En bl blomma

Hartnett, Sonya

| 2021

Berttarjaget i ALMA-pristagaren Sonya Hartnetts nya bilderbok vill inte g till skolan, r rdd att gra fel och att inte vara lika bra som alla andra. Nr mamma till slut stter ord p knslan att vara annorlunda brjar barnet fundera ver sin egen roll och kommer fram till att annorlunda kan vara ngot bra och att det annorlunda gr vrlden underbar - som en bl blomma p ett flt av gula blommor.En bl blomma r Sonya Hartnetts frsta bilderbok p svenska, och hennes frsta samarbete med den australiensiske illustratren Gabriel Evans. Fr versttningen str Helena Ridelberg.

AC:
Detta r en fantastisk bok med ljuvliga och talande illustrationer och den handlar om att g i skolan, om att vara annorlunda men knna att man inte passar in, att trycka ner sig sjlv fast man istllet borde strcka p sig. Att inte frst varfr det inte knns bra men att komma till insikt. Om relationen mellan en frstende mamma och ett barn. Om relationen till en lskad katt. Om att tnka en massa tankar och pltsligt se olikheter. Det r en bok som berr och den kommer lsas flera gnger hemma hos oss.

Passar bra bde i klassrummet och hemma.