En blå blomma

Hartnett, Sonya

| 2021

Berättarjaget i ALMA-pristagaren Sonya Hartnetts nya bilderbok vill inte gå till skolan, är rädd att göra fel och att inte vara lika bra som alla andra. När mamma till slut sätter ord på känslan att vara annorlunda börjar barnet fundera över sin egen roll och kommer fram till att annorlunda kan vara något bra och att det annorlunda gör världen underbar - som en blå blomma på ett fält av gula blommor.En blå blomma är Sonya Hartnetts första bilderbok på svenska, och hennes första samarbete med den australiensiske illustratören Gabriel Evans. För översättningen står Helena Ridelberg.

AC:
Detta är en fantastisk bok med ljuvliga och talande illustrationer och den handlar om att gå i skolan, om att vara annorlunda men känna att man inte passar in, att trycka ner sig själv fast man istället borde sträcka på sig. Att inte förstå varför det inte känns bra men att komma till insikt. Om relationen mellan en förstående mamma och ett barn. Om relationen till en älskad katt. Om att tänka en massa tankar och plötsligt se olikheter. Det är en bok som berör och den kommer läsas flera gånger hemma hos oss.

Passar bra både i klassrummet och hemma.