver livet i ett Afrikanskt land, även om denna bok hamnar i samma grupp som "Bokhandlaren från Kabul". Dvs gruppen "Böcker som beskriver andra kulturer på ett inte alltför smickrande sätt". Vilket man kan tycka vad man vill om, intressant är det oavsett.

Språket är ju däremot inte det allra bästa. Det är ganska stolpigt och avskalat, barnsligt rentav. Det ökar kanske inte läsupplevelsen som en mer målande text kan, men den stör mig heller inte som så många andra självbiografiska böcker med dåligt språk gör. Tvärtom blir man lätt förlåtande i det här fallet, eftersom det snarare ökar känslan av att det verkligen är Waris egna ord och hennes sätt att berätta.

Boken är oerhört snabbläst. Intressant för sitt innehåll, men inget man någonsin läser om.

Cee Inkognito

2010-12-17

Har lge velat lsa denna berttelse och nu ntligen gjort slag i saken. Som beskrivning av ett mnniskode r boken fantastisk. Redan efter 5-6 sidor r man vervldigad av det faktum att mnniskan alls lever nnu. Det r ocks vldigt intressant att lsa en bok som beskriver livet i ett Afrikanskt land, ven om denna bok hamnar i samma grupp som "Bokhandlaren frn Kabul". Dvs gruppen "Bcker som beskriver andra kulturer p ett inte alltfr smickrande stt". Vilket man kan tycka vad man vill om, intressant r det oavsett.
Sprket r ju dremot inte det allra bsta. Det r ganska stolpigt och avskalat, barnsligt rentav. Det kar kanske inte lsupplevelsen som en mer mlande text gr, men den str mig heller inte som s mnga andra sjlvbiografiska bcker med dligt sprk gr. Tvrtom blir man ltt frltande i det hr fallet, eftersom det snarare kar knslan av att det verkligen r Waris egna ord och hennes stt att bertta.
Boken r oerhrt snabblst. Intressant fr sitt innehll, men inget man ngonsin lser om.

En intressant bok som belyser problem alla br veta mer om.

Eva-Maria Runvik

2010-01-25

Intressant mne. Boken kndes dock inte srskilt vlskriven och fngade inte mitt intresse.

Jillsan B

2009-12-25

Spnnande bok som tar upp ett viktigt mne.

Majja W

2009-11-24

Otroligt bra och gripande, jag ville inte att den skulle ta slut.

Gunvi Lundqvist

2009-11-14

En viktig bok, dr Waris sjlv har "huvudrollen", finns ox efterfljare, alla r de viktiga i upplysningssyfte. Kapitlet dr Waris beskriver d hon sjlv blev knsstympad r s grym, har bloggat flera gng om just den stympningen, den r s grym river i en sjlv. Lsvrd! Viktig! Alla borde lsa den!

Susanne Wallin

2009-11-07

Mycket bra och sann bok! Finns flera av Waris.
Tips: ls! :- )

Stina Thunberg

2009-08-18

En elev beskriver boken: "Mycket stark eftersom den baseras p en verklig hndelse. Bokens vill visa hur kvinnor blir behandlade i fattiga lnder. Min egen sikt r att det hller p att ndras men att det kommer att ta mnga r innan man uppnr mlet med att kvinnor ska ha rtt att bestmma sjlva."

Sofia Nilsson

2009-08-12

Lite trigt sprk under sista halvan, kndes som om den bara matade ut en redogrelse om hennes liv men inget med djup. Br dock lsas d den tar upp viktiga mnen som knsstympning, vilket verkligen berr.

Karin Karlsson

2009-07-10

En av dem frsta sjlvbiografiska bckerna jag lste och den berrde mig starkt!